Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEKSuomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK

522 yläkoulua mukana NouHätä!-kampanjassa

NouHätä!-pelastustaitokampanjaan osallistuu tänä vuonna 522 yläkoulua, mikä on jälleen uusi ennätys. Tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä kaikki kahdeksasluokkalaiset saavat perusopetuksen opetussuunnitemaan kuuluvaa turvallisuusopetusta onnettomuuksien ehkäisystä ja toiminnasta vaaratilanteessa. Turvallisuusviestinnällä on myös vaikuttavuutta; tulipalojen määrä Suomessa on laskusuunnassa.

Tulipalojen ehkäisy on taito- ja asennekysymys. NouHätä!-kampanja lisää nuorten valmiuksia ennakoida ja estää vaaratilanteita sekä antaa heille taitoja toimia onnettomuustilanteissa oikein. Kampanja perehdyttää joka vuosi reilusti yli 40.000 kahdeksasluokkalaista paloturvallisuuteen. Tulipalojen määrä on Suomessa laskussa, ja yksi syy paranevaan tilanteeseen on turvallisuusviestintä, jollaista NouHätä!-kampanjakin on.

– Turvallisuusasiat paloturvallisuus mukaan lukien kuuluvat perusopetuksen opetussuunnitelmaan. NouHätä!-kampanja on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi parantaa nuorten turvallisuusosaamista ja -asenteita koulun ja pelastustoimen rajat ylittävänä yhteistyönä, sanoo opetusneuvos Pekka Iivonen Opetushallituksesta. Iivonen on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön koordinoiman NouHätä!-kampanjan ohjausryhmän puheenjohtaja.

NouHätä! onkin suurin yhdelle ikäluokalle toteutettava kampanja Suomessa. Kuluvana lukuvuonna 522 koulua on ilmoittautunut mukaan. Kampanjan tavoitteena on, että vuodesta 2020 lähtien kaikki kahdeksasluokkalaiset osallistuvat opetukseen. Jo tänä vuonna kaikki koulut Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson pelastuslaitoksen alueella ovat mukana.

Pelastuslaitosten turvallisuuskouluttajat kiertelevät parhaillaan yläkouluissa antamassa turvallisuusopetusta. Yli 600 000 kahdeksasluokkalaista on saanut NouHätä!-turvallisuusopetusta 23 kampanjavuoden aikana. Opetuksen jälkeen kahdeksasluokkalaiset voivat osallistua NouHätä! -kilpailuun. Kuntien parhaat kolmihenkiset joukkueet pääsevät 5.4. pidettäviin aluekarsintoihin, ja vuoden 2018 NouHätä!-mestarijoukkue selviää 3.5. Pelastusopistolla Kuopiossa pidettävässä finaalissa.

NouHätä!-kampanjan järjestävät pelastuslaitokset ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö yhteistyössä sisäministeriön, Opetushallituksen, Pelastusopiston, pelastusliittojen ja Suomen Palopäällystöliiton kanssa. Kampanjan rahoittaa Palosuojelurahasto.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.