68 % nuorista näkee yrittäjien roolin keskeisenä yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta

Valtaosa nuorista (68 %) näkee yrittäjät ja yrittäjyyden roolin keskeisenä yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta. He yhdistävät yrittäjyyden menestymiseen, mahdollisuuteen ansaita paljon ja vapauteen toteuttaa omia ideoita.

Yrittäjyystaitoja opitaan ympäri Suomea esimerkiksi TATin Yrityskylä-oppimisympäristöissä. Kuva: Iiro Rautiainen / TAT

Kaikkiaan 36 prosenttia TAT Nuorten tulevaisuusraportin vastaajista näkee yrittäjyyden mahdollisena tulevaisuudensuuntanaan. Into yrittäjyyteen näyttäisi hieman hiipuvan yläkoulusta (37 %) toiselle asteelle siirryttäessä (ammatillinen 35 %, lukio 32 %). Suomea äidinkielenään puhuvista nuorista vain reilu kolmannes uskoo voivansa toimia yrittäjänä. Kaikissa muissa kieliryhmissä yrittäjyyteen suuntautuneita nuoria on yli 40 prosenttia. Asia käy ilmi Talous ja nuoret TATin Nuorten tulevaisuusraportti -tutkimuksen yrittäjyystuloksista.

Kahdenlaista yrittäjyyttä

Yrittäjyysorientoituneet nuoret voi jakaa tutkimustuloksen perusteella kahteen ryhmään: Materialistisesti ja ei-materialistisesti suuntautuneisiin.

Materialistisesti suuntautuneilla nuorilla on korostunut halu riskinottoon sekä vahva uraorientaatio, joka ohjaa heitä erityisesti pankki- ja rahoitusalalle. Ei-materialistisesti suuntautuneet nuoret ovat puolestaan useammin tyttöjä, joille suosituin tulevaisuuden ala on median ja viestinnän parissa. Heidän arvomaailmansa on universalistisempi.

Todennäköisin tulevaisuuden yrittäjä on riskinottohaluinen, omaa vapauttaan arvostava mies, jolle on tärkeää ansaita hyvin ja jolla on ollut nuorena urheilulajiharrastus. Epätodennäköisimmin yrittäjäksi ryhtyy puolestaan riskejä kaihtava nainen, jolle rahan sijaan ovat tärkeitä pehmeät arvot, ja joka on nuorena harrastanut taideaineita.

Yrittäjyys tuntuu pojista luonnollisemmalta kuin tytöistä

Pojista lähes puolet (45 %) suhtautuu myönteisesti mahdolliseen yrittäjyyteen, kun taas tytöistä yrittäjyys innostaa vain lähes joka kolmatta (30 %).

Tytöille tärkeimmät syyt vierastaa yrittäjyyttä ovat, ettei yrittäjyys kiinnosta (65 %) ja ettei usko menestyvänsä yrittäjänä (58 %). Tytöt pelkäävät myös poikia useammin, että yrittäjyys veisi liikaa aikaa (49 %).

Yrittäjyydestä kiinnostuneita tyttöjä ja poikia erottaa muun muassa tyttöjen suurempi opiskelumyönteisyys ja vahvempi halu tehdä omien arvojen mukaista työtä.

TATin pedagogisen asiantuntijan Lauri Vaaran mielestä nuorten tulisi saada nähdä ja kuulla entistä monipuolisempia esimerkkejä yrittäjyydestä.

– Tuloksia tarkastellessa ei voi olla miettimättä sitä, että onko nuorten käsitys yrittäjyydestä ihan ajan tasalla. Nykyään yrittäjyys on niin paljon muutakin kuin valtaa, rahaa ja menestystä. Nuorille tulisi välittää kokonaisvaltaisempi ja humanistisempi näkemys yrittäjyydestä, Vaara muistuttaa.

Yrittäjyysorientoituneet nuoret hyödyntävät epävirallisia oppimisympäristöjä

Työelämään liittyvien tietojen ja taitojen oppimisessa yrittäjyysorientoituneet nuoret painottivat keskivertovastaajaa enemmän sosiaalista mediaa sekä harrastustoimintaa. Myös tuttavapiirin merkitys sosiaalisena oppimisympäristönä oli huomattava. Koulua he taas eivät nähneet yhtä tärkeänä oppimisympäristönä työelämävalmiuksien oppimisessa kuin muut vastaajat.

Eroja ilmeni myös harrastustoiminnassa, jossa yrittäjyysorientoituneilla nuorilla korostuivat tekniikkaan, tietotekniikkaan ja käsitöihin liittyvät harrastukset, kun taas yrittäjyyttä vierastavilla painottuivat enemmän kulttuuriin liittyvät aktiviteetit.

TAT Nuorten tulevaisuusraportti -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 1.3.–1.4.2021. Kyselyyn vastasi yhteensä 14 939 nuorta, joista yläkoululaisia oli 11 486, lukiolaisia 2 168 ja ammatillisia opiskelijoita 1 285. Vastaajista tyttöjä oli 7 813 ja poikia 6 117. Tutkimuksen toteutti Talous ja nuoret TATin toimeksiannosta tutkimusyhtiö Insight360 Oy.

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Teemme töitä nuorten työelämä- ja taloustaitojen eteen yhdessä koulujen, yliopistojen, yritysten, kuntien ja säätiöiden kanssa.

Tulevaisuuslupaus: Maailman suurin etäTET tutustuttaa nuoret ympäri Suomea viiteen eri toimialaan14.9.2021 10:07:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon teemalla #tulevaisuuslupaus. Mukana ovat Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Yrittäjät pitävät Suomen liikkeessä!  – Valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. kiitetään yrittäjiä 3.9.2021 12:47:10 EEST | Tiedote

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen sunnuntaina 5.9.2021. Perinteisten tapahtumien sijaan tänä vuonna keskitytään nimenomaan kiittämään yrittäjien tekemästä työstä yhteiskunnan hyväksi. Päivä on kunnianosoitus yrittäjien sitkeydelle samalla kannustaen tavallisia suomalaisia kiittämään haluamiaan yrittäjiä.

Yli 60 oppilaitosta aloittaa syksyllä TATin Sijoittajakoulun, vahvistaen taloudellista lukutaitoamme26.8.2021 07:59:25 EEST | Tiedote

Lukiolaisten sijoittajakoulu käynnistyy parhaillaan eri puolilla Suomea. Kyseessä on koko toisen asteen opintojen ajan kestävä kurssi, jolla sijoittamisen ja osakesäästämisen alkeita opiskellaan innostavalla tavalla. Talous ja nuoret TATin sijoittajakoulun kumppaneita ovat Nordnet, Inderes ja Suomen Osakesäästäjät. Sijoittajakoulun on kehittänyt historian ja yhteiskuntaopin opettaja Timo Holmström.