Työvaatteesta rakennuseristeeksi – tekstiilien kierrätyksellä pilotoidaan tuotekehitystä ja otetaan askel kohti vastuullisuustavoitteita

Stark pilotoi työvaatteiden kierrättämistä raaka-aineeksi Encore Ympäristöpalveluiden ja tekstiilien kierrätykseen erikoistuneen Resterin kanssa. Kokeilu toteuttaa kiertotalouden periaatteita, säästää luonnonvaroja, edistää tekstiilikuidun hyödyntämisen tuotekehitystä ja vie osaltaan Starkia kohti yrityksen vastuullisuustavoitteita.

Pilottiprojektissa elinkaarensa loppuun tulleet Starkin työvaatteet ohjataan energiahyödyntämisen sijaan materiaalikierrätykseen. Starkin poistotekstiilit saavat uuden elämän tekstiilikuituna.

- Starkin tavoitteena on nostaa kierrätysasteensa 80 prosenttiin vuoden 2024 loppuun mennessä. Kierrätysaste kertoo, kuinka suuri osuus jätemateriaaleista on uudelleenhyödynnetty raaka-aineena. Työvaatteiden kierrättämisen pilotti on yksi askel kohti tavoitetta, Starkin vastuullisuusjohtaja Anne Koskinen kertoo.

Pilotissa Ekovilla Oy kehittää ja testaa syntyneen tekstiilikuidun hyödyntämistä ekologisten rakennuseristeiden tai akustiikkalevyjen valmistuksessa.

- On erityisen mielenkiintoista nähdä, miten tekstiilikuitua voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää nimenomaan rakentamiseen liittyvissä tuotteissa, kuten eristeissä Anne Koskinen sanoo.

Prosessissa olemassa olevat materiaalit pidetään kierrossa ja sillä vähennetään uusien luonnonvarojen käyttöä. Pilotissa käsitellään noin 5 000 kiloa Starkin poistotekstiilejä.

- Tekstiilimäärän kierrättämisellä on säästetty vettä yli 2,5 miljoonaa litraa ja päästösäästöä kertyi yli 19 tonnia CO2e, Koskinen summaa.

Poistotekstiilien matka alkaa lajittelusta

Starkin poistotekstiilit lajitellaan ensin materiaalityypeittäin, ja tärkeää tekstiilien kierrätyksessä on myös niiden säilyminen puhtaina ja kuivina prosessin ajan.

Encore hoitaa pilottihankkeessa jätehuoltopalvelun eli ohjeistaa lajittelussa, kerää materiaalit ja toimittaa lajitellut työvaatteet jatkokäsittelyyn Resterin tekstiilien kierrätyslaitokselle Paimioon. Kierrätyskuidusta voidaan valmistaa esimerkiksi lankaa tai kuitukangasmateriaaleja, kuten eristeitä, akustiikkalevyjä, suodatinkankaita ja komposiittia.

Tekstiilien ympäristövaikutus on merkittävä

Uusien tekstiilien tuottaminen kuluttaa paljon luonnonvaroja. Tekstiilien ympäristövaikutus on noin 10 % maailman kasvihuonekaasupäästöistä eli enemmän kuin maailman lentoliikenne ja merenkulku yhteenlaskettuina.

Tekstiilien kierrättämisellä on merkitystä myös luonnon monimuotoisuuden säilyttämiselle. Sitran selvityksen mukaan tekstiili- ja kuitusektorin kiertotalousratkaisut ovat merkittäviä tekijöitä luontokadon pysäyttämisessä kuitukasvien viljelytapojen sekä tekstiilien käytön vähentämisen rinnalla.

Tekstiilijätteen erilliskeräysvelvoite tulee voimaan Suomessa vuonna 2023. Uusi jäteasetus asettaa entistä tiukemmat velvoitteet tekstiilien kierrättämisestä myös yrityksille. EU:n kestäviä tekstiilejä koskevan strategian tavoitteena on muun muassa tekstiilituotteiden pitkäikäisyys ja kierrätettävyys sekä tuotteissa käytettävien kierrätyskuitujen lisääminen.

Lisätiedot ja tiedustelut:

Anne Koskinen, STARK Suomi Oy, vastuullisuusjohtaja, puh. 044 773 0409

Satu Otala, STARK Suomi Oy, viestintäjohtaja, puh. 044 475 7483

Olarinluoma 15

09 3541 0000https://yritys.stark-suomi.fi/

Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä
starklaisia on noin 1 000 ympäri Suomen, ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Verkkokauppa: www.stark-suomi.fi/

Yhtiösivut: yritys.stark-suomi.fi/

Suomalaiset ovat puhuneet: Nämä työkalut pitäisi löytyä jokaisesta taloudesta – asiantuntija vinkkaa tuparilahjasta oman polkunsa kohta aloittavalle nuorelle9.7.2024 08:50:00 EEST | Tiedote

Vasara ja ruuvimeisseli kuuluvat jokaisen kodin perusvarustukseen, arvioivat suomalaiset Stark Suomi Oy:n teettämässä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat 2024 -tutkimuksessa. Stark Suomen toimitusjohtaja Harri Päiväniemi kehottaa jokaista pitämään huolen siitä, että pikkunikkarointiin tarvittavat välttämättömyysesineet löytyvät käden ulottuvilta.