Flow Festival

Flow Festival on käynnistänyt uuden ympäristöhankkeen

Flow Festival on käynnistänyt kestävän tulevaisuuden asiantuntijayritys D-matin kanssa festivaalin ympäristövaikutuksia laajasti tarkastelevan tutkimushankkeen, jonka lopputuotteena kehitetään tapahtuma-alalle räätälöity hiili- ja materiaalijalanjälkilaskuri. Hankkeen ensimmäiset laskelmat osoittavat, että punaisesta lihasta ja siipikarjasta luopuminen puolitti festivaalilla kulutetun ruoan ilmastovaikutukset vuoteen 2019 verrattuna. Lisäksi Flow’n kunnianhimoinen vastuullisuustyö jatkui vuoden 2022 festivaalilla yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden edistämisenä.
Flow Festival / Riikka Vaahtera

Flow Festival on laskenut ja kompensoinut hiilijalanjälkensä jo vuodesta 2009 alkaen ja on yksi maailman ensimmäisistä hiilineutraaleista tapahtumista. Vuonna 2021 Flow käynnisti uraauurtavan tutkimushankkeen, joka pyrkii pelkän hiilijalanjälkilaskennan sijaan selvittämään tarkemmin koko festivaali-ekosysteemin vaikutusta ympäristölle sekä kehittämään uusia työvälineitä kohti entistä ympäristövastuullisempaa festivaalituotantoa. “Pelkän hiilijalanjäljen laskeminen ja kompensointi ei enää riitä, sillä festivaalituotannon kuormittavuus ympäristölle on huomattavasti hiilipäästöjä monimutkaisempi kokonaisuus, ja ilmastonmuutos yksi useista ympäristöhaasteistamme”, Flow Festivalin hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kallio toteaa.

Tutkimushanketta luotsaa Suomen johtavan resurssiviisauden asiantuntijan Michael Lettenmeierin perustama D-mat, ja sille on myönnetty Euroopan unionin NextGenerationEU -rahoitusta Suomen kestävän kasvun ohjelmasta. Hankkeessa toteutetaan laajennettu hiilijalanjälkilaskenta, joka huomioi myös epäsuorat päästöt tuotannon tarvitsemien palveluketjujen taustalla, esimerkiksi eri laitteissa käytettyjen metalliosien tuotannot aina kaivoksista tapahtumapaikalle asti. Lisäksi toteutetaan festivaalin materiaalijalanjälkilaskenta, jonka avulla voidaan arvioida festivaalin aiheuttamaa luonnonvarojen kulutusta ja kokonaisvaltaisempaa ekologista vaikutusta. Tulosten perusteella saadaan entistä tarkempi kuva tapahtuman eri osa-alueiden ympäristökuormituksesta, minkä pohjalta voidaan luoda uusia ratkaisuja ilmastovaikutusten ja luonnonvarojen kulutuksen pienentämiseksi. Hankkeen lopputuotteena Flow ja D-mat tuottavat tapahtuma-alalle räätälöidyn hiili- ja materiaalijalanjälkilaskurin, jonka avulla tapahtumat saavat tietoa ympäristövaikutuksistaan ja voivat pienentää ympäristökuormitustaan.

Tutkimushankkeen ensimmäiset kokonaislaskelmat valmistuvat vuoden 2022 loppuun mennessä, mutta lupaavia alustavia laskelmia on tehty jo festivaalilla kulutetun ruoan osalta. Flow Festivalin päätös luopua punaisesta lihasta ja siipikarjasta kaikessa ruokatarjonnassaan on osoittautunut ympäristön kannalta varsin hyödylliseksi valinnaksi: tämän vuoden festivaalilla kulutetun ruoan ilmastovaikutus oli lähes puolet pienempi kuin vuonna 2019 ja jopa 50 % prosenttia kaikista festivaalilla myydyistä annoksista oli vegaanisia. Ruoan hiilijalanjälki laski huomattavasti vuodesta 2019: tänä vuonna yleisön kuluttaman ruoan hiilijalanjälki oli 54 300 kg CO₂e, kun vuonna 2019 se oli 88 800 kg CO₂e. Täten ruoan hiilijalanjälki pieneni 34 500 kg CO₂e, vaikka kävijämäärä ja ruoan kulutuksen kokonaismäärä kasvoivat. Laskelmat osoittavat, että säästöt ilmastolle vastaavat yli 150 000 ajokilometriä. Lisäksi ruoan materiaalijalanjälki pieneni noin 25 % prosenttia vuodesta 2019.

Hankkeen lopullisten tulosten valmistuttua Flow tulee tekemään myös kompensaatiota. Flow ja D-mat pyrkivät selvittämään, onko kompensaatiota mahdollista tehdä hiilijalanjäljen lisäksi materiaalijalanjäljen osalta sekä miten kompensaatio voitaisiin toteuttaa mahdollisimman järkevästi ja tehokkaasti.

Uuden hankkeen lisäksi Flow’n kokonaisvaltainen ympäristötyö jatkui vuoden 2022 festivaalilla Sustainable Flow -ohjelman mukaisesti. Tapahtuman kaikki sähkö tuotettiin uusiutuvalla energialla ja kaikki festivaalilla syntynyt jäte lajiteltiin ja kierrätettiin. Flow on käyttänyt vuodesta 2012 asti Ekokompassi-ympäristöjärjestelmää ympäristötyönsä kehittämiseen ja tänä vuonna festivaalin Ekokompassi-sertifikaatti auditoitiin ja päivitettiin. Flow myös koulutti jälleen ravintolansa kestävän kehityksen Sustainable Meal -koulutuksessa ja kaikilla ravintoloilla oli ruokalistallaan kestävän kehityksen periaatteiden mukainen Sustainable Meal -annos. Flow tukee edelleen myös Itämeren suojelutyötä. Tämän vuoden festivaalilippujen ostojen yhteydessä lahjoituksina kerättiin 6 726 euroa, jotka Flow on tilittänyt suoraan John Nurmisen säätiölle

Flow’n vastuullisuustyö ei rajaudu ainoastaan ympäristöön. Tänä vuonna festivaali otti jälleen uusia askelia parantaakseen saavutettavuuttaan ja yhdenvertaisuuden toteutumista. Flow konsultoi esteettömyyteen erikoistunutta Riesa Consultative -asiantuntijayritystä ja pyrki kehittämään festivaalin esteettömyyttä kokonaisvaltaisesti yritykseltä saamansa ohjeistuksen mukaisesti. Lisäksi Mehiläinen toi alueelle Pääasia-loungensa, jossa kävijöiden oli mahdollista saada tukea mielenterveyden ammattilaisilta erilaisiin festivaalilla vastaan tuleviin tilanteisiin ja tunteisiin. Päivystävän ensiapupisteen lisäksi alueella kiertelivät SPR:n ensihoidon- ja ennaltatehkäisevän päihdehuollon työntekijät.

Flow Festival edistää lisäksi yhdenvertaista musiikkialaa ja on sitoutunut Yhdenvertainen musiikkiala -hankkeen toimintaperiaatteisiin. Festivaali on niin ikään mukana eurooppalaisessa Keychange-aloitteessa, jonka tavoite on parantaa aliedustettujen sukupuolten asemaa musiikkiteollisuudessa. Flow jatkoi lisäksi yhteistyötä voittoa tavoittelemattoman Startup Refugees -verkoston kanssa, joka tukee pakolaisia ja maahanmuuttajia työllistymisessä ja yrittäjyydessä.

Lue lisää Flow’n vastuullisuustyöstä täällä: https://www.flowfestival.com/festivaali/sustainable-flow/

Vuoden 2023 Flow Festival järjestetään Suvilahdessa 11.–13.8.2023.

Lehdistökuvat: www.flowfestival.com/media

Flow Festival / Riikka Vaahtera

Tietoja julkaisijasta

Flow Festival on rakkaudesta musiikkiin ja kaupunkikulttuuriin syntynyt helsinkiläinen festivaali, joka on järjestetty vuodesta 2004 alkaen. Flow on kasvanut intiimistä klubitapahtumasta yhdeksi Euroopan kiinnostavimmista musiikin ja taiteen festivaaleista.

Flow Festivalin ohjelmisto on tarkoin kuratoitu, populaarikulttuuria ja kokeellista taidetta sisältävä kokonaisuus. Laaja musiikki- ja taideohjelma, monipuolinen ja ruokatrendejä seuraava ravintolavalikoima, lumoava Suvilahden festivaalialue ja mittava vastuullisuusohjelma tarjoavat festivaalivieraille elämyksiä vuosi toisensa jälkeen. Seuraava Flow Festival järjestetään 11.–13.8.2023 Helsingissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Flow Festival

Flow’n puheohjelmassa keskustellaan luovista teknologioista ja vastuullisista tuotantomalleista4.7.2024 13:01:57 EEST | Tiedote

Flow Festivalilla järjestettävä Flow Talks -puheohjelma esittelee kiinnostavia näkökulmia luovuuteen, teknologiaan ja kestäviin tuotantotapoihin. Perjantain aiheena on Google DeepMind -tekoäly ja sen tarjoamat mahdollisuudet luovassa työssä. Lauantaina Tietoevryn kuratoimassa ohjelmassa tarkastellaan luonnon ja muotoilun suhdetta, ja Helsingin Sanomien Musta laatikko -esityksessä käsitellään Yhdysvaltojen presidentinvaaleja, suomalaisen graffitin historiaa ja äänten eri merkityksiä. Sunnuntaina Helsingin kaupungin kanssa toteutettava ohjelma paneutuu kestävyyteen ruoan, kuluttamisen, esteettömyyden ja muodin tuotantotapojen näkökulmasta.

Flow Festivalin taideohjelmassa veistoksellista äänitaidetta, huippugraffiteja ja rakastettuja valokuvia27.6.2024 11:31:02 EEST | Tiedote

Flow’n juhlavuoden taideohjelma esittelee veistoksellisia muotoja, suuria graffitimaalauksia, surrealistisen installaation ja intiimejä valokuvia. Timo Viialaisen osin merestä löytyneestä metallista rakennettu moniaistinen kokonaisuus Seakey (and then I picked up my...) asettuu upeasti osaksi Tiilikellon teollista tilaa, ja suomalaisen graffititaiteen pioneerilta EGSiltä festivaalilla nähdään laaja graffititeos. Janne Aholan installaatio Global Dance hämärtää todellisen ja surrealistisen välistä rajaa, ja Jouko Lehtolan myyntinäyttelyssä on esillä tunnetun ja rakastetun valokuvataiteilijan töitä.

Flow Festivalilla tarjolla maailmanluokan makuja6.6.2024 14:06:45 EEST | Tiedote

Flow Festival tarjoilee tänäkin vuonna unohtumattomia ruokaelämyksiä ympäri makujen maailmaa. Street food, fine dining, fuusioruoka, New York -tyylinen pizza tai vaikkapa etiopialaisen keittiön annokset tarjoavat herkullista syötävää kullekin makujensa mukaan. Mukana on myös Michelin-tähden saanut Kozeen Shiwan, joka toteuttaa festivaalille ainutkertaisen pop up -ravintolan. Aiempien vuosien tapaan Flow Festivalin ravintolat eivät tarjoa lainkaan punaista tai siipikarjan lihaa, ja jokaiselta listalta löytyy vähintään yksi vegaaninen annos.

Suosittu X Garden -klubikonsepti palaa monipuolisella ohjelmalla Flow Festivalille30.5.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

Viime vuoden Flow’ssa debyyttinsä tehnyt X Garden palaa vuoden 2024 festivaalille. Klubiskenen monimuotoisuutta esittelevä X Garden on venue jokaiselle klubikulttuurin ystävälle, jossa kolme eri yhteisöä on kuratoinut kullekin festivaalipäivälle uniikin ohjelman. Perjantaina ohjelmasta vastaa kokeellista elektronista musiikkia julkaiseva ja genren keikkoja järjestävä Changeless, lauantaina berliiniläinen queer-klubi Herrenasauna ja sunnuntaina tekno-trance-ilmiö Korgy.