SuPer: Lakko alkaa tiistaina - lakon piirissä ovat ilmoitetut ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköt

Yksityisen sosiaalipalvelualan henkilöstöä edustavat Sote ry:n (SuPer, Tehy, Erto) ja Hyvinvointiala Hali ry:n välisessä sovittelussa ei ole saavutettu tulosta. Lakon piirissä ovat ilmoitetut ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköt. Lakko alkaa tiistaina 23.5.2023 kello 00:01 ja se koskee tämän jälkeen alkavia työvuoroja. Lakko päättyy lauantaina 27.5.2023 kello 23:59.

- Lakko alkaa, koska Hyvinvointiala HALI ry ei ole valmis pitämään kiinni aiemmin sovitusta kirjauksesta, joka koskee palkkaeron pienentämistä julkiseen sektoriin nähden, sanoo SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola.

Lakon piirissä ovat ilmoitetuissa yksiköissä kaikki Sote ry:n (SuPer, Tehy, Erto) jäsenet, joiden työsuhteissa sovelletaan yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta. Kyseisissä lakkokohteissa yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä tehtävä työ on lakonalaista työtä.

Lakkokohteet:

Mäntänvuoren Terveys Oy, Sarapihan palvelukeskus, Mänttä-Vilppula

Kolmostien Terveys Oy, Rauhalan palvelukeskus, Parkano

Kolmostien Terveys Oy, Rantakodon palvelukeskus, Parkano

Työntekijöiden lakko-oikeus on perusoikeus, joka pohjautuu perustuslakiin ja Suomea sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin.

SuPerin sopimusneuvottelija Jukka Parkkola, p. 050 569 8710
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, p. 050 5275 085

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Yhteistyössä yksityistä varhaiskasvatusalaa kehittämässä – alalle oma työehtosopimus20.6.2024 11:01:21 EEST | Tiedote

Laadukas varhaiskasvatus rakentaa osaamisen perustaa koko sivistysalalle ja luo pohjan lapsen oikeuksien toteutumiselle. Yksityisellä varhaiskasvatuksella on tärkeä rooli osana varhaiskasvatuspalvelun tuottamista tarjoten perheille monipuolisia ja laadukkaita palveluita. Yksityisen varhaiskasvatusalan edellytysten vahvistamiseksi Sivista, JHL, SuPer ja Talentia tiivistävät yhteistyötään ja neuvottelevat alalle työehtosopimuksen.

SuPerin Paavola: Terveydenhuollon kriisi ratkeaa vain puuttumalla vanhustenhoidon ongelmiin12.6.2024 09:04:11 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomien tuoreen kyselyn mukaan vanhustenhoidon ongelmat heijastuvat laajasti koko terveydenhuoltojärjestelmään (HS 6.9.2024). – Ilmiö ei ole uusi, eikä kriisiin ole ajauduttu yllättäen. SuPer on varoittanut vanhustenhoidon alasajon seurauksista jo kauan. Ratkaisu vanhustenhoidon, ja sitä kautta koko terveydenhuollon kriisiin on yksinkertainen: Hoitopaikkojen määrää tulee lisätä, ei vähentää. Riittävä koulutetun hoitohenkilöstön määrä on turvattava parantamalla palkkausta ja työoloja sekä selkeyttämällä työnjakoa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Alan veto- ja pitovoimaa on parannettava merkittävästi.

SuPerin Paavola: HUS:n rekrytointikielto uhkaa potilasturvallisuutta ja hoitajien työturvallisuutta3.6.2024 11:07:12 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan HUS:n säästösuunnitelmista. Yksi suunnitelmista on asettaa rekrytointikielto, joka estää esimerkiksi eläköityvän hoitohenkilökunnan korvaamisen uudella. Toteutuessaan toimi heikentää potilas- ja työturvallisuutta sekä alan veto- ja pitovoimaa. – Yhä pienemmällä henkilöstörakenteella yhä useampi hoitaja on vaarassa uupua ja jättää hoitotyön, mikä syventää alaa piinaavaa henkilöstöpulaa, Paavola huomauttaa. HUS päättää säästötoimistaan maanantaina.