Tieverkko kaipaa kunnon kuoppakorotusta
Lomailevat suomalaiset voivat itse tehdä huomioita eri puolilla Suomea siitä, miten tieverkko rapistuu. Maantiet pitää saada kuntoon koko Suomessa, jotta talous toimii. Teiden kunto on turvallisuuskysymys, AKT:n ammattikuljettajille myös työturvallisuuskysymys.

Reissatessaan Suomen pääteillä ja sorapäällysteisillä mökkiteillä jokainen voi itse nähdä maanteiden korjausvelan eli teiden huonon kunnon. Ammattikuljettajat kokevat sen joka päivä. Auto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n näkemys on, että tieverkko pitää saada kuntoon. Korjausvelan kasvu tulee pysäyttää.
– Tiet alkavat olla jo vaarallisen huonossa kunnossa. Tästä tulee ammattikuljettajilta viestiä tien päältä, AKT:n sopimustoimitsija Vesa Lackman sanoo.
Maanteiden kunto on huonontunut huolestuttavalla vauhdilla. Korjausvelka tarkoittaa, että jatkuvasti teitä korjataan vähemmän suhteessa niiden kunnon rapistumiseen. Tämä velka vain kasvaa.
Keväällä 2023 Trafi kertoi, että teiden korjausvelka on 1,65 miljardia euroa. Päällystetyistä teistä huonokuntoisia on 7900 kilometriä eli noin 14 prosenttia. Sorateistä noin 2 800 km eli 10 prosenttia on huonokuntoisia. Nämä ovat iso turvallisuusriski.
AKT katsoo, että tieverkon korjaamista pitää kohdentaa. Ensisijaisia ovat elinkeinoelämän toimintaedellytykset, työmatkaliikenne ja liikenneturvallisuus. Myös alempitasoiseen tieverkkoon pitää olla varaa tehdä parannuksia.
Raskaan liikenteen kaluston mitat ja massat ovat kasvaneet, mikä kuluttaa teitä entistä enemmän.
Pitkät HCT-yhdistelmäajoneuvot tarvitsevat myös suuremmat taukopaikat pysähtyäkseen. Se tarkoittaa kuljettajille isompaa haastetta löytää paikka pysähtyä. Tarvitaan valtakunnallinen raskaan liikenteen taukopaikka- ja siirtokuormausalueverkko. Se kehittäminen on saatava liikkeelle.
Hallitusohjelma pistää isoja panoksia raiteisiin. Raiteet eivät korvaa maantieverkkoa, joka on ainoa todellinen vaihtoehto liikkumiseen harvaan asutuilla alueilla.
Teitä pitkin kulkee 90 prosenttia tavaraliikenteen tonneista ja henkilöliikenteestä. Tien päällä kuljettajina on AKT:n ammattilaisia, kuten esimerkiksi yhdistelmäajoneuvojen, kuorma-autojen, linja-autojen, säiliöautojen ja ympäristönhuollon kuljettajia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vesa LackmanSopimustoimitsijaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:09 6131 1236vesa.lackman@akt.fiAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 45 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT:n Ismo Kokko: ”Emme hyväksy lakko-oikeuden rajoittamista”15.9.2023 09:51:52 EEST | Tiedote
AKT ei hyväksy hallituksen suunnitelmia lakko-oikeuden rajoittamiseksi ja on valmis muiden liittojen kanssa järjestölliseen yhteistyöhön heikennysten torjumiseksi. AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokon mukaan hallitus esittää pelkkiä heikennyksiä, ja tarkoituksellisesti sivuuttaa kaikki ne toimivat pohjoismaiset esimerkit, joilla työrauhaa voitaisiin Suomessakin edistää.
AKT-lehden selvitys: Sovintoehdotukset myötäilevät työnantajien tavoitteita25.8.2023 11:07:58 EEST | Tiedote
On erittäin harvinaista, että työnantajapuoli joutuu hylkäämään valtakunnansovittelijan antaman työriidan sovintoehdotuksen. Tämä voi merkitä, ettei työnantajan ei samalla tavoin kannata neuvotella varsinaisissa työehtosopimusneuvotteluissa vaan odottaa tilanteen kriisiytymistä.
AKT ja SMU: Ay-liikkeelle merkittävä periaatteellinen voitto käräjäoikeudessa3.8.2023 10:09:28 EEST | Tiedote
Helsingin käräjäoikeus hylkäsi 21. heinäkuuta kiinalaisvarustamo Coscon turvaamistoimipyynnön. Liberian lipun alla seilaavan mukavuuslippulaiva Da Tain lastauksen pysäyttävälle saarrolle oli perusteet. Käräjäoikeus ratkaisi näin asian työntekijöiden hyväksi. Tämä oli Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:lle sekä Suomen Merimies-Unioni SMU:lle erittäin tärkeä voitto. Jo muutamaa päivää myöhemmin Da Tain miehistölle allekirjoitettiin uusi, oikeudenmukaisempi työehtosopimus.
Paikallisliikenteen kuljettajat tarvitsevat helteellä vessataukoja11.7.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Paikallisliikenteen linja-autonkuljettajat ajavat satoi tai paistoi. Heillä on sama ongelma eri puolilla Suomea. Ajoreiteiltä puuttuu vessoja. Ajo-aikataulut ovat myös niin kireitä, ettei vessaan edes välttämättä ehdi, mikäli vessa päätepysäkillä tai reitillä on. Kuljettajat jopa välttävät juomasta helteellä, koska mahdollisuus mennä vessaan puuttuu.
Hallitusohjelma järkyttää, työntekijän on syytä pelätä16.6.2023 15:07:14 EEST | Tiedote
Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan hallitusohjelmalla valtaa siirtyy isolla kädellä työnantajille. Työnantaja voi irtisanoa, ellei naama miellytä. Kun sairastut, palkka lähtee ensimmäiseltä sairauslomapäivältä. Toimeentulotuen, asumistukien ja työttömyysturvan leikkaukset tarkoittavat, että ruoka ja lääkkeet loppuvat, kun rahaa ole.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme