Pelkosenniemi edistää yhteisöllisyyttä naapuriapu -sovelluksella ensimmäisenä kuntana Suomessa

Pelkosenniemi on ensimmäinen kunta, joka tarjoaa auttamisen sovellus Commua ratkaisuna yhteisöllisyyden edistämiseen alueella. Auttamisen sovelluksen avulla Pelkosenniemen asukkaat voivat ojentaa auttavan käden, pyytää apua ja edistää yhteisöllisyyttä helposti ja turvallisesti. Commu on Pelkosenniemelle merkittävä harppaus teknologian hyödyntämisessä yhteisöllisyyden edistämiseksi.
Yhteisöllisyys on Pelkosenniemen kunnalle tärkeää ja siksi kunta ottaa käyttöön Commu -sovelluksen.

Pelkosenniemen hyvinvointijohtaja Sirpa Koskenlaine ilmaisi innostuneisuutensa Commu-sovelluksen mahdollisista vaikutuksista yhteisölle.

“Kuntalaiset ovat peräänkuuluttaneet kunnan tukea yhteisöllisyyden parantamiseen. Commu on siihen kuntalaisille hyvä työkalu”, Koskenlaine kertoo. “Commun avulla avun tarvitsija ja avun antaja löytävät toisensa, mikä lisää yhteisöllisyyttä Pelkosenniemellä. Tarkoituksena on auttamisen keinoin saada aikaiseksi yhteistä hyvää.”

Commu on sovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua lähialueen asukkaiden ja yhteisöjen kanssa. Eniten apua annetaan ja pyydetään vertaistukeen ja keskusteluseuraan, lemmikkien hoitoon sekä arkisiin askareisiin kuten lumitöihin ja talkoisiin. Commun nuori kehittäjätiimi iloitsee yhteistyöstä Pelkosenniemen kanssa.

“Yhdessä tekeminen ja auttaminen ovat loistavia tapoja tutustua ja luoda vahva suhde naapuriin”, 29 -vuotias Sami Ekmark, joka on yksi Commun perustajista. “Yhteisöllisyydestä on sekä asukkaille että kunnalle valtavasti hyötyä, sillä se lisää pito- ja vetovoimaa kuntiin. Vahvaan yhteisöön on mukava kuulua ja tulla.”

Ekmarkin toive on, että naapuriavun antamisen ja pyytämisen helpottaminen johtaa pitkällä aikavälillä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden lisääntymiseen, hyvinvoinnin paranemiseen ja kaikkien asukkaiden yhteenkuuluvuuden tunteeseen. Commulla on jo yli 40,000 käyttäjää ympäri Suomen.

“Toivon, että kuntalaiset tykkäävät sovelluksestamme, jo nyt olemme saaneet positiivista palautetta!” Ekmark kiittää yhteistyön julkaisutilaisuuden jälkeen.

Myös järjestöt voivat tehdä toimintansa näkyväksi kuntalaisille

Commussa apu ei rajoitu vain naapuriapuun, vaan myös yritykset ja yhdistykset auttavat ja tekevät hyviä tekoja sovelluksen kautta. Järjestöt voivat ilmoittaa Commussa vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksista ja talkoista sekä toiminnoistaan. Pelkosenniemen kunnanjohtaja Koskenlaine näkee tärkeänä madaltaa asukkaiden kynnystä osallistua vapaaehtoistoimintaan.

“Järjestöt tekevät arvokasta vapaaehtoistyötä auttaakseen kuntalaisia. Commun avulla kunta haluaa tukea ja tehdä heidän tekemänsä vapaaehtoistyö näkyväksi”, Koskenlaine kertoo. “Näkyväksi tekemisen kautta kunta haluaa osoittaa arvostustaan järjestöjen tekemää vapaaehtoistyötä kohtaan.”

Commun käyttöönotto on osoitus Pelkosenniemen kunnan sitoutumisesta vahvan yhteisöllisyyden vaalimiseen. Sovelluksen käyttöönotolla ja yhteistyöhön kannustamisella Pelkosenniemi pyrkii olemaan malliesimerkki kunnille ympäri Suomea.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Katso kokemuksia Commusta!Siirry videokanavalle

Auttamisen tori Commu

Yhteistyö Commun kanssa kiinnosti kaikenikäisiä kuntalaisia Pelkosenniemellä.
Commussa voi pyytää ja antaa apua lähialueellaan.

Commu on Suomen suurin auttamisen alusta, joka yhdistää auttajan ja avun tarvitsijan. Commussa yksityishenkilöt voivat auttaa ja pyytää apua naapurustoissaan ja luoda sosiaalisia turvaverkostoja helposti ja turvallisesti. Yhdistyksille Commu on työkalu vapaaehtoisten löytämiseen ja toiminnan organisointiin. Yrityksille Commu tarjoaa
helpon tavan saavuttaa sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteet ja vahvistaa tiimejä, vapaaehtoistoiminnan kautta.

Karstula edistää yhteisöllisyyttä konkreettisin keinoin - kunta aloittaa yhteistyön kotimaisen auttamisen sovellus Commun kanssa12.9.2023 07:50:00 EEST | Tiedote

Karstulan kunta aloittaa yhtenä ensimmäisistä kunnista Suomessa strategisen yhteistyön Commu -sovelluksen kanssa kuntalaisten hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden edistämiseksi. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa kuntalaisten välistä yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä helpottaa avun tarjoamista ja saamista kaikille kuntalaisille.