Merkit ja mukavuus jyräävät lasten ja nuorten vaateostoksilla Prismassa - Asiantuntija kertoo, kuinka paljon hankintoihin satsataan koulujen alkaessa
Kesälomien jälkeen koittava arkeen paluu luo vipinää perheisiin, joissa on ajankohtaista päivittää vaatekaappi lasten ja nuorten koulutielle. Koulunaloitussesongin kysyntä näkyy myös markettien hyllyillä, joista etsitään tänä syksynä käytännöllistä ja mukavaa päällepantavaa. Prisman asiantuntijoiden mukaan kuluttajien valinnoissa painavat nyt kaksi asiaa – lasten ja nuorten yhä vahvistuva merkkitietoisuus ja ostopäätöksestä vastaavien vanhempien hintatietoisuus.

Koulunaloitus on Prismassa vuoden suurimpia sesonkeja lasten ja nuorten pukeutumisessa, kun perheissä hankitaan ajankohtaisia tyylejä ja uusia vaatteita pieneksi jääneiden tai kuluneiden tilalle. Mukavuus ja käytännöllisyys ovat vahvasti läsnä sesongin vaatevalinnoissa.
Ulkopukeutumisessa kuorivaatteet, joissa on käyttömukavuuden lisäksi hyvä hankaus- ja säänkestävyys nousevat syksyllä kysyttyjen tuotteiden joukkoon. Prisman myyntidata paljastaa, että sisäpukeutumisessa pehmeät ja joustavat vaatteet ovat juuri nyt halutuimpien tuotteiden joukossa.
“Lastenvaatteet altistuvat rasitukselle leikeissä ja aktiviteeteissa, joten kulutuskestävyys on perinteisesti ulkovaatteissa tärkeää. Käytännöllisyyden rinnalla mukavuus on kestotrendi, mikä näkyy lasten verryttelyasujen ja collegetuotteiden kysynnässä. Tänä keväänä lasten verkkariasujen myynti kasvoi noin 80 % ja collegetuotteiden myynti noin 70 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, ja ennustamme kysynnän vahvistuvan edelleen syksyä kohden”, kertoo Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen.
Jalkineissa mukavat lenkkarit ja tennarit ovat koululaisten ikisuosikkeja, mutta pienempien lasten kohdalla käytännöllisyys ja säänkestävyys korostuvat valinnoissa – varrelliset ja Gore-Tex-jalkineet ovat kysyttyjä, koska niitä voi käyttää pitkälle syksyyn viileämmässä ja vetisemmässä säässä.
“Tänä syksynä koulujen käytävillä nähdään muun muassa Puma Shuffle- ja Vans Filmore -tennareita. Leikki-ikäisille vedenpitävyys on yksi jalkineen tärkeimmistä ominaisuuksista syksyllä, mutta myös tyylitietoisille koululaisille on saatavilla säänkestäviä vaihtoehtoja. Syksyn uutuutena tuomme saatavilla vedenpitäviä malleja trendituotteeksi nousseista paljasjalkakengistä”, kertoo Prisman jalkineista ja laukuista vastaava myyntipäällikkö Anu Keskinen.
Netflix-hitit ja sosiaalisen median idolit luovat kysyntää merkkituotteille
Lasten ja nuorten pukeutumisessa yhdistäväksi tekijäksi on noussut merkkitietoisuus, joka kasvattaa juuri nyt erilaisten lisenssituotteiden kysyntää. Brändi on kestävyyden ja materiaalien ohella aiempaa merkityksellisempi laatutekijä. Prisman myyntidata paljastaa, että perinteisten merkkituotteiden rinnalle on noussut uusia suosikkeja, joita nähdään syksyllä tarhojen pihoilla ja koulujen käytävillä ympäri Suomen.
“Lasten ja nuorten pukeutumisessa lisenssituotteet myyvät rivakasti. Vaikutteita haetaan elokuvien, TV-sarjojen ja videopelien kaltaisten viihdetuotteiden maailmasta, mutta myös esimerkiksi tubettaja Paqpan t-paitamallisto on ollut haluttu. Kasvaneen kysynnän johdosta lasten ja nuorten pukeutumisessa lisenssimerkkien osuus on valikoimasta on huomattava”, sanoo Halme-Räsänen.
“Jalkineissa ja repuissa merkillä on yhä enemmän väliä. Netflix-sarjasta tutut hahmot näkyvät muun muassa Gabby’s Dollhouse- ja Ryhmä Hau -repuissa, jotka ovat tämän hetken suosikkeja leikki-ikäisten keskuudessa”, Keskinen täydentää.
Hinta-laatu ratkaisee syksyn vaateostoksilla
Vallitsevan elinkustannusten nousun johdosta lasten ja nuorten pukeutumiseen etsitään nyt edullisia vaihtoehtoja kuitenkaan laadusta tinkimättä. Prisman asiantuntijan mukaan pihistä ja panosta -ajattelu näkyy perheiden ostoskoreissa – vaatteiden määrästä voidaan karsia ja satsata enemmän muutamaan tuotteeseen, jotka ovat käyttäjälle mielekkäitä ja kestävät käytössä pidempään.
“Tavanomaisesti panostetaan laadukkaaseen monivuotiseen reppuun ja pihistetään nopeammin pieneksi käyvistä sisävaatteista. Laajasta valikoimasta priorisointia on helpompi tehdä, ja siksi olemme suosittujen lisenssituotteiden lisäksi panostaneet Prismassa omien merkkien tarjontaan, josta löytyy eri tyylisiä ja hintaisia vaihtoehtoja perheiden tarpeisiin”, kertoo Halme-Räsänen.
“Tyypilliseen koulunaloitussettiin sisältyy asukokonaisuus, jalkineet ja reppu, joihin käytetään tänä syksynä rahaa keskimäärin 130–370 euroa. Käytettävä rahamäärä vaihtelee hieman riippuen siitä, hankitaanko vaatetusta perheen leikki-ikäiselle vai koululaiselle”, arvioi Halme-Räsänen.
Prisman myyntipäälliköt kokosivat sekä leikki-ikäisille että koululaisille seitsemän eri hintaista asukokonaisuutta lasten ja nuorten ajankohtaisista tuotteista, jotka heijastelevat syksyn trendejä.
Prisman asukokonaisuudet koulunaloitukseen syksyllä 2023
Koululaiset
-
Asu 1. - Pihistä: collegeasu, tekninen ulkoilutakki ja housut, sormikkaat, pipo, reppu, lenkkarit. Yhteensä 168,60 €.

-
Asu 2. - Panosta: pitsiröyhelö-collegepaita, leveälahkeiset farkut, välikausitakki ja housut, sormikkaat, pipo, reppu, varrelliset jalkineet. Yhteensä 371,65 €.

-
Asu 3. - Panosta: ruudullinen puserotakki, tapered-farkut, välikausitakki ja housut, sormikkaat, reppu, pipo, varrelliset jalkineet. Yhteensä 373,65 €.

Leikki-ikäiset
-
Asu 4. - Pihistä: leopardimekko ja -leggings, tekninen ulkoilutakki ja housut, tarhareppu, lenkkarit, pipo, rukkaset. Yhteensä 151,60 €.

-
Asu 5. - Pihistä: collegehousut, trikoopaita, jumppapussi, tekninen ulkoilutakki ja housut, pipo, lenkkarit, rukkaset. Yhteensä 134,60 €.

-
Asu 6. - Panosta: trikootunika ja -leggings, reppu, ulkoilutakki ja housut, varrelliset jalkineet, rukkaset, pampulapipo. Yhteensä 328,60 €.

- Asu 7. - Panosta: raitapaita ja -leggings, ulkoilutakki ja housut, reppu, varrelliset jalkineet, rukkaset, pampulapipo. Yhteensä 349,60 €.

Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonna Halme-Räsänen
Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö
jonna.halme-rasanen@sok.fi
Anu Keskinen
Prisman jalkineista ja laukuista vastaava myyntipäällikkö
anu.keskinen@sok.fi
Kuvat







Prisma
Prisma on S-ryhmän perheystävällinen hypermarket, jossa on pysyvästi edullinen hintataso ja monipuolinen tuotevalikoima. Prismassa voit hoitaa kaikki kodin hankinnat yhdellä kauppamatkalla. Laajan päivittäistavaravalikoiman lisäksi Prismassa on kattava tarjonta kodin, vapaa-ajan ja pukeutumisen tuotteita. Prisma.fi-verkkokaupassa voit ostaa tuotteita ja tutustua osaan myymälöiden käyttötavaravalikoimasta. Suomessa on tällä hetkellä 74 Prismaa. www.prisma.fi
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalainen hotelli-innovaatio menestyy kansainvälisesti – Sokos Hotellien ja Rune & Berg Designin Heymo 1 -hotelli jatkoon kovatasoisessa design-kilpailussa22.9.2023 07:15:00 EEST | Tiedote
Heymo-hotellityyppi haastaa perinteiset hotellit yhteisöllisellä, urbaanilla ja rohkealla hotellikokemuksella. Konseptin ensimmäinen hotelli, Heymo 1 by Sokos Hotels, on valittu jatkoon lähes 5000 projektin joukosta maailman johtavassa design- ja arkkitehtuurikilpailu Dezeen Awardsissa.
Prisma yhteistyöhön GoByBiken ja EpassiBIKEn kanssa – työsuhdepyörien myynti alkaa ja laajenee21.9.2023 08:17:00 EEST | Tiedote
Työmatkapyöräily on helppo tapa kohottaa kuntoa ja liikkua ekologisesti. Verovapaa työsuhdepyöräetu mahdollistaa pyörän hankkimisen huokeampaan hintaan, ja nyt työsuhdepyörien myynti käynnistyy vaiheittain myös Prismoissa.
Kysely: Lähes puolet suomalaisista kamppailee joka syksy saman pukeutumishaasteen kanssa13.9.2023 13:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset kaipaavat tällä hetkellä pukeutumisessaan eniten vinkkejä monikäyttöisten ja istuvien vaatteiden löytämiseen. Lähes puolet vastaajista kokee syksyllä haastavaksi löytää omalle tyylilleen sopivia vaatteita. Lisäksi useampi kuin joka kolmas kokee hankalaksi istuvien vaatteiden löytämisen. Tutkimukseen vastasi 1 326 eri-ikäistä suomalaista.
Toivottu käytäntö laajeni koko Suomeen – kaikki S-marketit myyvät nyt hevihävikkiä edulliseen hintaan6.9.2023 08:36:00 EEST | Tiedote
Aiemmin noin kymmenen alueosuuskaupan alueella käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hävikkiä edullisesti on laajentunut tämän vuoden aikana kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Ensi viikolla vietetään valtakunnallista Hävikkiviikkoa.
Nya restauranger i Original Sokos Hotel Royal i Vasa – smaker från det italienska köket och en ny typ av kebabkultur4.9.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Tre nya restauranger öppnas i tornbyggnaden i Original Sokos Hotel Royal i februari 2024: Trattoria Puistikko, kebabrestaurang Babista samt Restaurant Royal. De nya restaurangerna utgör en del av den omfattande omvandling hotellet kommer att genomgå under perioden 2023–2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme