Tutkimus esittää liikennesuunnittelun donitsimallia saavutettavuuden parantamiseksi ympäristöystävällisesti
Uusi tutkimus keskittyy edistämään tapoja ymmärtää ja mitata alueiden saavutettavuutta. Saavutettavuudesta on tullut kiinteä osa kaupunki- ja liikennesuunnittelijoiden työkalupakkia sekä kukoistava tutkimuskenttä.
”Taloustieteilijä Kate Raworthin kehittämän donitsimallin keskeinen ajatus on turvata jokaiselle perusedellytykset hyvään elämään ylittämättä ympäristön rajoja”, toteaa tutkimusta vetänyt tutkijatohtori Elias Willberg maantieteen osastolta.
”Esitämme, että tätä ajatusta tulisi soveltaa myös liikennesektorilla, jossa päästöjen vähentäminen on pitkään ollut hankalaa. Ei tarvitse kuin katsoa tämänhetkisiä sään ääri-ilmiöitä ympäri maailman, jotta huomataan, että ajattelu- ja toimintatapojen muutokselle on suuri ja kiireellinen tarve”, hän jatkaa.
Tutkimus julkaistiin Transport Reviews –sarjassa ja sitä johtivat suomalaiset tutkijat Helsingin yliopiston Digital Geography Labista ja Aalto-yliopistosta.
Haasteena liian kapea-alaiset mittarit
Saavutettavuustutkimuksessa sosiaalisia ja ympäristöllisiä huolia käsitellään usein erikseen. Tämä johtaa helposti suosituksiin, jotka huomioivat vain toisen näkökulmista.
“Esimerkiksi saavutettavuutta on usein tehokkainta parantaa investoimalla yksityisautoiluun mikä lisää ympäristölle kestämätöntä kuormaa. Toisaalta jos sosiaalisia ulottuvuuksia ei oteta huomioon kestävien liikkumismuotojen, kuten kävelyn ja pyöräilyn edistämisessä, ajaudutaan helposti vain parantamaan hyväosaisten liikkumismahdollisuuksia”, Willberg toteaa.
”Saavutettavuutta mitataan edelleen pitkälti huomioimalla vain matkaan kuluva aika”, sanoo Aalto yliopiston apulaisprofessori Henrikki Tenkanen.
”Samalla laajemmat vaikutukset ympäristöön ja ihmisille jäävät näkymättömiksi mittareissamme. Onneksi paikkatietoaineistojen ja -työkalujen räjähdysmäinen kehitys on tarjonnut entistä enemmän mahdollisuuksia tuoda myös näitä piilokustannuksia näkyväksi ja tätä työtä pyrimme edistämään”.
Miten parantaa saavutettavuutta kestävästi
Kestävyysmurroksen oikeudenmukaisuuteen liittyvät ristiriidat näkyvät entistä enemmän liikenteen ympärillä käytävässä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Liikenteen päästövähennystoimet herättävät tunteita ja vastustusta etenkin alueilla, missä muiden kulkutapojen kuin auton saavutettavuus on heikko.
”Alueiden saavutettavuutta voidaan parantaa monin eri tavoin, mutta toisinaan ympäristölliset ja sosiaaliset tavoitteet ovat väistämättä ristiriidassa keskenään”, sanoo Helsingin yliopiston Digital Geography Labia luotsaava professori Tuuli Toivonen. Tämän vuoksi suunnittelijoilla ja päätöksentekijöillä täytyy olla keinoja selvittää, onko saavutettavuutta mahdollista parantaa päästöjä samalla vähentäen ja miten se tulisi tehdä.
"Osoitamme, että saavutettavuustutkimus kykenee tarjoamaan entistä paremmin tutkittua tietoa ja mittareita tämän keskustelun tueksi. Keskeistä on, että tutkimustieto ja osaaminen tuodaan yhteiskunnan saataville avoimilla työkaluilla ja aineistoilla”, hän sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Tutkija Elias Willberg: elias.willberg@helsinki.fi
Professori Tuuli Toivonen: tuuli.toivonen@helsinki.fi
Helsingin yliopiston mediapalvelu
Puh:02941 22622mediapalvelu@helsinki.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja usealla muulla paikkakunnalla Suomessa. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa se on ollut toistuvasti maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Helsingin yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Lupaava lääkeainekandidaatti ALS:n hoitoon – pidentää rottien ja hiirten elinaikaa ja helpottaa oireita22.9.2023 15:14:19 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston tutkimusryhmä yhteistyökumppaneineen löysi lupaavan lääkeainekandidaatin ALS:n hoitoon. Aivoperäinen dopamiinihermokasvutekijä CDNF pidentää eläinkokeissa rottien ja hiirten elinaikaa ja helpottaa taudin oireita.
Suojelualueet eivät yksin riitä turvaamaan luonnon monimuotoisuutta21.9.2023 14:09:40 EEST | Tiedote
Luonnonsuojelualueita pidetään keskeisinä luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen ja luontokadon torjunnan välineinä. Mutta kuinka tehokkaita ne oikeastaan ovat? Riittävätkö ne estämään luontokadon? Helsingin yliopiston tutkimus osoittaa, että luonnonsuojelualueet vaikuttavat eliölajeihin eri tavoin.
Helsingin yliopiston rehtori Sari Lindblom: Budjettiriihen tulos vahvistaa TKI-toiminnan edellytyksiä merkittävästi20.9.2023 14:31:26 EEST | Tiedote
Rehtori Lindblom kiittää hallitusta tohtorikoulutukseen sekä korkeakoulujen aloituspaikkoihin tehtävistä merkittävistä panostuksista.
Kutsu: Mitä puolen miljoonan suomalaisen geenit kertovat terveydestämme?20.9.2023 10:07:52 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston koordinoima FinnGen-tutkimushanke on löytöretki genomitietoon. Se on koko Suomen kattava tutkimushanke, jonka merkittävimmät löydökset voivat auttaa ihmisiä ympäri maailmaa. Tervetuloa Helsingin yliopiston Tiedekulmaan 25.9.2023 klo 17–19 kuulemaan, minkälaisia tutkimusläpimurtoja hankkeessa on tehty ja mitä on vielä odotettavissa.
Puista haihtuvat tuoksuvat kaasut edistävät pilvien muodostumista20.9.2023 08:55:27 EEST | Tiedote
Puut, pensaat ja kasvit voivat vaikuttaa säähän ja ilmastoon. Kasveista vapautuvat kaasumaiset hiilivedyt, erityisesti seskviterpeenit, edistävät pilviytiminä toimivien aerosolihiukkasten muodostumista. Tuore tutkimuslöydös voi vähentää ilmastomallien epävarmuustekijöitä ja auttaa tekemään tarkempia ennusteita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme