Yhä useampi mies käy kosmetiikkaostoksilla – miehille suunnattujen anti-age tuotteiden kysyntä kasvussa
Miesten kiinnostus kosmetiikkaan jatkaa kasvuaan. Yhä useampi mies ostaa tuotteensa itse ja haluaa myös henkilökohtaista opastusta ja neuvoja tuotteiden käyttöön. Perinteiset sukupuoliroolit ja uskomukset, jotka liittyvät ulkonäköön ja kauneudenhoitoon ovatkin muutoksen alla. Tämä on luonut ilmapiirin, jossa miehet voivat vapaammin ilmaista kiinnostustaan myös kosmetiikkaa kohtaan. Sokoksella neljän viimeisen vuoden aikana miesten tekemien kosmetiikkahankintojen kokonaismyynti on kasvanut merkittävästi. Ulkonäköön ja ihonhoitoon panostaminen näkyy nyt seerumien, anti-age-tuotteiden ja jopa tiettyjen värikosmetiikan kategoriaan kuuluvien tuotteiden myynnissä.

Sokoksen ja Sokos Emotionin kauneuden valikoimapäällikkö Minna Baskin mukaan erityisesti tuoksuihin ja kasvojen ihonhoitoon panostaminen on tällä hetkellä keskeinen miehiä ostoksille houkutteleva tekijä. Ostokäyttäytymisessä on tapahtumassa miesten osalta muutosta aikaisempaan ja miesten osuus kosmetiikkaosaston asiakkaina on kasvussa. Ikäryhmittäin tarkasteltuna nuoret miehet käyvät nykyään kosmetiikkaostoksilla usein myös yhdessä ja ovat kokeilunhaluisimpia esimerkiksi tuoksuhankinnoissaan. Yli 45-vuotiaat miehet ovat puolestaan jatkuvasti kasvava kohderyhmä, jonka myötä myös anti-age-tuotteet ovat alkaneet trendata miesten ihonhoidossa.
– Miesten kiinnostus kosmetiikkaan näkyy myymäläkäynteihin tulleen rohkeuden lisäksi myös myynnissä. Kategorioista erityisesti tuoksut, kasvojen hoitotuotteet ja deodorantit ovat tänä vuonna kasvaneet myynnillisesti eniten. Tunnistetussa ihonhoitotrendissä yksittäisistä tuotteista erilaiset seerumit ja anti-age-voiteet päätyvät yhä useammin miesten ostoskoreihin, sillä ulkonäkö ja hoidettu iho mielletään usein yhtä tärkeäksi kuin terveelliset elämäntavat ja kuntoilu, kertoo Bask.
Kasvava tietoisuus terveydestä ja hyvinvoinnista on lisännyt miesten kiinnostusta itsestä huolehtimiseen ja tarjolla onkin entistä enemmän miehille sopivia tuotteita ja palveluita. Miehet hakevat ratkaisua erityisesti ihonhoito -ongelmiinsa tai oikean tuoksun valinnassa.
– Sukupuolten väliset raja-aidat meikkituotteiden markkinoinnissa ovat yleisestikin hälvenneet kosmetiikkabrändeillä. Esimerkiksi meille tänä vuonna myyntiin tulleen suositun Rihannan luoman meikkimerkki Fenty Beautyn kantavana ajatuksena on, että se on luotu kaikille sukupuolesta, ihonväristä tai iästä riippumatta. Miesten suhtautuminen meikkituotteisiin on muuttunut ja tällä hetkellä halutaan ehostautua käyttämällä esimerkiksi peitevoidetta tai kulmia muotoilevia tuotteita. Miehet kysyvät vinkkejä juuri luonnolliseen ulkonäköön eli meikkaamisen ei tarvitse olla näkyvää, lisää Bask.
Yleisimpiä miesten hankkimia kosmetiikkatuotteita ovat kulmatuotteet, huultenhoitotuotteet ja peitetuotteet, kuten peitepuikot ja meikkivoiteet. Miehet haluavat myös ilmaista itseään panostamalla tuoksuihin, joissa korostuvat tällä hetkellä kukkien ja metsän sävyt sekä modernien tuoksujen kontrastit. Syksyn uutuustuoksuissa onkin aistittavissa bergamontia, appelsiinin- ja patsulinkukkaa, setripuuta sekä vetiver-ruohoa.
Tämän syksyn uutena trendinä partavärit
Aiemmin koetun partabuumin myötä myös parranhoidollisissa tuotteissa ollaan kokeilunhaluisempia. Miehet alkavat harmaantua ensimmäisenä kasvo- ja ohimokarvoista, ja tänä syksynä trendinä tuleekin näkymään partavärien käyttö. Värjäys tuo partaan volyymia ja tekee siitä selvemmin erottuvan. Partavärit sopivat hyvin myös nuoremmille miehille, joilla partaan kaivataan usein lisää tuuheutta.
On ollut ilahduttavaa nähdä, että partavärien kysyntä on kasvanut Suomessa ja miehet ovat ylipäätään yhä enenevässä määrin kiinnostuneita ja uskaltavat rohkeammin kokeilla ja ostaa heille suunnattua kosmetiikkaa. Partakarva on harvoin luonnostaan tasaisen värinen, joten kotioloissa vain viiden minuutin värjäämisellä haetaan siihen nyt syvyyttä ja näyttävyyttä, kertoo Sokos hankinnassa miesten ihon- ja parranhoidon tuotteista vastaava hankintapäällikkö Jenni Hietaranta.
Asiantuntijan ehostautumisvinkit syksyyn miehelle:
1. Puhdista oikeilla tuotteilla
Kasvojen peseminen vartalo- ja käsisaippualla tai shampoolla ei kannata, sillä ne ovat kovia ja kuivattavia myös miesten kasvojen herkälle iholle. Kasvoille tarkoitetut puhdistusaineet poistavat lian iholta perusteellisemmin, raikastavat ja jättävät sen myös pehmeäksi. Esimerkiksi Biotherm Aquapower Cleanser on kosteuttava puhdistusvoide miehille, joka sopii päivittäiseen käyttöön kaikille ihotyypeille. Ovh: 32,00€
2. Kosteuta helposti suihkeella
Ihon kosteuttaminen on osa yhä useamman miehen tärkeää ihonhoitorutiinia. Erittäin helposti ja tahmaamatta kosteutusta saa suihkauttamalla aamuisin ihosuihketta kasvoille, joka saa olon tuntumaan raikkaaksi koko päivän. Esimerkiksi Dick Johnsonin uusi hyaluronihappoa sisältävä God Spray –ihosuihke kosteuttaa, rauhoittaa ja vähentää turvotusta. Ovh: 19,90€
3. Hyödynnä meikkiä luonnollisesti
Peitepuikko on helppo tapa piilottaa epäpuhtaudet ja tasoittaa esimerkiksi aknearpia. Omaa ihonväriä mukailevalla sävyllä saa kasvoille luonnollisen ja tasaisen lopputuloksen ilman, että ihon tarvitsee näyttää meikatulta. Esimerkiksi juuri miehen iholle kehitetystä peitepuikosta Shiseido Men Targeted Pencil Concealerista löytyy kolme eri sävyä 8 tunnin pitävyydellä. Ovh: 42,80€
4. Korosta partaa ja viiksiä
Parta- ja viiksiväri tuuheuttaa ja piilottaa mahdolliset harmaat karvat helposti ja nopeasti. Värin vaikutuksesta parrasta saa myös pehmeämmän tuntuisen ja yleisilmeestä raikkaamman. Esimerkiksi kolmessa sävyssä saatava Just For Men parta- ja viiksiväri on helppo levittää harjan avulla ja vaikutus näkyy jo viidessä minuutissa. Ovh: 13,50€
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minna Bask, Sokoksen kauneuden valikoimapäällikkö, minna.bask(a)sok.fi
Jenni Hietaranta, Sokoksen kauneuden hankintapäällikkö (miesten ihon- ja parranhoidon tuotteet), jenni.hietaranta(a)sok.fi
Kuvat
Sokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 20 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalainen hotelli-innovaatio menestyy kansainvälisesti – Sokos Hotellien ja Rune & Berg Designin Heymo 1 -hotelli jatkoon kovatasoisessa design-kilpailussa22.9.2023 07:15:00 EEST | Tiedote
Heymo-hotellityyppi haastaa perinteiset hotellit yhteisöllisellä, urbaanilla ja rohkealla hotellikokemuksella. Konseptin ensimmäinen hotelli, Heymo 1 by Sokos Hotels, on valittu jatkoon lähes 5000 projektin joukosta maailman johtavassa design- ja arkkitehtuurikilpailu Dezeen Awardsissa.
Prisma yhteistyöhön GoByBiken ja EpassiBIKEn kanssa – työsuhdepyörien myynti alkaa ja laajenee21.9.2023 08:17:00 EEST | Tiedote
Työmatkapyöräily on helppo tapa kohottaa kuntoa ja liikkua ekologisesti. Verovapaa työsuhdepyöräetu mahdollistaa pyörän hankkimisen huokeampaan hintaan, ja nyt työsuhdepyörien myynti käynnistyy vaiheittain myös Prismoissa.
Kysely: Lähes puolet suomalaisista kamppailee joka syksy saman pukeutumishaasteen kanssa13.9.2023 13:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset kaipaavat tällä hetkellä pukeutumisessaan eniten vinkkejä monikäyttöisten ja istuvien vaatteiden löytämiseen. Lähes puolet vastaajista kokee syksyllä haastavaksi löytää omalle tyylilleen sopivia vaatteita. Lisäksi useampi kuin joka kolmas kokee hankalaksi istuvien vaatteiden löytämisen. Tutkimukseen vastasi 1 326 eri-ikäistä suomalaista.
Toivottu käytäntö laajeni koko Suomeen – kaikki S-marketit myyvät nyt hevihävikkiä edulliseen hintaan6.9.2023 08:36:00 EEST | Tiedote
Aiemmin noin kymmenen alueosuuskaupan alueella käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hävikkiä edullisesti on laajentunut tämän vuoden aikana kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Ensi viikolla vietetään valtakunnallista Hävikkiviikkoa.
Nya restauranger i Original Sokos Hotel Royal i Vasa – smaker från det italienska köket och en ny typ av kebabkultur4.9.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Tre nya restauranger öppnas i tornbyggnaden i Original Sokos Hotel Royal i februari 2024: Trattoria Puistikko, kebabrestaurang Babista samt Restaurant Royal. De nya restaurangerna utgör en del av den omfattande omvandling hotellet kommer att genomgå under perioden 2023–2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme