Suomen ympäristökeskus

Koulun ja suunnittelijoiden yhteistyöstä tukea kestävän yhteiskunnan rakentamiseen

Jaa

Koulun ja suunnittelijoiden yhteistyö on osoittautunut lupaavaksi keinoksi saada nuorten ääni kuuluviin kaupunki- ja aluesuunnittelussa. Tämä selvisi tutkimushankkeessa, jossa kokeiltiin suunnittelijoiden osallistumista oppitunneille. Kokemusten pohjalta koottiin muistilista avuksi yhteistyöstä kiinnostuneille opettajille, rehtoreille ja suunnittelun edustajille sekä toimintasuositukset kansalliselle kehitystyölle.

Lapsia keinukarusellissa Kouvolan Tykkimäen huvipuistossa.
Kouvolassa koulun kahdeksasluokkalaiset osallistuivat oppimiskokonaisuuteen, jossa pureuduttiin laajasti koko Kymenlaakson alueen haasteisiin ja niiden ratkaisuehdotuksiin nuorten ja kestävyyden näkökulmasta. © Elena Noeva - stock.adobe.com. Elena Noeva - stock.adobe.com

Kaupunki- ja aluesuunnittelijat tarvitsevat tietoa nuorten näkökulmista, arvoista ja tarpeista voidakseen tehdä suunnitelmista laadukkaita ja kestävän kehityksen mukaisia. Koulun ja suunnittelijoiden yhteistyön kautta nuoret voivat osallistua elinympäristöään koskevaan suunnitteluun oppitunneilla. Oppitunneilla mahdollisuus osallistua ja tuottaa tietoa tavoittaa niitäkin nuoria, jotka eivät osallistuisi muulla tavoin. 

Koulun näkökulmasta yhteistyö auttaa kehittämään nuorten toimijuutta. Konkreettiset osallistumismahdollisuudet tukevat nuorten valmiuksia edistää kestävyyttä tulevaisuudessa myös muissa toimintaympäristöissä ja yhdessä toisten nuorten ja muiden yhteiskunnallisten toimijoiden kanssa. 

Vuoropuhelu lisäsi nuorten ymmärrystä kaupungin toiminnasta   

Suomen ympäristökeskuksen toteuttaman URGENT-hankkeen toimintatutkimuksessa nuoret tekivät oppitunneilla ehdotuksia kaupungin osallistuvaan budjetointiin ja maakuntaohjelman valmisteluun. Mukana oli kahdeksasluokkalaisten koko ikäluokka kouvolalaisesta peruskoulusta ja valinnaiskurssin opiskelijat lukiosta Helsingissä. Opintojaksoilla nuoret myös keskustelivat vierailevien suunnittelijoiden kanssa kestävästä suunnittelusta. 

Tietoa koottiin havainnoimalla oppitunteja ja lukiossa opettajat myös lähettivät oppituntien jälkeen ääniviestejä tutkijoille, joissa he reflektoivat oppitunnin kulkua ja ilmapiiriä. Nuorten kokemuksia koottiin haastatteluilla opintojakson lopulla. Myös opettajia ja suunnittelijoita haastateltiin. 

"Nuoret olivat olettaneet kaupungin työntekijöiden olevan vastahakoisia kaikessa, mutta he yllättyivät keskustelun sujuvuudesta ja siitä, miten paljon kaupunki jo tekee kestävyyden edistämiseksi", kertoo Suomen ympäristökeskuksen tutkija Iikka Oinonen.  

Konkreettiset osallistumismahdollisuudet tukevat toimijuutta 

Hankkeessa toteutettiin lisäksi valtakunnallinen kysely, jolla selvitettiin 15–29-vuotiaiden toimijuuteen vaikuttavia tekijöitä. Kyselyyn vastasi 940 nuorta. Hieman yllättäen ne nuoret, jotka ilmoittivat tuntevansa hyvin omat vaikuttamismahdollisuutensa kestävyysasioissa, vastasivat hyödyntävänsä niitä vain harvoin. Myös matala luottamus oman toiminnan vaikuttavuuteen ennusti matalaa toimijuutta.  

Toimijuuden toteutumista voidaan kasvatuksessa tukea antamalla nuorille valmiuksia ymmärtää ja käsitellä kestävyysmurrokseen liittyvän tiedon epävarmuuksia ja ristiriitoja sekä tarjoamalla nuorille kaupunkisuunnitteluun osallistumisen tapaisia konkreettisia vaikuttamisen kokemuksia, jotka vahvistavat heidän luottamustaan oman toiminnan vaikuttavuuteen. 

Muistilista koulun ja suunnitteluorganisaation kohtaamiseen

Koulun ja suunnittelun yhteistyöstä saatujen kokemusten pohjalta tutkimushankkeessa koottiin muistilista opettajille, rehtoreille ja suunnittelun edustajille. 

Koulun ja suunnittelun yhteistyön harkitsemisen voi aloittaa tunnistamalla yhteistyötä tukevia ja estäviä tekijöitä organisaatioiden sisällä. Yhteistyön toteuttamisessa on hyvä lähteä liikkeelle tunnustellen ja pyrkiä rakentamaan riittävän jaettua näkemystä yhteistyön tarkoituksesta, osapuolten tavoitteista, odotuksista ja vastuista.  

Muistilista löytyy kokonaisuudessaan Suomen ympäristökeskuksen julkaisemasta raportista: Nuorten osallistuminen kaupunki- ja aluesuunnitteluun oppitunneilla - Muistilista koulun ja suunnitteluorganisaation kohtaamiseen

Kansallinen työ tukemaan yhteistyön hyödyntämistä laajemmin 

Koulut ja suunnitteluorganisaatiot voivat kehittää yhteistyötään itse paikallisesti. Lisäksi kehitystyötä on tehtävä myös alueellisella ja kansallisella tasolla. Hanke ehdottaa kolmea toimintalinjaa hallinnolliset rajat ylittävän yhteistyön tukemiseksi.  

1) Yhteistyötä helpottaa, jos koulut ja suunnitteluorganisaatiot nimeävät kontaktihenkilöt, jotka huolehtivat yhteistyöehdotusten välittymisestä organisaatioiden välillä ja sisällä. Kontaktihenkilöistä voi muodostua oma verkostonsa tai osa jotain olemassa olevaa alueellista verkostoa. Verkostoitumista voi tukea kansalliselta tasolta. 

2) Kestävyys-, yhteiskunta-, kansalais-, demokratia- ja ihmisoikeuskasvatusta voidaan kehittää kokonaisuutena, osana yhteiskunnan kollektiivista sivistymistä. 

3) Koulun ja suunnittelujärjestelmän yhteistyötä voidaan edistää kokeilemalla kaikilla hallinnon tasoilla. Valtionhallinnon toimijat voivat koota ja jakaa tietoa kokemuksista ja hyvistä käytännöistä. 

Suositukset ovat kokonaisuudessaan luettavissa URGENT-hankkeen toimintasuosituksista: Koulun ja suunnittelun yhteistyöstä tukea kestävän yhteiskunnan rakentamiseen

Nuoret kaupunki- ja aluesuunnittelussa - yhteinen ja sukupolvien välinen oppiminen kestävyysmuutoksen vauhdittajana (URGENT) on Suomen Akatemian rahoittama nelivuotinen hanke, joka päättyy elokuussa 2023. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Mediapalvelu Suomen ympäristökeskuksessa

Suomen ympäristökeskuksen mediapalvelu välittää tietoa ympäristökeskuksessa tehtävästä tutkimuksesta, auttaa toimittajia löytämään asiantuntijoita haastateltaviksi ja tarjoaa valokuvia median käyttöön.

Yhteydenottoihin vastaavat viestintäasiantuntijat. Palvelemme arkisin klo 9-16.

Puh:029 525 1072syke_ajankohtaiset@syke.fi

Linkit

On aika siirtyä yksittäisten ympäristöongelmien ratkaisemisesta koko yhteiskunnan läpileikkaavaan kestävyysmurrokseen. Suomen ympäristökeskus (Syke) vaikuttaa tutkimuksella, tiedolla ja palveluilla kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Suomen ympäristökeskus on valtion tutkimuslaitos, jossa työskentelee noin 700 asiantuntijaa ja tutkijaa Helsingissä, Oulussa, Jyväskylässä ja Joensuussa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen ympäristökeskus

Policy Brief: Limiting sulphate load of wastewaters calls for environmental quality standards7.11.2024 07:55:00 EET | Press release

The clean energy transition and the green transition are bringing mining and battery technology industries to Finland. As a result, sulphate discharges into inland waters and the Baltic Sea will increase. Sulphate also has beneficial effects in water bodies, and it is not currently classified as a harmful substance. However, a high local load may adversely affect aquatic organisms, especially in lakes with a naturally low sulphate concentration. In its new Policy Brief, the Finnish Environment Institute issues recommendations for reducing the harmful effects of the sulphate load in wastewaters.

Politiikkasuositus: Jätevesien sulfaattikuorman rajoittamiseksi tarvitaan ympäristönlaatunormit7.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Siirtyminen puhtaaseen energiaan ja vihreä siirtymä ovat tuomassa Suomeen kaivostoimintaa ja akkuteknologiateollisuutta. Tämän seurauksena jätevesien sulfaattikuorma sisävesiin ja Itämereen kasvaa. Sulfaatilla on vesistöissä myös hyödyllisiä vaikutuksia, eikä sulfaattia nykyisin luokitella haitalliseksi aineeksi. Suuri paikallinen kuorma voi kuitenkin vaikuttaa haitallisesti vesieliöstöön etenkin järvissä, joissa sulfaattia on niukasti. Suomen ympäristökeskuksen uusi Policy Brief -julkaisu antaa suosituksia jätevesien sulfaattikuorman haittojen vähentämiseksi.

Results released: The fuel tanks of coastal defence ship Ilmarinen can be emptied in a controlled way5.11.2024 08:55:00 EET | Press release

The investigation of the wreck of coastal defence ship Ilmarinen continued in the northern Baltic Sea in the Finnish Exclusive Economic Zone from 12 to 19 August 2024. The objective of the expedition made to the Ilmarinen shipwreck was to determine whether authorities could extract the oil from the wreck and how. The expedition was carried out in cooperation between authorities, including the Finnish Environment Institute (Syke), the Finnish Navy, and Border Guard.

Undersökningsresultaten blev klara: Pansarfartyget Ilmarinens bränsletankar kan tömmas kontrollerat5.11.2024 08:55:00 EET | Pressmeddelande

Undersökningarna av pansarfartyget Ilmarinens vrak fortsatte i Finlands ekonomiska zon i Östersjön 12–19.8.2024. Syftet med forskningsresan var att utreda om pansarfartyget Ilmarinens vrak lämpar sig för sanering med myndighetsåtgärder och hur det kan tömmas på olja. Forskningsresan genomfördes som ett myndighetssamarbete mellan Finlands miljöcentral (Syke), Marinen och Gränsbevakningsväsendet.

Tutkimustulokset valmistuivat: Panssarilaiva Ilmarisen polttoainesäiliöt voidaan tyhjentää hallitusti5.11.2024 08:55:00 EET | Tiedote

Panssarilaiva Ilmarisen hylyn tutkimuksia jatkettiin Pohjoisella Itämerellä Suomen talousvyöhykkeellä 12.-19.8.2024. Tutkimusmatkan tavoitteena oli selvittää, soveltuuko panssarilaiva Ilmarisen hylky viranomaistoimin saneerattavaksi ja miten se voitaisiin tyhjentää öljystä. Tutkimusmatka toteutettiin viranomaisyhteistyönä, jossa olivat mukana Suomen ympäristökeskus (Syke), Merivoimat ja Rajavartiolaitos.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye