Pohde kehittää toimintaansa monin eri tavoin vastaamaan hoitotakuun muuttumiseen
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella valmistaudutaan syyskuun alussa muuttuvaan hoitotakuuseen monin eri tavoin. Pohteella ollaan muun muassa luomassa omalääkärimallia, jonka tavoitteena on pitkäaikainen potilaan ja lääkärin välinen hoitosuhde. Palveluja tuotetaan monin eri tavoin lähellä asiakasta, ja esimerkiksi sähköisiä palveluja kehitetään jatkuvasti: digitaalinen sote-keskus on aloittanut toimintansa keväällä 2023.

Syyskuun alusta lähtien asiakkaan tulee saada perusterveydenhuollossa kiireetöntä hoitoa kahden viikon sisällä ja kiireetöntä hammashoitoa neljän kuukauden sisällä yhteydenotosta. Hoidon tarpeen arviointi tulee tehdä saman arkipäivän aikana, kun asiakas ottaa yhteyttä terveydenhuollon palvelupaikkaan. Nämä enimmäisajat koskevat ensimmäisen hoitotapahtuman järjestämistä.
Hoitoon pääsystä säädetään terveydenhuoltolaissa. Kiireelliseen hoitoon pitää päästä heti, mutta kiireettömään hoitoon pääsylle eli hoitotakuulle on erilaisia aikarajoja. Tähän asti perusterveydenhuollossa kiireettömään hoitoon on pitänyt päästä kolmessa kuukaudessa ja kiireettömään hammashoitoon kuudessa kuukaudessa. Lisäksi hoitotakuuseen on kuulunut arvio hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä viimeistään kolmantena arkipäivänä yhteydenotosta. 1. syyskuuta alkaen kiireettömän hoitoon pääsyn eli hoitotakuun enimmäisajat muuttuvat.
Muuttuva hoitotakuu koskee hoitoa, jossa on kysymys sairastumisesta, vammasta, pitkäaikaissairauden vaikeutumisesta, uusista oireista tai toimintakyvyn alenemasta. Hoitotakuu koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia. Muuttuvan hoitotakuun enimmäisajat eivät koske hoito- tai kuntoutussuunnitelman mukaisia hoitotapahtumia, muiden lääketieteen erikoisalojen erikoislääkärin vastaanottoja, todistuksia ja lausuntoja, terveystarkastuksia, terveysneuvontaa, seulontoja, tiettyjä määräaikaistarkastuksia eikä osaa rokotuksista.
Kiireetön hoito perusterveydenhuollossa
Jatkossa asiakkaan on saatava yhteys terveydenhuollon palvelupaikkaan, esimerkiksi sosiaali- ja terveyskeskukseen, virka-aikana ja arvio hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä saman päivän aikana. Yksilöllisessä arviossa hoidon tarpeesta arvioidaan myös se, tarvitseeko asiakas hoitoa nopeammin kuin lain edellyttämässä enimmäisajassa. Arvion tekee aina terveydenhuollon ammattilainen. Arviointi voi tapahtua puhelimitse, sähköisen asiointikanavan kautta tai palvelupaikassa.
Jatkossa asiakkaan on saatava perusterveydenhuollon avosairaanhoidossa tarvitsemaansa hoitoa 14 vuorokauden sisällä yhteydenotosta ja hoidon tarpeen arvioinnista, kun kyse on ensimmäisen hoitotapahtuman järjestämisestä. Arvion perusteella sovitaan asiakkaan kanssa yhteistyössä, milloin hoitotapahtuma järjestetään. Tarvittaessa vastaanottoaika voidaan yhdessä sopia suositeltua hoitotakuuaikaa pidemmälle.
Kiireetön hammashoito suun terveydenhuollossa
Myös suun terveydenhuollossa arvio hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä on jatkossa annettava asiakkaalle samana päivänä, kun hän on ollut yhteydessä terveydenhuollon palvelupaikkaan. Asiakkaan on saatava suun terveydenhuollossa hoitoa neljän kuukauden sisällä yhteydenotosta ja hoidon tarpeen arvioinnista. Enimmäisaika ei kuitenkaan koske tilanteita, joissa asiakkaalle on laadittu yksilöllinen hoitosuunnitelma, ellei esille tule seikkoja, joiden perusteella yksilöllisestä tutkimus- ja hoitovälistä tulee tai voidaan poiketa.
Jos asiakas on ohjattu hammashoitajan tai suuhygienistin vastaanotolle, ja siellä todetaan tarve hammaslääkärin hoidolle, hammaslääkärille järjestetään pääsy neljän viikon kuluessa palvelutapahtumasta tai neljän kuukauden kuluessa alkuperäisestä hoidon tarpeen arvioinnista.
Pohteella toimintaa kehitetään vastaamaan muuttuvaan hoitotakuuseen
Pohteella on alueellisia vaihteluja kiireettömän hoidon tarpeen arviossa ja hoitoon pääsyssä. Kaikissa Pohteen yksiköissä uudet määräajat eivät toteudu heti syyskuun alussa, vaan hoitotakuun toteutumiseksi tehdään töitä ja valmistaudutaan monin eri tavoin. Toimintaa kehitetään muun muassa seuraavasti:
- Asiakkaan yhteydensaantia terveydenhuollon palvelupaikkaan parannetaan, jotta hoidon tarpeen arvio on mahdollista toteuttaa kaikissa yksiköissä saman päivän aikana, kun asiakas on yhteydessä.
- Palvelut tuotetaan monin eri tavoin lähellä asiakasta.
- Pohteella ollaan luomassa omalääkärimallia, jonka tavoitteena on hoidon jatkuvuuden parantaminen. Yksittäinen lääkärikäynti ei ratkaise monissakaan tapauksissa asiakkaan ongelmaa, vaan pitkäaikainen potilaan ja lääkärin välinen hoitosuhde parantaa tutkitusti hoidon tuloksia, tuottaa terveyttä ja hyvinvointia, pienentää kokonaiskustannuksia sekä lisää potilastyytyväisyyttä. Perusterveydenhuollossa ja suun terveydenhuollossa kehitetään jatkuvasti toimintaa asiakkaan hoidon saatavuuden ja laadun parantamiseksi.
- Pohteella kehitetään jatkuvasti sähköisiä palveluja. Muun muassa keväällä 2023 toimintansa aloittanut digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus palvelee tällä hetkellä Alavieskan, Haapajärven, Haapaveden, Nivalan, Pyhäjärven, Pyhännän, Reisjärven, Sievin ja Ylivieskan asukkaita. Palvelun käyttö laajenee muihin kuntiin myöhemmin. Digitaalinen sote-keskus on vaihtoehto terveyskeskuksessa asioimiselle, ja se palvelee myös virka-ajan ulkopuolella. Lisätietoa digitaalisesta sote-keskuksesta löytyy Pohteen verkkosivuilta osoitteesta https://pohde.fi/palvelumme/digitaalinen-sote-keskus/
Pohde julkaisee verkkosivuillaan tietoa hoitoon pääsystä osoitteessa https://pohde.fi/meilla-asiakkaana/hoitoon-paasy/. Hoitoon pääsyä koskevat tiedot tuottaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Terhi Nevala, johtajaylilääkäri, terhi.nevala@pohde.fi, puh. 040 352 7257
Päivi Peltokorpi, toimialuejohtaja, terveyden ja sairaanhoidon palvelut, paivi.peltokorpi@pohde.fi
Päivi Harju, palvelualuejohtaja ja suun terveydenhuollon vastuualuepäällikkö, paivi.harju@pohde.fi
Kuvat
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Tena-tuotteiden kotiinkuljetusasiakkaiden tietoja on joutunut mahdollisesti vääriin käsiin22.9.2023 19:57:58 EEST | Tiedote
Tena-inkontinenssituotteiden kotiinkuljetuspalvelujen tilaajien henkilötietoja on saattanut joutua vääriin käsiin, sillä Essity Oy:n tuotteiden kuljetuspalvelusta vastaava Westlog Oy on ilmoittanut henkilötietojen vaarantuneen kyberhyökkäyksessä elokuussa. Tilaajien tietoja on mahdollisesti vuotanut ulkopuolisten tietoon.
Hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaiset kuljetukset21.9.2023 14:19:54 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde tiedotti 14.9.2023 niin sanottuihin kyläkyyteihin tulevista muutoksista Pudasjärvellä. Hyvinvointialueen tehtävänä on järjestää sosiaali- ja terveyspalveluja sekä palo- ja pelastuspalveluja Pohjois-Pohjanmaan asukkaille.
Tulevaisuuslautakunta päätti turva-auttamispalvelun myöntämisen perusteista21.9.2023 12:55:19 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen tulevaisuuslautakunta teki kokouksessaan 20.9. päätöksen turva-auttamispalvelun myöntämisen perusteista. Perusteet tulevat voimaan 1.11.2023 alkaen. Tuolloin myös jo palvelun piirissä oleville asiakkaille aletaan tehdä uudet palvelutarpeen arvioinnit uusien myöntämisen perusteiden mukaan. Näissä arvioinneissa huomioidaan, että Pohteelle on siirtynyt kunnilta ja kuntayhtymiltä vastaavia palveluita koskevia sopimuksia, jotka jatkuvat sellaisenaan sopimuksien päättymiseen saakka tai kunnes ne irtisanotaan.
Henkilöstöjaosto teki ratkaisun lääkäriryhmän palkka-asiassa: Pitkään jatkunut soveltamiskäytäntö on muodostunut vakiintuneeksi tulkinnaksi – työnantajalla ei ole oikeutta takaisinperintään21.9.2023 12:09:38 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen henkilöstöjaosto käsitteli yksittäisen lääkäriryhmän palkanmaksuasiaa kokouksessaan 21.9.2023. Kyseessä on viiden vuoden ajan sovellettu paikallinen sopimus ja mahdollinen palkkojen takaisinperintä. Ratkaisun mukaan takaisinperintää ei tehdä, koska paikallisen sopimuksen tulkinta on katsottava vakiintuneeksi ja sellaisena työnantajaa velvoittavaksi toteutuneen soveltamiskäytännön vuoksi.
Aluehallitus keskusteli hoidon jatkuvuusmallista. Päätöksiä tehtiin toimistotilojen käytön tehostamisesta ja potilastietojärjestelmien yhdistämisestä.20.9.2023 14:14:26 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 19.9.2023 puheenjohtaja Tapani Töllin johdolla. Aluehallitukselle esiteltiin Tuirassa pilotoidun hoidon jatkuvuusmallin tilannetta. Päätösasioina aluehallitus käsitteli muun muassa hallinto- ja toimistotilojen käytön tehostamista sekä Lifecare-potilastietojärjestelmän muutoksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme