Uuden S-marketin rakentaminen Voionmaankadulle aikaistuu – kaupan nimeksi S-market Mäki-Matti

Osuuskauppa Keskimaa pääsee aloittamaan uuden S-marketin rakennustyöt Voionmaankadulla jo syyskuussa nykyisen kiinteistön purkamisella. Uuden S-market Mäki-Matin on määrä valmistua alkusyksyllä 2024.

Osuuskauppa Keskimaa laajentaa toimintaansa rakentamalla uuden S-marketin Voionmaankadulle Jyväskylän keskustan tuntumaan, Mäki-Matin kaupunginosaan. Nykyisen toimijan, K-market Ruokavinkin, vuokrasopimus kiinteistössä päättyy syyskuussa, jonka jälkeen Keskimaa aloittaa välittömästi kiinteistön purkutyöt.

− Kerroimme suunnitelmistamme rakentaa uusi S-market Voionmaankadulle jo kesän alussa. Vuonna 2021 hankkimamme kiinteistö on osa pitkäaikaista visiotamme. Olemme tyytyväisiä siihen, että pääsemme aloittamaan purkutyöt ja uuden ruokakaupan rakentamisen ennakoitua aikaisemmin, jo syyskuun puolella. Mitä nopeammin pääsemme töihin, sitä nopeammin saamme uuden kaupan auki ja palvelut tarjolle asiakkaillemme, toteaa Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Vesa Kyllönen.

− Ensimmäiset merkit rakennustyön aloittamisesta näkyvät jo muutaman viikon päästä, kun tontti aidataan työmaaksi perjantaina 15.9.2023. Purkutyöt pääsevät käyntiin jo heti seuraavalla viikolla, Kyllönen täsmentää.

Uuden S-marketin virallinen nimi on S-market Mäki-Matti.

−Uuden S-marketin rakentamisen alkaessa on tullut hyvä hetki julkistaa S-marketin virallinen nimi, S-market Mäki-Matti. Nimi ilmentää hyvin kaupan sijaintia Jyväskylän perinteikkäässä Mäki-Matin kaupunginosassa. Tulemme suunnittelemaan kaupan palvelut, valikoimat ja toiminnot huomioiden alueen asiakkaiden tarpeet, ja pyrimme tarjoamaan parasta mahdollista ruokakauppaa lähialueen asukkaille ja alueella liikkuville asiakkaille, taustoittaa projektista vastaava Osuuskauppa Keskimaan ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen.

Uudesta S-marketista rakennetaan hiilineutraali kiinteistö

S-market Mäki-Matista tulee myymäläpinta-alaltaan jopa tuplasti suurempi kuin tontilla aikaisemmin toiminut K-market. Huolellisella sijoittelulla pystytään kuitenkin säilyttämään parkkipaikkojen määrä piha-alueella. Rakentamisessa kiinnitetään erityistä huomiota niin kiinteistötekniikan kuin kalustuksenkin osalta energiatehokkuuteen sekä ympäristöystävällisyyteen. Uudesta rakennuksesta rakennetaan hiilineutraali, jossa pääasiallinen lämmönlähde tulee olemaan maalämpö, myös kylmälaitteiden lauhdelämpöä tullaan hyödyntämään lämmityksessä. Lisäksi kiinteistön katolle on suunnitelmissa aurinkopaneelit.

S-market Mäki-Matin uudisrakennuksen investointi on noin 5,2 miljoonaa euroa. Purkutyöt päästään aloittamaan 18.9.2023 ja uusi myymälä on määrä avata alkusyksystä 2024.  Rakennusvaiheen aikana lähimmät Keskimaan ruokakaupat ovat Jyväskylän keskustassa sijaitsevat S-market Kolmikulma ja Mestarin Herkku sekä Laajavuoren suunnassa ympärivuorokautisesti palveleva S-market Savela.

− Rakennusprojektin ajan alueen asiakkaiden käytössä ovat lähialueen kauppojen lisäksi ruoan verkkokaupan robottikuljetukset. S-market Savelan kuljetusrobotti on mahdollista tilata kotiovelle Mäki-Matin alueella, muistuttaa Jarno Minkkinen vaihtoehtoisista palveluista.

Osuuskauppa Keskimaa, Vesa Kyllönen, market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja, vesa.kyllonen@sok.fi, 010 767 3021

Osuuskauppa Keskimaa, Jarno Minkkinen, ryhmäpäällikkö, jarno.minkkinen@sok.fi, 010 767 3039

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 733 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 137000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme noin 2000 keskisuomalaista.

Ruoan verkkokaupan kuljetusroboteilla ahkera alku – syksyn odotetaan lisäävän pikatoimitusten määrää entisestään1.9.2023 09:45:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaan ruoan verkkokaupan kuljetusrobotit toimittivat ensimmäisen kahden kuukauden aikana tuhansia ruokatilauksia Jyväskylässä. – Robokuljetusten startti on sujunut kesän aikana todella hienosti. Parhaat reitit nopeasti oppivat, liikenteessä moitteettomasti toimivat robotit ovat saaneet paljon kiitosta ja positiivista huomioita osakseen. Tätä tekoälyä hyödyntävää uutta palvelua käytetään kaikissa ikäryhmissä ja erilaisissa kotitalouksissa, Keskimaan verkkokaupan kehityspäällikkö Marko Hoffrén kuvailee. Keskimaan kumppanina robokuljetuksissa on Starship Technologies, joka on maailman johtava autonomisten kuljetusrobottien kehittäjä ja valmistaja.

Osuuskauppa Keskimaan matkailu- ja ravintolakauppa ovat elpyneet koronaa edeltävälle tasolle − päivittäistavarakauppa jatkaa markkinaa nopeampaa kasvua8.8.2023 09:05:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi−kesäkuun liikevaihto oli 365,3 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 5,4 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−kesäkuun operatiivinen tulos oli 13,5 miljoonaa euroa, mikä on noin 5,2 miljoonaa euroa parempi kuin viime vuonna. Tuloskehitykseen on vaikuttanut erityisesti matkailu- ja ravintolakaupan vahva kehitys edellisvuodesta sekä päivittäistavarakaupan markkinaa vahvempi myynninkehitys.

Ruokakaupan robokuljetukset alkavat Jyväskylässä – robotit kuljettavat ostoksia S-market Tourulasta ja S-market Savelasta19.6.2023 11:00:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa tiistaina 20.6. uudenlaisen ruoan verkkokauppatilausten toimitusmuodon: asiakkaan ostokset vie perille pikatoimituksella kuljetusrobotti, joka suunnittelee tekoälyn avulla itselleen sopivimman reitin lähtöpisteestä toimitusosoitteeseen. S-market Tourulasta ja S-market Savelasta liikkeelle lähtevät robotit kulkevat kevyenliikenteenväyliä pitkin, tunnistavat mahdolliset esteet ja osaavat toimia liikenteessä. Kumppanina robokuljetuksissa on Starship Technologies, joka on maailman johtava autonomisten kuljetusrobottien kehittäjä ja valmistaja.