Helsingin uusi maamerkki nousee tänään merenpinnan yläpuolelle

Pyloni toimii Kruunuvuorensillan keskitukena ja siihen tukeutuvat vinoköysiosuuden teräspalkistot. Vinoköysiä tulee yhteensä 17 paria pylonin molemmin puolin.
Vuonna 2025 pyloni on valmis, ja tällöin sen huippu on 135 metrin korkeudella. Stadionin torni on 72 metriä korkea, Kalasataman tornitalojen korkein talo 134 metriä ja Hanasaaren voimalaitoksen piipun korkeus on 149 metriä. Kruunuvuorensillan pylonista tulee osa Helsingin siluettia.
Pyloni on perustettu kalliovaraisena ja alemman peruslaatan perustamistaso on 9,5 metriä merenpinnan alapuolella. Pylonin alempi peruslaatta on kooltaan 18 m x 18 m x 4,5 m ja sen muottina toimi kallioon louhittu potero. Tämän kalliovaraisen peruslaatan päälle valettiin toinen, kooltaan hiukan pienempi peruslaatta. Tämän laatan koko on 12 m x 12 m x 3,5 m. Alempi peruslaatta tehtiin vedenalaisena työnä, mutta tämän päälle tulevat rakenteet tehdään kuivatyönä. Näiden peruslaattojen päälle alkaa rakentumaan pylonin jalka.
Pylonin jalusta on umpinainen teräsbetonirakenne sillan kansirakenteen tasoon saakka. Kansitason yläpuolinen rakenne on onttoa. Toisessa jalassa on huoltoportaat ja toisessa jalassa huoltohissi 78 metrin korkeudelle asti. Huipulle pääsee huoltoportaita pitkin. Pylonin huipulla on ”parveke” muun muassa lentoestevalojen huoltamiseen.
Pyloni rakennetaan kansitason yläpuolisilta osiltaan kiipeävän muotin tekniikalla. Valuosan betonoinnin jälkeen annetaan massan kovettua tiettyyn prosenttimäärään loppulujuudesta. Tämän jälkeen muotit irrotetaan valupinnasta. Muottipinnat tarkastetaan ja muotti ”kiipeää” kiskojen avulla ylöspäin seuraavan valujakson rakentamista varten.
Raitiotieliikenteen on tavoite alkaa vuonna 2027.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari HumalajokiProjektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat
Puh:0400437884jari.humalajoki@kreate.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Bergkörsbär som barnens träd i år – ett träd planterades redan för tredje gången28.9.2023 10:10:23 EEST | Tiedote
På Trädets dag den 27 september planterade Helsingfors stad ett träd till barnens ära. Detta är redan tredje gången barnens träd har planterats. I fjol planterades trädet i körsbärsparken i Kasberget. Körsbärstemat fortsatte även i år, när man under ledning av Anni Sinnemäki, biträdande borgmästare, planterade en bergkörsbärsplanta i Lekparken Maunula.
Lasten puuna tänä vuonna rusokirsikka – puu istutettiin jo kolmatta kertaa28.9.2023 10:10:05 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki istutti Puun päivänä 27. syyskuuta puun lasten kunniaksi. Tämä on jo kolmas kerta, kun lasten puu on istutettu. Viime vuonna puu istutettiin Roihuvuoren kirsikkapuistoon. Kirsikkaisella teemalla mentiin tänäkin vuonna, kun Leikkipuisto Maunulaan istutettiin rusokirsikan taimi apulaispormestari Anni Sinnemäen johdolla.
Merihaan ja Kalasataman Sompasaaren väliseen veneliikenteeseen korkeusrajoitus 1.10.2023 alkaen27.9.2023 10:30:13 EEST | Tiedote
Kruunusillat-allianssi rakentaa Hakaniemen ja Kalasataman eteläkärjen eli Nihdin yhdistävän Merihaansillan. Merihaansilta on yksi kolmesta sillasta, jotka muodostavat raitiotieyhteyden Hakaniemestä Laajasaloon. Silta sulkee jo rakennusvaiheessaan isompien alusten kulun Sompasaareen.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 26.9.202326.9.2023 19:28:20 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 26. syyskuuta 2023. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Pasilanbaanan rakentaminen alkaa Tilkanvierrolla ja Ratsastiellä26.9.2023 09:10:46 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan katuosuuksien rakentaminen Tilkanvierrolla ja Ratsastiellä alkaa maanantaina 2. lokakuuta. Urakassa valmistuu yhteensä 530 metriä uutta pyöräkatua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme