Peruutus: EK:n ja Cursorin Uudistajafoorumi Kotkassa 10.10.

Hei!

Kotkan vilkkaan tapahtumasyksyn takia otamme aikalisän alla olevan Uudistajafoorumin osalta. Peruutamme tilaisuuden 10.10. ja haemme toista tapaa tuoda aihetta esille Kymenlaaksossa!

Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Cursor Oy

=========

KUTSU UUDISTAJAFOORUMIIN:
Pk-yritykset kasvuun – kuinka menestyt vihreällä yritystoiminnalla ja vastuullisuudella

Aika:        ti 10.10. klo 14 - 16 + verkostoitumista
Paikka:    Merikeskus Vellamo, Tornatorintie 99, Kotka

Hyvä yrittäjä ja yritysvaikuttaja

Suomi, eri maakunnat ja niiden yritykset hakevat keinoja, joilla menestyä markkinoiden paineissa ja joilla tarttua uusiin mahdollisuuksiin. Haaste koskee myös itärannikkoamme: kuinka käännämme vihreän siirtymän, digitalisaation ja vastuullisuuden paikallisten yritysten kilpailueduksi?

Tervetuloa tunnistamaan, mitä uusia kasvun avaimia löytyy liiketoimintasi kasvun tueksi:

• EK ja Cursor jakavat tutkakuvaa siitä, miten yritysten toimintaympäristö on muuttumassa. Mihin markkinoiden muutos ja uusi hallitusohjelma on Suomea viemässä? Miten oma alueemme asemoituu murroksessa?
  • Yrityksiä teemaan herättelee vihreän kasvun pioneeri, EK:n johtaja Ulla Heinonen, joka on tehnyt pitkän uran digitalisaation, vihreän siirtymän ja vastuullisen bisneksen konsultoinnissa ja johtamisessa. Yritystoiminnan uudistumista valottavat myös EK:n huippuosaajat Riikka Heikinheimo, Jari Huovinen ja Elina Sonninen. Paikallisten edelläkävijäyritysten edustajat Kalle Sundberg (Power Tech Group Oy), Jenni Bäck (CNGR-Finland Oy) ja Tuomo Kousa (Powdea Technologies Oy) laittavat jakoon oivalluksensa, onnistumisensa ja kantapään kautta saadut opit.

OHJELMA

Klo 14

Avaus
Toimitusjohtaja David Lindström, Cursor Oy

Mittelstand-haaste: tavoitteena pk-sektorin kasvuaalto
Johtava asiantuntija Jari Huovinen, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Suomen yrityskenttä uuden edessä: käännetään vihreä siirtymä ja digi maakuntien ja yritysten menestykseksi
Johtaja Ulla Heinonen, Vihreä kasvu, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Tukea yrityksen TKI:n ja datatalouden vauhdittamiselle
Johtaja Riikka Heikinheimo, Elinkeinoelämän keskusliitto EK​

Tauko

Paneeli: Miten vastaamme haasteisiin ja mahdollisuuksiin – yritykset ääneen!
Hallituksen puheenjohtaja Kalle Sundberg, Power Tech Group Oy
Project Development & ESG Manager Jenni Bäck, CNGR-Finland Oy
Toimitusjohtaja Tuomo Kousa, Powdea Technologies Oy
Moderaattorina vastuullisuusasiantuntija Elina Sonninen, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Johtopäätökset
Johtaja Ulla Heinonen, Vihreä kasvu, Elinkeinoelämän keskusliitto EK

Klo 16 vapaata verkostoitumista pienen purtavan äärellä

Lämpimästi tervetuloa!

Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Cursor Oy

EU-asiat, Brysselin toimisto
Kauppapolitiikka, kansainvälistyminen

EK:n Vientibarometri: Viennissä ei merkkejä nopeasta piristymisestä – yritysten huolena Suezin logistiikkahaasteet ja kustannusnousu27.2.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Kansainvälistä kauppaa tekevien suomalaisyritysten logistiikkahaasteet ovat puolessa vuodessa lähes tuplaantuneet: nyt lähes 20 prosenttia nosti logistiikan keskeiseksi ongelmaksi markkinoilla. Kaksi kolmasosaa arvioi, että kotimaan kustannusnousu vaikeuttaa viennin kasvattamista. Sen sijaan vain 15 prosenttia pitää Kiina-riippuvuuksia merkittävänä tekijänä liiketoiminnan kannalta. Tiedot ilmenevät EK:n Vientibarometrista, johon vastasi 474 ulkomaankauppaa tekevää yritystä tammikuussa 2024.

EK: Paikallinen sopiminen etenee oikeaan suuntaan15.2.2024 16:02:10 EET | Tiedote

Paikallisen sopimisen lisääminen on sekä työntekijöiden että yritysten etu. Elinkeinoelämän keskusliitto kannattaa hallituksen tavoitetta lisätä paikallista sopimista, jolla voidaan vastata kansainvälisen kilpailun haasteisiin ja turvata yrityksen kilpailukyky. EK:n asiantuntija Suvi Lahti-Leeve korostaa, että työehtosopimuksesta voitaisiin jatkossakin poiketa paikallisella sopimuksella vain työehtosopimuksen sallimissa rajoissa. Ennen kaikkea paikallisen sopimisen hyödyntäminen edellyttää kuitenkin osapuolten luottamusta ja sopimisen mahdollisuuksien tuntemista.