Nyt laskee suklaan, vessapaperin ja juustojen hinnat – S-ryhmä jatkaa kevään hinnanalennuksia
Ruokaostoksia tekevien asiakkaiden mielissä on havaittavissa toivoa: S-ryhmän tuoreen asiakaskyselyn mukaan ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. S-ryhmä helpottaa asiakkaiden arkea entisestään ja laskee tiistaina 26.9. noin sadan Xtra-tuotteen hintaa vieläkin edullisemmaksi. Hinnanlasku on jatkoa maaliskuulle, jolloin S-ryhmä laski lähes neljänsadan Xtra-tuotteen hintaa. Omien merkkien hintojen alennus tukee kuluttajien ostokäyttäytymistä: omien merkkien osuus on parin viime vuoden aikana kasvanut suomalaisten ostoskoreissa.

– Meille on tärkeää aktiivisesti edesauttaa sitä, että kaikilla on mahdollisuus syödä hyvin. Siksi laskimme jo maaliskuussa kaikkien Xtra-tuotteiden hintaa ja nyt olemme päättäneet laskea vielä sadan Xtra-tuotteen hintaa entistäkin edullisemmiksi. Keväällä tehtyjen Xtra-tuotteiden hintojen alennukset ovat voimassa ainakin vuoden loppuun asti, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Nyt lasketaan noin sadan suositun arjen tuotteen hintaa: juustoja, rahkoja, jauhoja, hiutaleita, myslejä, säilykkeitä ja hygieniatuotteita. Mukana on monia asiakkaiden suosikkituotteita kuten Xtra-raejuusto, Xtra-vessapaperi ja Xtra-suklaa. Alennukset tehdään kevään hintojenlaskun päälle ja tuotekohtainen hintojen lasku vaihtelee muutamasta prosentista 20 prosenttiin. Näiden tuotteiden osalta keskimääräinen hinnanlasku on lähes 10 prosenttia, kun verrataan hinnanalennuksia maaliskuun hintoihin. Valikoima vaihtelee ketjuittain ja myymälän koon mukaan.
– S-ryhmän omien merkkien ja oman tuonnin osuus on noin viidesosa kokonaismyynnistämme ja osuus on pysynyt melko samana vuosia. Kuitenkin asiakkaidemme kiinnostus edullisempia merkkejä, kuten omia merkkejämme, kohtaan on kasvanut tasaisesti keväästä 2022 ja viimeisen vuoden aikana näemmekin omien merkkien myynnin osuudessa yli yhden prosenttiyksikön kasvun, Päällysaho kertoo.
Kuluttajien ajatukset ruoan hinnan vaikutuksista omaan arkeen aiempaa valoisampia
S-ryhmän teettämän toistuvan asiakaskyselyn perusteella kuluttajien näkymät oman taloutensa suhteen ovat nyt toiveikkaampia kuin aiemmin. Huoli näkyi vastauksissa vielä viime talvena ja alkuvuodesta enemmän. Yhä useampi uskoo nyt oman taloudellisen tilanteensa pysyvän ennallaan heikkenemisen sijaan.
Ruoan hintaa miettimään joutuvien kuluttajien määrä on kääntynyt pieneen laskuun ja samalla aiempaa harvempi on joutunut luopumaan jostain ruoasta. Enemmistö vastaajista tulee melko mukavasti toimeen, tai pärjää tekemällä harkittuja ostoksia. Puolet vastaajista joutuu vähintään harkitsemaan ostoksiaan. Samalla selvää nousua ruokakorin hinnassa viime kuukausina huomanneiden määrä on kääntynyt huomattavaan laskuun.
Kun katsotaan S-ryhmän myyntidatasta tämän vuoden aikana yksittäisen asiakasomistajan tasolla keskimäärin tapahtuneita muutoksia ostokäyttäytymisessä, vain harvassa tuoteryhmässä näkyy vastaavia merkittäviä muutoksia tai heilahduksia, mitä inflaatioaikana on aiemmin havaittu. Asiakkaiden ostokäyttäytymisessä näkyy harkitsevaisuus ja suunnitelmallisuus kaupan oma merkki -tuotteiden osuuden kasvun lisäksi siinä, että vaikkapa juustohyllyllä valitaan edullisempi arkijuusto useammin kuin hintavampi erikoisjuusto ja lihatuotteet ostetaan valmiiksi pakattuna ja harvemmin ruokatorilta.
Punalaputetut tuotteet käyvät nopeasti kaupaksi ja eräkampanjat esimerkiksi kahveissa ovat suosittuja. Karkeasti sanottuna hintojen kasvun vaikutus näkyy enää harvassa tuoteryhmässä, kuten kalassa, jonka ostaminen on yhä tänä vuonna vähentynyt muutaman prosentin.
– Olemme vuoden aikana tehneet hinnanlaskun lisäksi muitakin toimenpiteitä. Viime syksynä huomasimme suomalaisten vähentäneen kasvisten suhteellista osuutta ostoskoreissa hintojen noustua. Vuoden alussa S-ryhmän myymälöissä aloitettiin toimintamalli, jossa alle euron kappale- tai kilohinnaltaan maksavia hedelmiä ja vihanneksia nostetaan erityisesti esiin. Tämä on purrut ja kasvisten ostaminen on palautunut viime syksyn laskeneesta tasosta, Päällysaho iloitsee.
Lähteet:
S-ryhmän asiakastutkimus: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen 9/2023, vastaajamäärä 4096, Feelback Group
S-ryhmän myyntidata viikot 1-37/2023 vs 1-37/2022
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
SOK:n viestintä
Puh:050 472 2745viestinta@sok.fiKuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Joulupöydät täyttyvät tänäkin vuonna perinteisistä herkuista – lohi pitää pintansa ja suklaakonvehtien myynti kymmenkertaistuu4.12.2023 08:03:00 EET | Tiedote
Joulun ruokaperinteistä halutaan pitää kiinni, ja suomalaisten pöydissä näkyy tänäkin vuonna perinteisiä herkkuja kinkusta joululeivonnaisiin. Hinnalla on kuitenkin vaikutusta valintoihin myös joulukaupassa.
S-ryhmälle uusi kumppani maksamisen palveluihin – yhteistyö Adyenin kanssa käynnistyy maksupäätteiden uudistuksella1.12.2023 08:00:00 EET | Tiedote
S-ryhmä kehittää lähivuosina maksamisen palveluitaan yhä sujuvammaksi kokonaisuudeksi. Yhteistyö Adyenin kanssa kattaa kaikki kaupparyhmän toimipaikat, verkkokaupat ja mobiilimaksamisen. Ensimmäisenä uudistetaan toimipaikkojen maksupäätteet vuosina 2024–2025.
Yli 4000 suomalaista paljasti tärkeimmän joulukoristeensa – kaksi selvästi ylitse muiden29.11.2023 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman asiakasomistajilleen teettämässä laajassa kyselytutkimuksessa 4563 vastaajaa kertoi suosikkikoristeensa lisäksi myös muun muassa milloin joulukoristeet laitetaan esille ja milloin ne otetaan pois. Prisman myyntidatasta selviää, että perinteisiä joulupalloja haastaa tänä vuonna uusi koriste ja pienet pöytäkuuset ovat sesongin suuri hitti.
342 solpaneler, 18 geotermiska brunnar och 260 smarta hotellrum. Royal Hotel i Vasa moderniseras med fokus på energieffektivitet.28.11.2023 13:10:00 EET | Tiedote
Handelslaget KPO’s Original Sokos Hotel Royal i hjärtat av Vasa omvandlas som bäst till ett banbrytande hotell vad gäller energieffektivitet. Förändringen drivs med hjälp av innovativa tekniska lösningar skapade av lokala aktörer och egna energikällor bestående av bland annat bergvärme och solkraftverk. Hotellet kommer att förnyas och renoveras i etapper under 2023–2025. Hotellets 11 våningar höga torndel kommer att stå klar i februari 2024.
Tiedossa 342 aurinkopaneelia, 18 maalämpökaivoa ja 260 älykästä hotellihuonetta. Vaasan Royal-hotellia uudistetaan energiatehokkuus edellä.28.11.2023 13:10:00 EET | Tiedote
Vaasan keskustassa sijaitseva Osuuskauppa KPO:n hotelli Original Sokos Hotel Royal uudistuu parhaillaan energiatehokkuuden edelläkävijähotelliksi. Paikallisten yritysten luomat innovatiiviset teknologiaratkaisut ja omat energianlähteet kalliolämmöstä aurinkovoimalaan siivittävät muutokseen. Hotelli uudistetaan ja peruskorjataan vaiheittain vuosien 2023-2025 aikana. Helmikuussa 2024 valmistuu hotellin 11-kerroksinen torniosa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme