Uusia älykkäitä riistavaroitusjärjestelmiä Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen maanteille

Jaa

Valtatielle 8 asennetaan uusia älykkäitä riistavaroitusjärjestelmiä kolmeen kohteeseen hirvieläinonnettomuusmäärien vähentämiseksi Mustasaaressa ja Uudessakaarlepyyssä. Hanke toteutetaan Suomen riistakeskuksen, paikallisten riistanhoitoyhdistysten, LähiTapiola Pohjanmaan, InnoTrafik Oy:n ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen yhteistyönä. 

Älykäs riistavaroitusjärjestelmä
Valtatielle 8 asennetaan uusia älykkäitä riistavaroitusjärjestelmiä kolmeen kohteeseen hirvieläinonnettomuusmäärien vähentämiseksi Mustasaaressa ja Uudessakaarlepyyssä. Kuva: Innotrafik Oy

Hirvieläinonnettomuudet Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla 

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella tapahtuu vuosittain erittäin paljon hirvi- ja hirvieläinonnettomuuksia. Viiden vuoden tarkastelujaksolla 2018-2022 hirvieläinonnettomuuksien määrä on kasvanut 23 %. Positiivista on, että samanaikaisesti henkilövahinkoon johtaneiden hirvieläinonnettomuuksien määrä on laskenut 22 %. Ero selittyy metsäkauris- ja metsäpeuraonnettomuuksien määrän voimakkaalla kasvulla. Metsäkaurisonnettomuudet eivät tyypillisesti johda henkilövahinkoihin eläimen pienen koon ansiosta, ja metsäpeuraonnettomuudet muodostavat kasvusta huolimatta vain noin 5 % alueen hirvieläinonnettomuuksista. Eläinonnettomuusmäärien vuosittainen vaihtelu on suurta ja hirvieläinkantojen koko vaikuttaa siihen merkittävästi. 

Siitä huolimatta, että henkilövahinkoon johtaneiden hirvieläinonnettomuuksien määrä on laskenut merkittävästi, vakavimmissa onnettomuuksissa vastaavaa muutosta ei ole tapahtunut. Suomessa tapahtuu edelleen vuosittain 1-3 kuolemaan johtanutta hirvieläinonnettomuutta. Suurin osa näistä on hirvionnettomuuksia, mutta muutkaan eläinonnettomuuden eivät ole tavattomia. Omaisuusvahinkoon johtavien eläinonnettomuuksien määrän kasvuun on suhtauduttava vakavasti, sillä jokainen poikkeus liikenteessä voi johtaa tilanteen kumuloitumiseen. Pahimmillaan lievän onnettomuuden aiheuttamasta häiriöstä seuraa vakava onnettomuus. 

Viiden vuoden tarkastelujaksolla 2018-2022 yli viidennes kaikista Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakuntien hirvieläinonnettomuuksista tapahtui valtatiellä 8. Onnettomuuksien määrää ja vakavuutta pyritään vähentämään perinteisten hirvivaroitusalueiden ja riista-aitojen lisäksi älykkäillä järjestelmillä. Riista-aita estää eläinten luontaista kulkua. Aidan rakentamisen jälkeen kulkureitit siirtyvät usein riista-aidan päihin ja siksi aitojen päistä varoitetaan hirvivaroitusmerkein. Autoilijoiden kannattaakin huomioida nämä varoitukset erityisellä tarkkaavaisuudella niin tien läheisyydessä liikkuvien eläinten kuin nopeusrajoituksenkin suhteen. Aidattomilla varoitusjaksoilla hirvieläimistä varoittavat merkit on asetettu onnettomuushistoriaan ja riistanhoitoyhdistysten havaintoihin perustuen. Älykkäiden järjestelmien yleistyessä ei tule unohtaa tavanomaisia hirvi- ja kaurisvaroitusalueita, sillä valtaosa varoitusalueista toteutetaan perinteiseen tapaan tavallisin liikennemerkein. 

Uudet järjestelmät vaikuttavimpiin kohteisiin valtatielle 8 

LähiTapiola Pohjanmaa panostaa ennaltaehkäisevään toimintaan ja liikenneturvallisuuden edistämiseen koko Pohjanmaan alueella. Osana yhteiskuntavastuullista ohjelmaansa LähiTapiola on lahjoittanut yhteensä 60 000 € käytettäväksi optimaalisten hirvivaroitusmerkkien ja äänimajakoiden hankintaan. Kohteet ja niihin sopivat älykkäät järjestelmät on valittu yhteistyössä Suomen riistakeskuksen, riistanhoitoyhdistysten ja ELY-keskuksen asiantuntijoiden toimesta.  

  • Liikenneturvallisuuden edistäminen laajasti koko Pohjanmaalla on meille tärkeä asia ja tämä hanke on luonnollinen osa sitä työtä. Useat pohjalaiset mukaan lukien iso määrä omistaja-asiakkaitamme käyttävät kasitietä päivittäin ja haluamme olla mukana luomassa heille turvallisempaa matkantekoa ennaltaehkäisemällä hirvien ja muiden riistaeläinten kanssa syntyviä vaaratilanteita, toteaa LähiTapiola Pohjanmaan toimitusjohtaja Joel Sunabacka

Uudet optimaaliset hirvivaroitusjärjestelmät on otettu käyttöön valtatiellä 8 Mustasaaressa Maalahden rajalla välillä Bergbacken-Riimala ja Uudessakaarlepyyssä välillä Sandås-Ytterjeppo. Optimaalinen varoitusjärjestelmä tarkoittaa korkeimman onnettomuusriskin aikaan aamu- ja iltahämärässä vilkkuvaa hirvivaroitusmerkkiä. Varoitusajankohdat perustuvat onnettomuushistoriatietoihin. Näiden lisäksi täydennetään valtatiellä 8 Vassorinlahdella olevaa riista-aidan, riista-alikulkukäytävän ja äänimajakoiden muodostamaa kokonaisuutta kolmella uudella äänimajakalla. Äänimajakat vaikuttavat hirvien ja muiden riistaeläinten käyttäytymiseen. Laite tunnistaa lähestyvän eläimen, jolloin alkaa kuulua ihmispuhetta sisältävä nauhoitus. Äänen kuullessaan eläin kääntyy ympäri, eikä tuli tielle asti. Aiemman kokemuksen perusteella äänimajakat estävät hirvien pääsyn riista-aidan väliin t-risteyksissä tehokkaasti. Tavoitteena on opettaa riistaeläimet kulkemaan valtatien 8 alittavan riista-alikulkukäytävän kautta nykyistä paremmin. 

  • Viime talvena pilotoimme Valtatie 8:lla ensimmäisenä maailmassa tämänkaltaista äänimajakkaa tähän tarkoitukseen ja sen vaikutukset olivat loistavat. Lumen ollessa maassa kyettiin vahvistamaan, että äänimajakka oli käännyttänyt kaikki seitsemän hirveä, jotka yrittivät tulla tielle, iloitsee Suomen riistakeskuksen Rannikko-Pohjanmaan riistapäällikkö Stefan Pellas

Älykkään riistavaroitusjärjestelmän on kehittänyt ja patentoinut suomalainen teknologiayritys InnoTrafik Oy. 

  • Olemme iloisia, että voimme tarjota uutta teknologiaa ELY-keskuksen, Suomen riistakeskuksen ja riistanhoitoyhdistysten käyttöön ja auttaa heitä heidän työssään turvallisempien maantieolosuhteiden rakentamisessa, kertoo InnoTrafik Oy:n tuotevastaava Jouni Hänninen

Kohteiden valinnassa painotettiin vaikuttavuutta. Valintakriteereinä ovat olleet todetut hirvionnettomuuskasaumat ja kesäajan 100 km/h nopeusrajoitus. Erityisesti Vassorinlahden kohteessa huomioitiin myös riistanhoitoyhdistyksen hirvihavainnot ja todettu tarve älykkään järjestelmän täydentämiselle. 

Yhteyshenkilöt

Kjell Lind, liikenneturvallisuusvastaava, ELY-keskus, p. 0295 027 734, kjell.lind(at)ely-keskus.fi

Lauri Laaksonen, vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö, LähiTapiola Pohjanmaa, p. 045 136 6834, lauri.laaksonen(at)lahitapiola.fi

Stefan Pellas, riistapäällikkö, Riistakeskus Rannikko-Pohjanmaa, p. 0295 431 2311, stefan.pellas(at)riista.fi

Jouni Hänninen, tuotevastaava, Innotrafik Oy, p. 040 731 4030, jouni.hanninen(at)innotrafik.com

Kuvat

Riistavaroitusjärjestelmä pimeällä
Riistavaroitusjärjestelmä pimeällä. Kuva: Innotrafik Oy
Lataa
Hirvieläinonnettomuudet Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella
Hirvieläinonnettomuudet Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella. Lähde: ELY-keskus.
Lataa
Valtatielle 8 asennetaan uusia älykkäitä riistavaroitusjärjestelmiä kolmeen kohteeseen hirvieläinonnettomuusmäärien vähentämiseksi Mustasaaressa ja Uudessakaarlepyyssä. Kuva: Innotrafik Oy
Valtatielle 8 asennetaan uusia älykkäitä riistavaroitusjärjestelmiä kolmeen kohteeseen hirvieläinonnettomuusmäärien vähentämiseksi Mustasaaressa ja Uudessakaarlepyyssä. Kuva: Innotrafik Oy
Lataa

Liitteet

Tietoa julkaisijasta

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15

0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.

ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.

NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Ändringar i utbudet av kollektivtrafikens turer mellan Vasa och Seinäjoki fr.o.m. 2.1.202510.12.2024 09:30:00 EET | Pressmeddelande

Från början av nästa år kommer det att göras ändringar i busstrafiken som upphandlats av NTM-centralen i Södra Österbotten. Ändringarna gäller turerna på förbindelseavsnittet Seinäjoki–Storkyro–Vasa. Ändringarna görs efter att VR meddelat att de kommer att återuppta trafiken på morgonturen från Seinäjoki till Vasa. Efter ändringen skulle en del av bussturerna vara överlappande med tågturerna.

Valtatien 19 Lapuan ja Kauhavan välillä ja kantatien 63 pyörätien kehittäminen etenee – aluevaraussuunnitelma aloitettu10.12.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on käynnistänyt aluevaraussuunnitelman laatimisen valtatielle 19 Lapuan ja Kauhavan välille. Suunnittelujakson eteläpää on Koveron eritasoliittymä Lapualla, ja päätepisteenä pohjoisessa on kantatien 63 liittymä Kauhavalla. Lisäksi suunnittelu kattaa noin 4,4 kilometrin jalankulku- ja pyörätiejakson kantatiellä 63 välillä valtatie 19 – Kauhavan keskusta (Kalliokoskentien liittymä).

NTM-centralen i Södra Österbotten har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-beskrivningen för Epsilon Advanced Materials Oy:s och Finnish Battery Chemicals Oy:s anodmaterialfabrik (Österbotten)9.12.2024 12:00:00 EET | Pressmeddelande

Epsilon Advanced Materials Oy och Finnish Battery Chemicals Oy planerar att bygga en produktionsanläggning för anodmaterial på GigaVasa-området i Vasa. Anläggningens planerade produktionskapacitet är 10 000–50 000 ton per år. I processen uppstår dessutom finmaterial av naturlig grafit och koks samt beckolja som biprodukter.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Epsilon Advanced Materials Oy:n ja Finnish Battery Chemicals Oy anodimateriaalitehtaan YVA-selostuksesta (Pohjanmaa)9.12.2024 12:00:00 EET | Tiedote

Epsilon Advanced Materials Oy ja Finnish Battery Chemicals Oy suunnittelee Vaasaan GigaVaasan alueelle anodimateriaalin tuotantolaitosta, jonka suunniteltu tuotantokapasiteetti on 10 000–50 000 tonnia vuodessa. Lisäksi prosessissa muodostuu sivutuotteena luonnongrafiittihienoainesta ja koksihienoainesta sekä pikiöljyä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye