DNA Oyj

Näin teknologia kehittyy vuonna 2024 – uusi raportti paljastaa, mihin tulee kiinnittää huomiota

Jaa

DNA on tänään julkaissut vuosittaisen katsauksensa tulevan vuoden teknologiatrendeihin. Tuoreen raportin päähavainnot liittyvät teknologian entistäkin vahvempaan merkitykseen yritysten kilpailukyvylle ja koko toimintaympäristöllemme. Myös vastuullisten valintojen ja tietoturvan merkitys kasvaa digitalisaation edistyessä.

DNA on tänään julkaissut vuosittaisen katsauksensa tulevan vuoden teknologiatrendeihin.
DNA on tänään julkaissut vuosittaisen katsauksensa tulevan vuoden teknologiatrendeihin.

Tulevaisuuden digimaailmassa tietoturva ja ympäristönäkökulman ottaminen huomioon ovat keskeisessä asemassa. Teknologinen kehitys mahdollistaa entistä kehittyneemmät kyberhuijaukset. Ympäristön huomiointi tarkoittaa tiedon lisäämistä internetin käytön ilmastovaikutuksista, vihreämpien teknologioiden käyttöönottamista ja kestävämpien toimintatapojen omaksumista.

Operaattorit ovat osaltaan uuden haasteen edessä: miten vastata kasvavaan datan tarpeeseen ja silti työskennellä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Samaan aikaan digitaalinen kehitys on avainroolissa tarjoamassa ne yhteydet, joiden kautta ilmastohaasteisiin voidaan puuttua. DNA on vastannut haasteeseen investoinneilla ja energiatehokkaalla teknologialla. Kaikki DNA:n itse ostama energia on uusiutuvaa, ja DNA:n käyttämät teknologiat mahdollistavat paremman energiatehokkuuden.

”Me DNA:lla haluamme liikuttaa dataa mahdollisimman energiatehokkaasti. Olemme esimerkiksi pystyneet vähentämään verkkomme energiankulutusta, vaikka datan käyttömäärä verkossamme jatkaa kovaa kasvua. Olemme ottaneet monia tärkeitä askeleita kohti nollapäästötavoitetta, kuten 56 prosentin vähennys sähköpäästöissämme vuodesta 2019. Olemme sitoutuneet Science Based Targets -aloitteeseen ja meille on tärkeää saada myös kumppanimme tähän työhön mukaan, sillä jokainen toimija on tärkeä osa arvoketjua”, DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula kommentoi.

Napin painalluksella 15 kertaa pienempi hiilijalanjälki

Internetin hiilijalanjälki on tärkeä aihe, kun puhutaan kestävästä digitalisaatiosta. Esimerkiksi verkkosivustojen suunnittelulla ja optimoinnilla on suuri vaikutus, kun puhutaan internetin energiankulutuksesta. Tämän asian havainnollistamiseksi DNA:n Teknologiatrendit 2024 -raportti sisältää tänä vuonna mahdollisuuden valita kahden version, täysversion ja hiilijalanjäljeltään kevennetyn version, väliltä.

Lukija voi valita lukea joko täysversion tai version, joka kuormittaa ympäristöä vähemmän. Valinta tapahtuu painikkeesta sivun alareunassa. Kevyessä versiossa siirtyvää dataa vähennettiin poistamalla sivulta animaatiot, videot, audiosisällöt ja vuorovaikutteiset kyselyt. Lisäksi täyslaatuiset jpg-kuvat korvattiin pieneksi pakatuilla png-kuvilla, sekä fontit selaimen oletusfonteilla.

Teknologiatrendit 2024 -raportin täysversio tuottaa 4,46 grammaa hiilidioksidipäästöjä per lataus. Kevennetty versio tuottaa päästöjä ainoastaan 0,29 grammaa, mikä käytännössä tarkoittaa 15-kertaisesti pienempää ympäristökuormaa.

Tutustu tarkemmin Teknologiatrendeihin täältä >> https://www.dna.fi/yrityksille/teknologiatrendit2024

Lisätietoja medialle:

Laajempi raportti toimitetaan median edustajille pyydettäessä. Tarvittaessa ota yhteys DNA:n viestintään, yhteystiedot alla

Yritysliiketoiminnan johtaja Anna-Mari Ylihurula, DNA Oyj, puh. 044 044 7755, anna-mari.ylihurula@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 997 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Tutkimus: Moni pitää älylaitteiden omaa tietoturvaa riittävänä, vaikka se ei tarjoakaan riittävää suojaa2.7.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset kokevat tietoturvan entistä tärkeämmäksi ja kaikkia koskettavaksi asiaksi. Samalla yhä useampi jättää älylaitteensa suojaamatta tietoturvauhilta ja kokee tietoturvaratkaisut kalliiksi, selviää DNA:n teettämästä Digitaalinen elämä -kyselytutkimuksesta. Noin kolmasosa (35 %) suomalaisista luottaa siihen, että laitteiden oma tietoturva on riittävä. Asiantuntija pitää tätä huolestuttavana, sillä älylaitteiden tietoturva ei itsessään ole tarpeeksi kattava.

Survey: Many consider their smart devices' security sufficient, even though it does not provide adequate protection2.7.2025 08:30:00 EEST | Press release

Finns view cybersecurity as a topic that is increasingly important and universal. However, more individuals leave their smart devices unprotected against security threats, feeling that security solutions are too expensive, according to DNA’s Digital Life 2025 survey. Approximately one-third (35%) of Finns trust that their devices' built-in security is sufficient. This is concerning, as the security of smart devices alone is not comprehensive enough.

DNA:n kesäkuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan. Applen iPhone 13 5G säilytti puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Kesäkuun myydyimpien älykellojen kärkisijat menivät lasten kellopuhelimille. Myydyimpien tuotteiden kärkeen kiilasi Xplora XGO2 -kellopuhelin, ja listan toiselle sijalle nousi ZTE K1 Pro -kellopuhelin. Toisen kvartaalin myydyimmän tietokoneen paikan otti Applen MacBook Air 13" M2.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye