ELY-keskukset

Terrafamen uraanin talteenottolaitoksen tarkkailuohjelmaesitys on nähtävillä (Kainuu, Pohjois-Savo)

Kainuun ELY-keskuksessa on vireillä Terrafame Oy:n uraanin talteenottolaitoksen käyttö-, päästö- ja vaikutustarkkailusuunnitelman hyväksyminen.

Uraanin talteenottolaitoksen halli ja sen ulkopuolella kulkevia putkia telineineen talvella.
Uraanin talteenottolaitos. Terrafame Oy

Terrafame Oy suunnittelee käynnistävänsä uraanin talteenoton. Yhtiö on toimittanut Pohjois-Suomen aluehallintoviraston 20.6.2022 antaman lupapäätöksen mukaisesti uraanin talteenottolaitoksen tarkkailuohjelmaesityksen Kainuun ELY-keskuksen hyväksyttäväksi.

Tarkkailusuunnitelmassa on kuvattu laitoksen käyttötarkkailu toiminnan aikana. Päästötarkkailu sisältää ilman- ja melupäästön mittaukset sekä jätejakeiden tarkkailun. Vaikutustarkkailuun kuuluvat pohjavesitarkkailu sekä pölylaskeuman tarkkailu. Tarkkailusuunnitelma täydentää 12.9.2023 hyväksyttyä koko Terrafame Oy:n toimintaa koskevaa tarkkailuohjelmaa.

Tarkkailusuunnitelma liitteineen on nähtävillä 26.4.–3.6.2024 ELY-keskuksen verkkosivujen Kuulutukset ja ilmoitukset -osiossa osoitteessa ely-keskus.fi/kuulutukset −> Alueellista tietoa -alasvetovalikosta Kainuu. Lisäksi kuulutusasiakirja on julkaistu Sotkamon, Sonkajärven ja Kajaanin verkkosivuilla. Asianosaiset, kuten lähiseudun asukkaat, voivat antaa ELY-keskukselle muistutuksen tai mielipiteen, jonka toimittamiseen on annettu ohjeet kuulutusasiakirjassa

Kainuun ELY-keskus
ympäristönsuojeluviranomainen
ympäristöasiantuntija Helena Vikstedt
p. 0295 038 443, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Sinilevätilanne heikentynyt Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomi, Satakunta)18.7.2024 11:48:48 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen sinilevähavainnot ovat lisääntyneet viime viikosta satelliittikuviin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannan tietoihin perustuen. Sinilevää on havaittu hyvin runsaissa määrin erityisesti Saaristomeren sisä- ja välisaaristossa, mutta runsaita havaintoja on myös Selkämereltä. Suurin osa leväesiintymistä on sijainnut merialueilla, mutta myös joillakin sisävesialueilla on havaittu sinilevää.