Osuuskaupat rakentavat aurinkosähköä Hangosta Sallaan – kesällä kauppojen sähkönkulutus on korkealla kylmälaitteiden vuoksi

Kesällä monen ruokakaupan kylmäallas viilenee auringon voimalla. S-ryhmän toimipaikoissa aurinkosähköä tuotetaan paikalliseen käyttöön myymälöiden katoille tai pihoille rakennetuilla aurinkopaneeleilla.  Aurinkopaneelien ansiosta kiinteistökohtainen sähkön kulutus voi tippua noin 12 % vuositasolla.

Kuva: Oscar Keserci, VBO

S-ryhmä on yksi suurimpia aurinkosähkön tuottajia. Vuoden 2023 lopussa noin 260 toimipaikassamme oli yhteensä yli 120 000 aurinkopaneelia. Investoinnit aurinkosähköön jatkuvat myös vuoden 2024 aikana. Aurinkopaneeleja rakennetaan tuhansittain lisää yli 30 ruokakauppaan ja liikennemyymälään.

Tänä vuonna pohjoisin aurinkovoimainvestointi tehdään S-market Erätuleen Sallaan, jossa yötön yö tuottaa ajoittain aurinkosähköä liki vuorokauden ympäri.

”Olemme pohjoisissa olosuhteissa, jossa lumipeite on paksu ja talvella pimeää. Aurinkopaneelit tuottavat kuitenkin valoisaan kesäaikaan sähköä lähes ympäri vuorokauden. Kesäisin myös kauppojen sähkökulutus on suurimmillaan kylmälaitteiden vaatiman sähkön vuoksi. Katamme parhaimmillaan aurinkopaneelien avulla kahden kuukauden sähkön kulutuksen eli noin 15 % koko vuoden sähkön kulutuksesta”, arvioi varatoimitusjohtaja Esa Niinisalo, Koillismaan Osuuskaupasta.

Eteläisimmät aurinkopaneelit puolestaan asennetaan S-market Hankoon.

”Uutta S-markettia suunnitelleessa tunnistimme, että olemme Suomen aurinkoisimmilla alueilla. Kesäaikaan voimme parhaimmillaan kattaa voimalan tuotannolla lähes koko myymälän tarvitseman sähköenergian. Investoinnit aurinkosähköön ovat uusien myymälöiden yhteydessä luonteva satsaus sekä energiaomavaraisuuteen, ympäristöön että paikalliseen yhteisöön”, kertoo kiinteistökehityspäällikkö Teemu Vihavainen osuuskauppa Varuboden-Oslasta.

Paikalliset aurinkopaneelihankkeet eri puolilla Suomea ovat osa pitkäjänteistä tavoitetta investoida uusiutuvan energiantuotantoon

S-ryhmässä on tehty jo vuosia merkittäviä investointeja uusiutuvaan energiaan sekä pitkäjänteistä työtä energian säästämiseksi ja energiankäytön tehostamiseksi myymälöissä. Tavoitteena on vähentää oman toiminnan päästöjä 90 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2015 tasosta. Tavoite saavutetaan arviolta viisi vuotta ennakoitua aiemmin. Tällä hetkellä oman toiminnan päästöjä on vähennetty jo yli 80 prosenttia vuoden 2015 tasosta.

Tavoitteen saavuttaminen on johdonmukaista työtä. Lähes 600 S-ryhmän myymälään on vaihdettu ympäristöystävällisemmät, luonnollisia kylmäaineita käyttävät kylmälaitteet. Energiatehokkuutta on parannettu mm. ilmanvaihto- ja lämmitysjärjestelmiä tehostamalla ja saneeraamalla sekä LED-valoilla. S-ryhmä on investoinut uusiutuvaan energiaan, ja onkin maan suurimpia tuuli- ja aurinkosähkön tuottajia. Muun muassa nämä tekijät ovat päästövähennysten takana.

Lisätietoja:

S-ryhmä-tasoiset energia-aiheet: Maija Henell, energiajohtaja, maija.henell(at)sok.fi

Koillismaan osuuskauppa: Esa Niinisalo, varatoimitusjohtaja, Koillismaan osuuskauppa esa.niinisalo(at)sok.fi

Varuboden-Osla: Teemu Vihavainen, kiinteistökehityspäällikkö, VBO teemu.vihavainen(at)sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Eteläisimmät aurinkopaneelit asennetaan S-market Hankoon. Kuva: Oscar Keserci, VBO

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.