Yhteistyössä yksityistä varhaiskasvatusalaa kehittämässä – alalle oma työehtosopimus

Laadukas varhaiskasvatus rakentaa osaamisen perustaa koko sivistysalalle ja luo pohjan lapsen oikeuksien toteutumiselle. Yksityisellä varhaiskasvatuksella on tärkeä rooli osana varhaiskasvatuspalvelun tuottamista tarjoten perheille monipuolisia ja laadukkaita palveluita. Yksityisen varhaiskasvatusalan edellytysten vahvistamiseksi Sivista, JHL, SuPer ja Talentia tiivistävät yhteistyötään ja neuvottelevat alalle työehtosopimuksen.

- Lähdemme innolla kehittämään yksityistä varhaiskasvatusalaa yhteistyössä palkansaajaliittojen kanssa. Toivomme yhteistä vaikuttamista myös alan resurssien puolesta, jotta erilaisten ja eri puolilla Suomea toimivien päiväkotien toimintaedellytykset ovat kunnossa, sanoo Sivistan toimitusjohtaja Susanna Niinistö-Sivuranta.

- Varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit sekä johtajat tekevät laadukasta ja merkittävää työtä yksityisellä varhaiskasvatusalalla. On hienoa, että pääsemme kehittämään alaa yhdessä, puheenjohtaja Jenni Karsio Talentiasta iloitsee.

- Yksityisen varhaiskasvatusalan ammattilaiset ovat JHL:ssä kasvava ammattiryhmä. On hyvä muistaa, että esim. lastenhoitajilla on laaja-alaisen koulutuksensa myötä paljon kasvatusalan osaamista, jota kannattaa hyödyntää nykyistä enemmän, toteaa puheenjohtaja Håkan Ekström JHL:stä

- Olen todella iloinen, että pääsemme yhdessä kehittämään yksityistä varhaiskasvatusalaa. Lastenhoitajien rooli varhaiskasvatuksessa on merkittävä, ja alan veto- ja pitovoimasta on tärkeää pitää huolta, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo.

Yksityinen varhaiskasvatusala työllistää noin 10 000 palkansaajaa. Suomessa asuvista lapsista noin 20 prosenttia on yksityisissä päiväkodeissa, eli vuosittain reilut 40 000 lasta saa varhaiskasvatusta yksityisesti järjestetyissä varhaiskasvatuspalveluissa. Alalla ei kuitenkaan aikaisemmin ole ollut omaa työehtosopimusta, vaan toimijat ovat olleet mm. Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen piirissä.

Susanna Niinistö-Sivuranta, puh. 050 511 5382
Toimitusjohtaja, Sivista

Jenni Karsio, puh. 044 5415 955
Puheenjohtaja, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia

Håkan Ekström, puh. 040 828 2865
Puheenjohtaja, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL

Silja Paavola, puh. 050 527 5085
Puheenjohtaja, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin Paavola: Terveydenhuollon kriisi ratkeaa vain puuttumalla vanhustenhoidon ongelmiin12.6.2024 09:04:11 EEST | Tiedote

Helsingin Sanomien tuoreen kyselyn mukaan vanhustenhoidon ongelmat heijastuvat laajasti koko terveydenhuoltojärjestelmään (HS 6.9.2024). – Ilmiö ei ole uusi, eikä kriisiin ole ajauduttu yllättäen. SuPer on varoittanut vanhustenhoidon alasajon seurauksista jo kauan. Ratkaisu vanhustenhoidon, ja sitä kautta koko terveydenhuollon kriisiin on yksinkertainen: Hoitopaikkojen määrää tulee lisätä, ei vähentää. Riittävä koulutetun hoitohenkilöstön määrä on turvattava parantamalla palkkausta ja työoloja sekä selkeyttämällä työnjakoa, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kertoo. – Alan veto- ja pitovoimaa on parannettava merkittävästi.

SuPerin Paavola: HUS:n rekrytointikielto uhkaa potilasturvallisuutta ja hoitajien työturvallisuutta3.6.2024 11:07:12 EEST | Tiedote

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on huolissaan HUS:n säästösuunnitelmista. Yksi suunnitelmista on asettaa rekrytointikielto, joka estää esimerkiksi eläköityvän hoitohenkilökunnan korvaamisen uudella. Toteutuessaan toimi heikentää potilas- ja työturvallisuutta sekä alan veto- ja pitovoimaa. – Yhä pienemmällä henkilöstörakenteella yhä useampi hoitaja on vaarassa uupua ja jättää hoitotyön, mikä syventää alaa piinaavaa henkilöstöpulaa, Paavola huomauttaa. HUS päättää säästötoimistaan maanantaina.