Sofia Vikman: Suomen uuden aikakauden ulko- ja turvallisuuspolitiikka ensikertaa yksiin kansiin

Valtioneuvosto hyväksyi tänään 20.6. istunnossaan ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon. Ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtaja Sofia Vikman (kok) on toiminut selonteon parlamentaarisen seurantaryhmän puheenjohtajana. Selonteko siirtyy seuraavaksi eduskunnan käsittelyyn.

Sofia Vikman. Kuvaaja: Kimmo Suoniemi.

Vikman painottaa selonteon merkitystä muuttuneessa ulko- ja turvallisuuspoliittisessa toimintaympäristössä.

”Nyt linjataan ensimäistä kertaa Suomen uuden aikakauden ulko- ja turvallisuuspolitiikka yksiin kansiin. Turvallisuusympäristömme on oleellisesti muuttunut sitten vastaavien viime selontekojen. Maailmantilanne on jännitteinen, Venäjä käy hyökkäyssotaa Euroopassa ja olemme Naton jäsen”, Vikman sanoo.

Selonteossa kuvataan Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen toimintaympäristö, avataan Suomen painopisteitä ja tavoitteita sekä listataan niistä tehdyt johtopäätökset.

”Tärkeintä on huolehtia Suomen turvallisuudesta. Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähtökohtana on, että turvataan Suomen itsenäisyys ja alueellinen koskemattomuus, estetään Suomen joutuminen sotilaalliseen konfliktiin ja taataan suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi. Toiminta pohjautuu yhteisiin arvoihin: demokratia, oikeusvaltioperiaate, ihmisoikeudet, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus”, sanoo Vikman.

Ensimmäistä kertaa Suomen historiassa ulko- ja turvallisuuspoliittisessa selonteossa on linjattu, että Suomi on sotilaallisesti liittoutunut maa.

”Naton merkitys Suomen turvallisuudelle on olennainen. Lähdemme siitä, että Suomi ylläpitää vahvaa kansallista puolustuskykyä, joka on osa Naton yhteistä pelotetta ja puolustusta”, Vikman toteaa.

Eduskunta on osallistunut selonteon valmisteluun parlamentaarisen seurantaryhmän kautta. Kaikki eduskuntapuolueet ovat olleet edustettuina Vikmanin johtamassa parlamentaarisessa seurantaryhmässä. Parlamentaarisen tuen varmistaminen on Vikmanin mukaan keskeistä juuri ulko- ja turvallisuuspolitiikassa.

”Laajapohjainen tuki on tärkeää, kun kyse on Suomen turvallisuudesta ja olemassaolosta”, Vikman painottaa.

Kokoomuksen Talvitie: Norminpurku sujuvoittaa kesätapahtumien järjestämistä19.7.2024 07:18:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallituksen tekemä korjaussarja rakentamislakiin on helpottamassa tapahtuma-alan huolia. Jatkossa väliaikaisilta lava- ja telttarakennelmilta ei edellytetä erillistä rakentamislupaa. Kokoomuksen kansansanedustaja Mari-Leena Talvitien mukaan turvallisuuden takaavasta sääntelystä ei tingitä, mutta edellisen hallituksen kaavailema rakennuslupa olisi ollut liian järeä työkalu alalle.

Kokoomuksen Kilpi: Tänä kesänä poikkeuksellinen määrä teitä kuntoon - keskivilkkaiden teiden päällystyskilometrit tuplaantuvat16.7.2024 12:02:02 EEST | Tiedote

Hallitus on myöntänyt vuodelle 2024 250 miljoonaa euroa lisärahaa teiden päällystämiseksi. Summa on osa Orpon hallituksen korjausvelan purkuun osoittamaa 520 miljoonaa euroa. Kansanedustaja Marko Kilpi iloitsee vilkkaan päällystyskauden näkyvän ympäri Suomen, sillä teitä on tavoite päällystää noin 4000 kilometriä. Poliisikansanedustajan mukaan toivottu lisärahoitus on myös konkreettinen turvallisuusteko. Teiden käyttäjiltä hän toivoo malttia liikenteessä.