Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Agroset Oy:n Huittisiin suunnitteleman broilerikasvattamon laajennushankkeen YVA-selostuksesta (Satakunta, Varsinais-Suomi)

Agroset Oy on 22.3.2024 toimittanut Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiselostuksen, joka koskee broilerikasvattamon laajennushanketta Huittisissa.

Agroset Oy suunnittelee nykyisen broilerikasvattamotoimintansa laajentamista. Laajennushanke sijoittuu maatalousvaltaiselle alueelle noin viisi kilometriä Huittisten kaupungin ulkopuolelle, välittömästi nykyisten broilerikasvattamoiden läheisyyteen. Hankevaihtoehtoina arvioidaan kahta erikokoista laajennusvaihtoehtoa sekä nykyisen ympäristöluvan mukaista toimintaa, jossa kolmessa kasvattamohallissa on yhteensä 240 000 eläinpaikkaa. Enimmillään laajennushankkeessa toteutettaisiin yhteensä 400 000 eläinpaikan broilerikasvattamo.

Arviointiselostuksesta toimitettiin yhteysviranomaiselle viisi lausuntoa julkisen kuulemisen kautta. Varsinais-Suomen ELY-keskus on 5.7.2024 antanut arviointiselostuksesta yhteysviranomaisen perustellun päätelmän. Perustellun päätelmän mukaa broilerikasvattamon laajennushankkeen todennäköisesti merkittäviksi ympäristövaikutuksiksi arvioitiin lannanlevityksen aiheuttamat ravinnepäästöt pintavesiin, hajuvaikutukset, yölliseen liikenteen melun vaikutukset lähiasutukseen sekä ilmastovaikutuksista ammoniakkipäästöt. Yhteysviranomainen korosti etenkin laajennushankkeen haitallisia pintavesivaikutuksia ja niiden huolellista lieventämistä jo ennestään maatalouden päästöjen kuormittamalla Kokemäenjoen vesistöalueella.

Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä arviointiselostus liitteineen ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa www.ymparisto.fi/broilerikasvattamolaajennushuittinenYVA.

Lisätietoja:

ylitarkastaja Sanna Mäkeläinen, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi, puh. 0295 022 140

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Sinilevätilanne heikentynyt Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomi, Satakunta)18.7.2024 11:48:48 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen sinilevähavainnot ovat lisääntyneet viime viikosta satelliittikuviin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannan tietoihin perustuen. Sinilevää on havaittu hyvin runsaissa määrin erityisesti Saaristomeren sisä- ja välisaaristossa, mutta runsaita havaintoja on myös Selkämereltä. Suurin osa leväesiintymistä on sijainnut merialueilla, mutta myös joillakin sisävesialueilla on havaittu sinilevää.