Tillfällig trafikant på Borgå förbindelsebåtsrutten börjar 12.7.

Förbindelsebåtstrafiken på Borgå rutten fortsätter igen, när en tillfällig trafikant börjar imorgon (12.7.).

FRS Finland börjar trafikera tillfälligt på Borgå rutten. På rutten trafikeras varje dag från måndag till söndag. Avgångstiderna på rutten Kalkstrand-Bödo-Pörtö är kl 7.30 och 16 från Kalkstrand och rutten Pörtö-Bodö-Kalkstrand avgångar kl 9 och 17.30 från Pörtö. Passagerarmängden på fartyget är begränsat till 29.

Förbindelsebåtstrafiken i Borgå avbröts efter att NTM-Centralen i Egentliga Finland sade upp Borgå och Sibbo ruttens trafikavtal med EW Finland Oy 10.7.2024, efter att bolaget meddelat att den inte kan bära sina avtalsenliga förpliktelser

På Sibbo rutten sköts trafiken tillfälligt av Sibbo Skärgårdstrafik. De tillfälliga trafikanterna fortsätter trafiken, tills en permanent trafikeringslösning kan ordnas.

Tilläggsinformation:

• info@frs-finland.fi, FRS Finland Oy
  • projektchef Ilmari Viljanen, NTM-Centralen i Egentliga Finland, tfn. 0295 023 048

Andra språk

Följ ELY-keskukset

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Jyllinkosken padon purku edistää erittäin uhanalaisen raakun elinympäristöjen laajentumista, Kankaanpää (Varsinais-Suomi, Satakunta)12.7.2024 11:00:42 EEST | Tiedote

Heinäkuun alussa aloitettu Jyllinkosken voimalaitospadon purku Kankaanpäässä on herättänyt paljon huolta paikallisten keskuudessa. Purkutöiden takia Karvianjoen vedenpintaa on laskettu, mikä on paljastanut jokitörmiä ja siellä eläviä simpukoita. Jokihelmisimpukoita eli raakkuja tai muita uhanalaisia simpukkalajeja ei kuitenkaan ole menehtynyt veden laskun myötä.

På Sibborutten en tillfällig trafikant, för den avbrutna trafiken på Borgå rutten sökes nya lösningar10.7.2024 15:37:15 EEST | Tiedote

Borgå och Sibbo förbindelsebåtsruttens trafikavtal har sagts upp på grund av trafikantens svårigheter att sköta uppgifterna. På Sibbo rutten sköts trafiken från och med 11.7 av en tillfällig serviceproducent. För Borgå ruttens del kommer trafiken tills vidare att upphöra. Det utreds möjligheterna att ordna ersättande trafik så snart som möjligt.

Sipoon yhteysalusreitille tilapäinen palveluntuottaja, Porvoon reitin keskeytyneelle liikenteelle etsitään uusia järjestelyjä10.7.2024 15:37:15 EEST | Tiedote

Porvoon ja Sipoon yhteysalusreitin liikennöintisopimus on irtisanottu johtuen palveluntuottajan vaikeuksista suorittaa tehtäviään. Sipoon reitillä liikennettä hoitaa 11.7. alkaen tilapäinen palveluntuottaja. Porvoon reitin osalta yhteysalusliikenne tulee toistaiseksi lakkaamaan. Reitille selvitetään korvaavaan liikenteen järjestämistä mahdollisimman nopeasti.