Varhas mobilapplikation tar sina första steg under hösten 2024
Egentliga Finlands välfärdsområde kommer att inom de närmaste åren börja använda en enhetlig Varha-mobilapplikation för medborgare som sköter ärenden elektroniskt. Applikationen byggs upp vartefter och är helt klar först om några år, men de första tjänsterna för medborgare öppnas redan under hösten.
Egentliga Finlands välfärdsområde kommer att höja e-tjänsterna till en ny nivå 2024–2026, då Varha-mobilapplikationen tas i bruk för att underlätta medborgarnas kommunikation inom social- och hälsovårdstjänsterna. Målet är att invånarna i Egentliga Finland ska kunna kontakta Varhas olika tjänster till exempel via chatten, besöka en videomottagning, boka tider, granska sina egna uppgifter och fylla i olika blanketter. Applikationen kommer att fungera både på mobilen och datorn. Varhas mobilapplikation gör det möjligt för välfärdsområdet att avstå från flera olika befintliga e-tjänster.
Att införa appen inom Varhas tjänster innebär ett enormt utvecklingsarbete som kommer att ta tid att genomföra i sin helhet. Målet är dock att de första chattjänsterna ska öppnas för kunderna inom i Kundhandledningen Fackla i oktober och mun- och tandvården i oktober–november. Avsikten är dessutom att öppna några distansmottagningar ännu i år.
-Det är uppenbart att vi inte kan uppge någon viss lanseringsdag för hela applikationens innehåll till medborgarna. Varhas tjänster öppnas stegvis i mobilappen och när de enskilda tjänsterna öppnas försöker vi informera målgrupperna på bästa möjliga sätt, säger kunddirektör Pasi Oksanen.
Planeringsarbetet för att införa tjänsterna i mobilapplikationen har inletts inom mun- och tandvården och Kundhandledningen Fackla och även inom andra tjänster i Varha, bland annat inom social- och hälsovårdstjänsterna, missbruks- och mentalvårdstjänsterna samt tjänsterna för barn, unga och familjer. Varje servicehelhet ska kartlägga de tjänster som lämpar sig för mobilapplikationen och e-tjänster samt uppge en tidsram för när tjänsterna kan införas. Införandet av tjänsterna i mobilapplikationen påverkas också av det pågående arbetet med att uppdatera klient- och patientdatasystemen i Varha.
-Fördelarna med att sköta sina ärenden i mobilen är obestridliga. Du kan kommunicera på din mobiltelefon utan att kompromissa med din integritet, även till exempel i en buss i rusningstid. Dessutom är en videosamtalsanslutning alltid tillgänglig och nya meddelanden aviseras. Stark autentisering är enkelt med systemet, som också kan göras med ansikts- eller fingeravtrycksidentifiering, berättar programdirektör Tapio Järvenpää.
År 2023 registrerades cirka 30 procent av kundkontakterna inom den öppna hälso- och sjukvården som distansbesök inom Varhas social- och hälsocentraltjänster (R52, kontakt i realtid elektroniskt eller per telefon). Den kommunvisa variationen är stor. Målet i Varhas plan för servicenätet är att 50 procent av dessa kundkontakter sköts på distans år 2030 och att i genomsnitt 20 procent av de nuvarande fysiska besöken på verksamhetsställena inom den öppna hälso- och sjukvården ska ersättas med digitala tjänster. Målet är också att cirka 40 procent av kontakterna inom den öppna hälso- och sjukvården sköts på distans 2026.
Plattformen för Varhas mobilapplikation levereras av Terveystalo, och även Satakunta välfärdsområde kommer att använda samma applikation. Samtidigt som vi utvecklar mobilapplikationen öppnar vi en AI-assisterad chatbot under hösten som vi testar i våra webbtjänster på varha.fi och tyks.fi. Chatbotten söker information från webbplatsen och hjälper användaren att lättare hitta informationen.
Nyckelord
Kontakter
Tapio JärvenpääProgramdirektörVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiEgentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Coronavaccination av personer i åldern 75–79 inleds på hälsostationerna i Varha vecka 36–374.9.2024 12:16:40 EEST | Tiedote
Coronavaccinationerna pågår för närvarande i Egentliga Finland och nu vaccineras personer över 80 år och personer med kraftig immunbrist. Under vecka 36 och 37 vaccineras personer i åldern 75–79.
Koronarokotukset 75–79-vuotiaille käynnistyvät Varhan terveysasemilla viikoilla 36–374.9.2024 12:16:40 EEST | Tiedote
Koronarokotukset ovat parhaillaan käynnissä Varsinais-Suomessa ja rokotuksia annetaan Varhan terveysasemilla yli 80-vuotiaille sekä voimakkaasti immuunipuutteisille. Koronarokotukset laajenevat seuraavien kahden viikon aikana 75–79-vuotiaiden ikäryhmään.
De senaste laboratorieresultaten från ÅUCS syns inte i MittKanta-tjänsten4.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) har blivit medvetet om en olycklig fel i en programvara som påverkar överföringen av ÅUCS Laboratoriers resultat till MittKanta. Felet upptäcktes på ÅUCS och programvaruleverantören försöker åtgärda felet så snart som möjligt.
Tuoreimmat Tyksin laboratoriotulokset eivät näy OmaKannassa4.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Varhan tietoon on tullut valitettava ohjelmistovika, joka vaikuttaa Tyks Laboratorioiden tulosten siirtymiseen OmaKantaan. Vika huomattiin Tyksissä ja ohjelmistotoimittaja yrittää korjata vikaa mahdollisimman nopeasti.
Ändringar i Varhas service inom arbetet med missbruk och beroende från 1.9.2024 – från köpta tjänster till egen serviceproduktion29.8.2024 14:29:35 EEST | Tiedote
Från och med september 2024 ska den som behöver missbrukar- och beroendevårdstjänster i Åbo, S:t Karins, Reso och Pöytis kontakta sin egen hälsocentral för bedömning av vårdbehovet. Tidigare har kunden kunnat kontakta utomstående serviceproducenter direkt. Varha kommer också att erbjuda öppen avvänjningsbehandling som egen serviceproduktion i Åbo från början av september. Ett separat telefonnummer för bedömning av vårdbehovet hos personer som behöver opioidsubstitutionsbehandling ska också öppnas i Åbo.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum