VAKEn asiakaspalautteissa positiivinen vire jatkuu
Tiukasta taloustilanteesta huolimatta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (VAKE) on ottanut merkittäviä askeleita kohti entistä parempaa asiakaskokemusta palvelutarjonnassaan. Asiakkaat ovat raportoineet nopeammasta pääsystä palveluihin ja kokevat palvelut myös entistä laadukkaammiksi ja osallistavammiksi. Asiakkaiden palautteet ovat keskeisessä roolissa VAKEn palvelujen kehittämisessä.
VAKEn laadun ja omavalvontaohjelman toisen vuosineljänneksen raportti osoittaa, että asiakaspalautteet ovat parantuneet kauttaaltaan hyvinvointialueella. Toisen vuosineljänneksen aikana asiakaspalautteita on annettu 795, mikä on 48,5 % enemmän edellisvuoteen verrattuna.
Asiakkaiden kokemus palveluihin pääsystä on kohentunut. Annettua palautetta tukee omavalvontaohjelman raportti, jonka mukaan esimerkiksi opiskeluhuollon psykologille pääsy on parantunut aiemmasta sekä perusopetuksen että toisen asteen osalta. Kasvatus- ja perheneuvonnan osalta palveluun pääsy ollut edelleen sujuvaa ja odotusaika palveluun on lyhentynyt entisestään. Petrattavaa on sen sijaan vielä esimerkiksi sähköisissä ajanvarauspalveluissa sekä puhelinpalvelun sujuvoittamisessa.
Asiakkaat kokevat palveluiden laadun parantuneen
VAKE tasapainottaa talouttaan monivuotisella uudistusohjelmalla ja elokuussa käynnistetyllä säästöohjelmalla. Säästöjä haetaan etenkin uudistusohjelmassa kehittämällä ja uudistamalla toimintaa. Asiakkaat kokevatkin VAKEn palvelut aiempaa laadukkaammiksi ja osallistavammiksi.
Asiakaslähtöisyys palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja toteutuksessa on VAKEn keskeisiä arvoja. Hyvinvointialue on siksi lisännyt henkilöstön koulutusta asiakkaiden ja lähiomaisten kohtaamiseen.
"Kehittämistyön kautta on saatu lisättyä asiakkaiden ja henkilöstön osallisuutta palvelujen suunnitteluun. Tämä on varmasti vahvistanut asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia ja tyytyväisyyttä", sanoo asiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntija Miriam Tepora.
”Asiakkaat ovat antaneet positiivista palautetta palvelujen turvallisuudesta ja laadusta, mikä osoittaa, että omavalvontaohjelman toimenpiteet ovat olleet tehokkaita ja vaikuttavia”, täydentää järjestämisen tuen johtaja Nina Linja.
VAKE kerää asiakaspalautetta jatkuvasti kaikilta sote-toimialoilta. Palautetta voi antaa VAKEn verkkosivuilla, paperilomakkeella tai suullisesti. Asiakaspalautteet käsitellään 15 arkipäivän sisällä kaikissa yksiköissä ja asiakaspalautteista koostetaan julkinen hyvinvointialuetasoinen raportti osavuosikatsauksittain neljä kertaa vuodessa.
Lisätietoja ja koko laadun ja omavalvontaohjelman raportti ovat saatavilla VAKEn verkkosivuilla.
Yhteyshenkilöt
Nina LinjaJärjestämisen tuen johtajaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
nina.linja@vakehyva.fiMiriam TeporaAsiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntijaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
miriam.tepora@vakehyva.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Aluevaltuustossa pöyhittiin taloustilannetta ja henkilöstön jaksamista10.9.2024 09:29:38 EEST | Tiedote
Maanantain kokous avasi viimeisen syyskauden, joka aluevaltuustolla nykyisessä kokoonpanossa on.
Valtakunnallinen sopimuspalokuntaviikko 31.8.–8.9.2024 ”Sopimuspalokunta on matalan kynnyksen paikka – kaikkien ei tarvitse ryhtyä savusukeltajiksi”30.8.2024 12:27:12 EEST | Tiedote
Antti Peräkylä on pienestä asti halunnut palomieheksi ja toteuttaa nyt tavoitettaan Jokelan VPK:n nuoriso-osastolla. Harri Vänskä aloitti VPK-harrastuksen aikuisiällä ilman aiempaa taustaa, ja reilun puolen vuoden jälkeen hän toimi jo hälytysosastolla. Elinvoimaiset sopimuspalokunnat ovat tärkeitä lähialueiden turvallisuudelle, mutta myös koko Suomen pelastustoimelle. Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksella on palokuntasopimus kolmenkymmenen sopimuspalokunnan kanssa.
VAKEs kundrespons är fortsatt positiv29.8.2024 15:32:20 EEST | Tiedote
Trots en pressad ekonomisk situation har Vanda och Kervo välfärdsområde (VAKE) tagit betydande steg mot en ännu bättre kundupplevelse i sitt serviceutbud, Kunderna har rapporterat om en snabbare tillgång till tjänster och upplever även att servicen är mer kvalitativ och mer delaktigande än tidigare. Kundernas respons är i en central roll vid utvecklingen av VAKEs tjänster.
Vantaan ja Keravan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden pelastuslautakunnassa 28.8.2024 käsiteltyä29.8.2024 07:59:49 EEST | Tiedote
Pelastuslautakunnassa 28.8 käsiteltiin muun muassa vuoden 2025 talousarvio ja alustava toimintasuunnitelman luonnos sekä osavuosikatsaus 2/2024 ja omavalvontaraportti 2/2024
Vantaan ja Keravan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden pelastuslautakunnassa 28.8.202427.8.2024 08:58:42 EEST | Tiedote
Pelastuslautakunnassa 28.8. on käsittelyssä muun muassa vuoden 2025 talousarvio ja alustava toimintasuunnitelmaluonnos sekä osavuosikatsaus 2/2024 ja omavalvontaraportti 2/2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme