Oikeusasiamies antoi ratkaisun ikäihmisten palveluasumisen ohjeistukseen
Eduskunnan oikeusasiamies on antanut ratkaisunsa ikäihmisten ympärivuorokautista palveluasumista koskevasta hyvinvointialueen ohjeistuksesta. Ohjetta tarkennetaan vastaamaan oikeusasiamiehen ratkaisua. Nykyisellä ohjeistuksella ympärivuorokautiseen palveluasumiseen pääsee alle kolmessa kuukaudessa 97,5 prosenttia asiakkaista ja alle kuukaudessa lähes 60 prosenttia. Yli kolmen kuukauden odotusaikoja syntyy yleensä vapaaehtoisesti, koska asiakas tai omainen haluaa valita jonkun tietyn yksikön, jossa ei ole hakuhetkellä vapaita paikkoja.
Eduskunnan oikeusasiamiehen 29.8. antamassa ratkaisussa todetaan, että Pirkanmaan hyvinvointialue ei ole noudattanut lakia ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämisessä sen vuoksi, että hyvinvointialueen iäkkäät asiakkaat ovat joutuneet odottamaan ympärivuorokautista palveluasumista yli kolme kuukautta ilman laissa säädettyä perustetta. Palvelua pitäisi saada viivytyksettä.
- Suhtaudumme ratkaisuun vakavasti. Käymme päätöksen huolellisesti läpi ja tarkennamme ohjeistustamme tarvittavilta osin, sanoo sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen.
Kuosmanen kuitenkin toteaa, että rahoituslainsäädännön ja palveluja koskevan lainsäädännön välissä on ristiriita, joka pakottaa hyvinvointialueita uudistamaan palvelukokonaisuuksia ja käytäntöjä.
Tarpeen voi ilmaista myös asiakkaan puolesta
Hyvinvointialueen ohjetta koskevassa oikeusasiamiehen ratkaisussa keskitytään erityisesti palvelutarpeen vireilletuloon ja ilmaisemiseen sekä jonotusaikaan ja sen perusteisiin.
Hyvinvointialue laskee palvelun tarpeen vireilletulon käytännössä siitä, kun asiakas tai joku hänen puolestaan on ilmaissut tarpeen ympärivuorokautiseen palveluasumiseen. Tämä voi olla kirjallinen hakemus, soitto tai fyysinen tapaaminen ja se voi tapahtua esimerkiksi sairaalan osastolla, vastaanotoilla, kotona tai lähitoreilla. Palvelun tarpeen voi ilmaista asiakkaan puolesta joku omaisista tai läheisistä tai vaikkapa toinen viranomainen, esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilainen tai edunvalvoja.
Asiakas tai omainen voi toivoa pääsyä tiettyyn palveluasumisen yksikköön. Jos yksikössä ei ole vapaita paikkoja, asiakkaalle tarjotaan vapaata paikkaa muualta. Jos asiakas tai omainen ei halua ottaa vastaan tarjottua vapaata paikkaa, asiakas jää vapaaehtoisesti odottamaan mieleistään paikkaa tietoisena, että kolmen kuukauden aikaraja voi ylittyä.
Hyvinvointialue on tehnyt myös sisäisen tarkastuksen asiakasohjaukseen. Toiminnan kehittämisessä otetaan huomioon myös tarkastusraportista nousseet kehittämistarpeet.
Yhteyshenkilöt
Sosiaali- ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen
Puh:040 704 7337taru.kuosmanen@pirha.fiPirkanmaan hyvinvointialue
Olemme Suomen suurin hyvinvointialue ja Pirkanmaan suurin työnantaja. Toteutamme alueellamme lakisääteistä ja valtion ohjaamaa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelujen uudistusta. Pirkanmaalla muutokseen sisältyy laaja palveluverkon uudistus, jossa otetaan käyttöön myös uusia digitaalisia ja liikkuvia palveluja. Lisätietoja meistä pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Aluevaltuusto: palvelut ja talous kehittyneet myönteisesti, lastensuojelumietinnössä useita kehittämisehdotuksia9.9.2024 20:49:03 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen aluevaltuusto merkitsi maanantaina tiedoksi osavuosikatsauksen lisäksi monipalveluvaliokunnan lastensuojelun mietinnön, jossa esitetään useita kehittämisehdotuksia hyvinvointialueelle.
75–79-vuotias pirkanmaalainen: varaa aika korona- ja influenssarokotukseen3.9.2024 13:21:47 EEST | Tiedote
75–79-vuotiaat pirkanmaalaiset voivat nyt varata ajan korona- ja influenssarokotukseen. Jo aiemmin ajanvaraus avautui 80 vuotta täyttäneille ja voimakkaasti immuunipuutteisille. Edelleen myös he voivat varata ajan rokotuksiin.
Pirkanmaan hyvinvointialueen puhelinvaihde palvelee 9.9. alkaen kello 7-233.9.2024 09:44:40 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueen puhelinvaihteen palveluaika muuttuu 9.9.2024 alkaen. Siitä alkaen vaihde palvelee päivittäin kello 7–23 nykyisen ympärivuorokautisen palvelun sijaan.
Puhutaan Pirkanmaan vammaispalveluista -tilaisuudet käynnistyvät syyskuussa2.9.2024 16:23:25 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialue yhdessä Pirkanmaan vammaisjärjestöverkoston kanssa järjestää syksyllä Puhutaan Pirkanmaan vammaispalveluista -tilaisuuksia, joissa keskustellaan palveluiden järjestämisestä ja käyttämisestä. Tilaisuudet ovat avoimia kaikille.
Hyvinvointialuejohtajat: Hyvinvointialueiden palvelut eivät ole kriisissä2.9.2024 08:53:35 EEST | Tiedote
Hyvinvointialuejohtajien yhteinen viesti on selkeä. Vaikka keskustelu alueiden taloudesta on vilkasta, hyvinvointialueiden palvelut toimivat vahvasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme