Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen tutkimus mullistaa kokeellisen fysiikan opetusta
Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos uudisti kokonaan kokeellisen fysiikan opetuksensa ja sitä kehitetään jatkuvasti laitoksen yliopistopedagogiseen tutkimukseen perustuen. Samalla kehitetään opetusassistenttien koulutusta.
Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella on muutaman viime vuoden aikana uudistettu täysin kaikki fysiikan kandidaatintutkinnon kokeellisen fysiikan kurssit. Tässä uudistuksessa on seurattu kansainvälisiä fysiikan opetuksen tutkimuksen tuloksia, jotka painottavat opiskelijoiden valinnan mahdollisuuksien merkitystä oppimiselle. Lisäksi laitoksella toimiva fysiikan opetuksen tutkimusryhmä on myös tutkinut erityisesti opetusassistenttien, eli kokeellista työskentelyä ohjaavien maisterivaiheen opiskelijoiden tai väitöskirjatutkijoiden, opetuskäytänteitä ja heidän koulutustaan.
- Entisillä kokeellisen fysiikan kursseilla opiskelijoiden tehtävänä oli ikään kuin koota tietynlainen Ikean lipasto ohjeita seuraten. Opetusassistentti auttoi opiskelijoita avaamaan lipaston pakkauksen varmistaen, että kaikki osat olivat mukana ja lopuksi tarkasti, että lipasto oli koottu ohjeiden mukaan, selittää fysiikan laitoksen yliopistonlehtori Antti Lehtinen.
- Nyt uusilla kursseilla työskentely aloitetaan sillä, että opiskelijat miettivät yhdessä assistentin kanssa, että olisiko tiettyyn tarpeeseen paras ostaa lipasto vai olisiko hylly kuitenkin riittävä. Tämän jälkeen assistentti tukee opiskelijoita siinä, että he itse suunnittelevat ja toteuttavat tarvittavan huonekalun. Lopuksi opiskelijat arvioivat itse oppimistaan. Tämä vastaa enemmän nykyajan työelämän vaatimuksia, jatkaa Lehtinen.
Opetusta tutkitaan yhteistyössä
Kokeellisen opetuksen uudistusta tutkivaan työryhmään ovat fysiikan opetuksen tutkimusryhmän lisäksi kuuluneet pedagoginen yliopistonlehtori Sami Lehesvuori sekä kasvatustieteen professori Raija Hämäläinen.
- Fysiikan kokeellisen opetuksen uudistaminen tarjosi erinomaisen mahdollisuuden tarkastella koulutuksen kehittämistä myös laajemmin. Tutkittavaksi teemaksi valikoitui opiskelijalähtöinen vuorovaikutus, jossa luennoivaa opetustyyliä pyritään rikastuttamaan ajatteluun kannustavilla kysymyksillä ja palautteella. Konkreettisimmin opiskelijalähtöinen vuorovaikutus ilmenee opiskelijoiden aktiivisuutena. Yhtäkkiä kysymyksiä eivät esitäkään vain opettaja vaan myös opiskelijat, kertoo Lehesvuori.
Opetusassistenttien koulutuksella on merkitystä
Tuoreissa julkaisuissa työryhmä on keskittynyt erityisesti opetusassistenttien opetuskäytänteisiin ja koulutukseen. Analysoitaessa opetusassistenttien opiskelijalähtöisiä opetuskäytänteitä havaittiin, että dialogisia ja osallistavia opetuskeskusteluita esiintyi erityisesti pedagogista koulutusta saaneiden assistenttien ohjaamilla oppitunneilla.
Työryhmän toisessa tutkimuksessa taas tarkasteltiin videoklubien käyttöä opetusassistenttien koulutuksessa. Videoklubeilla tarkoitetaan menetelmää, jossa opettajat tai opettajaopiskelijat kokoontuvat yhteen katsomaan videoklippejä toistensa opetuksesta ja keskustelemaan näistä. Menetelmä on käytössä myös Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksessa. Tulosten mukaan videoklubeihin osallistuminen sai assistenteissa aikaan korkeatasoista pedagogista pohdintaa ja se mahdollisti opetuskäytänteiden omaksumisen toisilta assistenteilta.
- Kokeellisen opetuksen uudistaminen on luonnollista jatkumoa aiemmalle kehitystyöllemme. Esimerkiksi teoriaopetukseen kehittämämme Primetime-opetusmalli on nykyään laajasti käytössä ympäri Suomea. Rohkea kehitystyö on siivittänyt meitä korkeatasoiseen julkaisutoimintaan fysiikan opetuksen tutkimuksen alalla. Nytkin aiheesta on meneillään kaksi väitöskirjatutkimusta, kertoo fysiikan laitoksen koulutuksesta vastaava varajohtaja, professori Pekka Koskinen.
Artikkelien tiedot:
Lehesvuori, S., Lehtinen, A., Hämäläinen, R., Maunuksela, J., & Koskinen, P. (2023). Student-centredness in physics laboratory teaching sessions. Learning, Culture and Social Interaction, 43, 100773. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210656123000892
Antti, L., Sami, L., Jussi, M., Raija, H., & Pekka, K. (2024). Video clubs in physics teaching assistant training: Teaching assistants’ experiences. Physical Review Physics Education Research, 20(2), 020101. https://journals.aps.org/prper/abstract/10.1103/PhysRevPhysEducRes.20.020101
Tutkimusryhmän verkkosivut: https://www.jyu.fi/fi/tutkimusryhmat/fysiikan-opettajankoulutuksen-ja-opetuksen-tutkimuksen-ryhma
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Yliopistonlehtori Antti Lehtinen, antti.t.lehtinen@jyu.fi, +358408054826
Professori Pekka Koskinen, pekka.j.koskinen@jyu.fi, +358408054089
Yliopistonlehtori Sami Lehesvuori, sami.lehesvuori@jyu.fi, +358408054952
Elina LeskinenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 50 461 7880elina.leskinen@jyu.fiKuvat
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitös: Piipohjainen kvanttibitti voisi helpottaa kvanttitietokoneen rakentamista (Shakespeare)17.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Kaikki ovat kuulleet kvanttitietokoneista, jotka koostuvat kvanttimekaanisia ominaisuuksia hyödyntävistä kvanttibiteistä. Kvanttitietokoneiden avulla voidaan ratkoa kryptografisia ongelmia tai suorittaa atomitason simulaatioita, mitkä eivät ole mahdollisia tavallisille tietokoneille. Diplomi-insinööri Cliona Shakespeare kehitti Jyväskylän yliopiston väitöstyössään uudenlaista piipohjaista kvanttibittiä, mikä voisi mahdollistaa suuremman kvanttitietokoneen rakentamisen.
Sukupuolten väliset erot liikunnassa ja urheilussa yhtenä pääteemana liikuntafysiologian kansainvälisessä tutkijatapaamisessa Jyväskylässä 25.-27.9.202417.9.2024 09:42:45 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellinen tiedekunta isännöi 25.-27.9.2024 kansainvälistä liikuntafysiologian symposiumia Hot Topics in Exercise Physiology. Tapahtumassa esiteltävä uusin tutkimus käsittelee ajankohtaisia aiheita, kuten riittämättömän energiansaannin vaikutuksia urheilussa sekä sukupuolten välisiä fysiologisia eroja ja naisfysiologian erityispiirteitä. Tapahtuma tuo Jyväskylään maailman johtavat liikuntafysiologian asiantuntijat ja tutkijat, yhteensä yli 200 osallistujaa ympäri maailmaa.
Raakun ihmeellinen elämä, syöpätutkimuksen uusimmat saavutukset ja Drive In Lab muuttavat maailmaa – Tutkijoiden yön 27.9.2024 ohjelmatarjonta on nyt julkaistu17.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Tieteentekijät löytävät uusia ratkaisuja yhteiskunnan haasteisiin. Tutkijoiden yössä pääset testaamaan Drive In -laboratorissa, miten kännykän käyttö autossa vaikuttaa ajosuoritukseen. Tarjolla on tilaisuus kurkistaa äärimmäisen uhanalaisen raakun poikasta silmästä silmään. Syöpätutkijat esittelevät, mitä juuri nyt tapahtuu syöpätutkimuksen iCAN-lippulaivahankkeessa. Tervetuloa tutustumaan tieteeseen ja jututtamaan tutkijoita Jyväskylässä, Helsingissä, Oulussa, Hämeenlinnassa ja Sodankylässä.
Turo Uskali nimitetty Jyväskylän yliopiston journalistiikan professoriksi16.9.2024 16:06:00 EEST | Tiedote
Turo Uskali nimetty Jyväskylän yliopiston journalistiikan professoriksi 1.8.2024 alkaen. Uskali on ollut keskeinen vaikuttaja yliopiston journalistiikan koulutusohjelmissa sekä innovaatiojournalismin tutkimuksessa. Hän johtaa useita tutkimushankkeita ja on työskennellyt vierailevana tutkijana Stanfordin ja Oxfordin yliopistoissa sekä Bergenin yliopistossa.
Nanohiukkasista valheenpaljastuskokeeseen – Tutkijoiden yön ohjelmatarjonta on nyt julkaistu16.9.2024 11:45:07 EEST | Tiedote
Euroopan laajuinen Tutkijoiden yö valtaa Jyväskylän yliopiston kampuksen jälleen syyskuun viimeisenä perjantaina 27.9.2024. Ohjelmatarjonta on laajempi kuin koskaan ja ohjelmaa on yliopiston jokaisella kampuksella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme