Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Nytt klient- och patientdatasystem tas i bruk i Kaskö och Kristinestad – förnya recepten i tid och kontrollera tillstånd i MittKanta

Dela

Österbottens välfärdsområde övergår stegvis till det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare. Först i tur den 6 oktober 2024 är primärvården, mun- och tandvården och socialvården i Kristinestad och Kaskö samt vissa av välfärdsområdets socialvårdstjänster.

– Systembytet kan förorsaka fördröjningar i den närliggande servicen, eftersom vår personal behöver tid för att bli vana med sitt nya arbetsredskap och nya verksamhetssätt, säger IT-förvaltningsdirektören Pia Haglund.  

Hej Kristinestad och Kaskö, dessa ändringar gäller er! 

Förnya recept 

Övergången till det nya systemet orsakar avbrott i en del av de digitala tjänster som används inom hälso- och sjukvården och mun- och tandvården i Kristinestad och Kaskö. Speciellt förnyandet av recept påverkas av avbrotten som uppstår vid dataöverföringen.  

Den som ska förnya recept bör vara förberedd på att det kan förekomma fördröjningar och att systemet är långsamt i några veckor – därför rekommenderar vi att man senast den 2 oktober förnyar de recept som annars skulle behöva förnyas i början av oktober. Mellan den 3 och 8 oktober går det inte att skicka recept att förnyas genom MittKanta eller apoteken till hälso- och sjukvårdsenheterna i Kristinestad och Kaskö.  

Ny digital servicekanal

Inför bytet av system är de digitala servicekanaler som nu används inom Kristinestads och Kaskös hälso- och sjukvård ur bruk den 5–6 oktober 2024.  

Kundens digitala servicekanaler ändras den 7 oktober 2024, då blir de digitala servicekanalerna mer omfattande. Gamla meddelanden syns också i den nya servicekanalen. Länken till den digitala servicekanalen finns på samma plats som tidigare på välfärdsområdets webbplats.

Socialvården erbjuder fler digitala tjänster

Från och med den 6 oktober 2024 kan du fylla i socialvårdsansökningar och -anmälningar även elektroniskt.  

Du kan även läsa vissa socialvårdshandlingar, såsom beslut i elektronisk form men även se räkningar som skickats till banken. Och anställda inom socialvården kan be om tilläggsutredningar av dig via den digitala tjänsten.  

När du första gången uträttar dina ärenden i tjänsten måste du ge ett samtycke till användningen av tjänsten. Samtidigt accepterar du att man exempelvis kan skicka påminnelser till dig per sms.  

Ansökningar och anmälningar som anknyter till äldreomsorgen samt ansökningar av färdtjänst ska ännu till början av år 2025 göras med de blanketter som hittas på välfärdsområdets webbplats.  

Från och med den 6 oktober 2024 kan klientuppgifter som upprättats inom socialvården läsas via MittKanta. Det antal uppgifter som kan läsas via MittKanta ökar vartefter som olika handlingar som upprättas inom socialvården börjar sparas i Kanta. Du eller den person som uträttar ärenden på dina vägnar kan exempelvis se beslut, bedömningar av servicebehov och klientplaner samt kontaktuppgifterna för den egna kontaktpersonen i MittKanta.  

Kontrollera informationen om Kanta-tjänsterna

Vi rekommenderar att du besöker MittKanta före den 5 oktober.  

Kontrollera att du under nuvarande år har uppdaterat ditt tillstånd för utlämnande av patientuppgifter och läst informationen om Kanta-tjänsterna, där man berättar om hur uppgifter om dig används inom social- och hälsovården. Om du tillåtit att dina uppgifter får lämnas ut förmedlas dina uppgifter mellan de yrkesutbildade personer som vårdar dig till exempel inom olika välfärdsområden.  

När du har uppdaterat dina uppgifter i MittKanta uppdateras de också i det nya klient- och patientdatasystemet så att våra yrkesutbildade personer kan se att du läst informationen om Kanta-tjänsterna och tillåtit att uppgifter om dig får lämnas ut.   

Vad är information om Kanta-tjänsterna? –  Medborgare – Kanta.fi   

Tillstånd för utlämnande av patientuppgifter – Medborgare – Kanta.fi  

I Österbottens välfärdsområde tas det gemensamma klient- och patientdatasystemet Lifecare i bruk stegvis inom social- och hälsovården.  

– Nu närmast tas systemet i bruk inom primärvården, specialiserade sjukvården och mun- och tandvården i början av år 2025, berättar Pia Haglund.  

Kontakter

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye