Päällystystöiden ennätysvuosi: Uudenmaan ELY:n alueella päällystetään noin 780 ajoratakilometriä
Tänä vuonna päällystystöitä tehdään ennätyksellisen paljon, mikä näkyi tienkäyttäjille aiempia vuosia todennäköisemmin liikennehäiriöinä. Koska töitä on enemmän kuin aiempina vuosina, ei kaikkia töitä voida tehdä ruuhka-aikojen ulkopuolella, vaikka siihen pyritään.
Tänä vuonna Uudenmaan ELY-keskuksen toiminta-alueella eli Uudellamaalla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä päällystetään arviolta 780 ajoratakilometriä, josta reilu 70 km on kävely- ja pyöräilyväyliä. Lukemat sisältävät myös rampit, joita on viime vuosina päällystetty paljon. Päällystyskausi päättyy alueella lokakuun loppuun mennessä. Valtakunnallisesti päällystystöiden tavoitteena on pysäyttää korjausvelan kasvu eli se, ettei huonokuntoisten päällysteiden määrä kasvaisi.
Väyläviraston karttapalvelusta Suomen Väylät löytyy kartta kaikista jo kilpailutetuista päällystyskohteista sekä kohteiden pituus ja aikataulu. Kartta päivittyy jatkuvasti aikataulun osalta, ja uusia kohteita lisätään kartalle kilpailutusten edetessä. Karttapalvelu on saatavilla osoitteessa https://suomenvaylat.vayla.fi/.
Sää saattaa viivästyttää päällystystöitä
Koska sääolosuhteet viivästyttävät helposti päällystystöitä, liittyvät suurimmat haasteet töiden aikataulutukseen.
”Alemman verkon kohteilla joudutaan usein tekemään paljon muutakin kuin pelkkää päällystystä, kuten kuivatuksen kunnostusta ja rakenteenparantamista, mikä tekee eri työvaiheiden yhteensovituksesta haasteellista. Turvallisuuden näkökulmasta suurin haaste on ohiajava liikenne ja turvallisen työskentelyn varmistaminen”, kertoo ELY-keskuksen projektipäällikkö Niklas Nevalainen.
Työturvallisuuden tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Ennen töihin ryhtymistä liikennejärjestelyt suunnitellaan kohdekohtaisesti. Turvallisuus varmistetaan myös oikealaisen henkilökohtaisen suojavaatetuksen käytöllä sekä työkoneiden nähtäväksi tekemisellä esimerkiksi vilkkuvaloin ja heijastavilla merkinnöillä. Pääurakoitsija vastaa, että työmaan liikennejärjestelyt ovat ohjeistuksen mukaiset ja että turvallisuusvaatimukset täyttyvät.
Päällystyskausi kestää keväästä loppusyksyyn. Urakoitsijat saavat itse aikatauluttaa työt kesäkaudelle, ja tilaaja eli tässä tapauksessa ELY-keskus antaa reunaehdot urakan kestolle. Vilkkaasti liikennöidyllä tiestöllä työskentelyä rajoitetaan hiljaisen liikenteen aikaan eli yön tunneille.
”Tänä vuonna suuren työmäärän takia kohdekohtaisia työaikarajoitteita on pyritty lieventämään, jotta urakoitsijoilla olisi riittävästi aikaa päällystystöiden tekemiseen”, Nevalainen toteaa.
Kaikki päällystysurakat toteutetaan laatuvastuurakentamisen mallilla, jossa urakoitsija vastaa lopputuotteen laadusta tilaajalle. Urakka-asiakirjoissa on asetettu vaatimuksia raaka-aineille ja lopputuotteelle, ja urakoitsija raportoi mittauksin laadusta. Tilaaja tekee pistokoeluontoista valvontaa sekä työskentelyyn että näytteenotoilla materiaaleihin ja päällysteen laatuun liittyen.
Päällystystöissä pyritään edistämään raaka-aineiden uusiokäyttöä
Raaka-aineiden hinnannousu näkyy myös päällystystöiden kustannuksissa, sillä erilaisia polttoaineita käytetään valmistusprosessissa sekä kuljetuksissa. Raakaöljyn hinnanvaihtelut vaikuttavat myös bitumin hintaan.
Päällyste koostuu pääasiassa kiviaineksesta ja bitumista. Uusiokäyttöä pyritään edistämään aina kun mahdollista. Rakenteenparantamiskohteilla käytetään myös teräsverkkoja. Uudelleenpäällystäminen voidaan tehdä useilla eri tekniikoilla riippuen vaurioiden laadusta ja laajuudesta. Pohjavesialueilla työskentelyssä tulee olla erityisen varovainen.
”Vilkasliikenteisillä teillä käytetään myös uusiopäällystemenetelmää, jossa vanha päällyste kuumennetaan, jyrsitään irti, sekoitetaan uuden päällysteen kanssa ja levitetään uudelleen tienpintaan”, Nevalainen mainitsee.
Nevalainen korostaa, että niin tienkäyttäjät kuin koko yhteiskunta hyötyvät merkittävästi toimivasta ja hyväkuntoisesta tieverkosta.
”Päällystystyön aikana saattaa aiheutua hetkittäisiä ruuhkia ja työmaalla voi joutua odottamaan hetken, ennen kuin matka voi jatkua. Maltti on kuitenkin valttia. Hiljennä ajonopeutta tietyömaan kohdalla”, hän muistuttaa.
Merkittävimpiä päällystyskohteita tänä vuonna:
- Pisin kohteemme Mt 110 välillä Bemböle – Näkkilä saa uutta pintaa 39,57 km. Tämä väli koostuu useammasta kohteesta ja työmenetelmästä: Mt 110 Bemböle – Myllylampi pituus 25,47 km, jonka perään jatkuu kohde Mt 110 Nummenlä - Röylä pituus 8,72 km sekä vielä Mt 110 Näkkilä 5,57 km.
- Vt 10 Hämeenlinna - Tuulos pituus 24,39 km
- Mt 130 Karhunkorpi - Arolampi pituus 21,63 km
- Vt 3 Luhtaanmäki – Etelä-Haaga 21 pituus 16,66 km
- Vt 25 Hyvinkää - Metsäkylä pituus 14,73 km
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ely-keskus, kunnossapidon projektipäällikkö Niklas Nevalainen, puh. 0295 021 234
Ely-keskus, kunnossapidon projektipäällikkö Aki Muhonen, puh. 0295 021 153
sähköpostit: etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi
Akuutit tiestön kuntoon liittyvät palautteet: Tienkäyttäjän linja p. 0200 2100
ELY-keskuksen liikenteen asiakaspalvelu p. 0295 020 600, liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus
Tavastehus tunnel stängs för trafik den 9.10.2024 kl. 10.00–14.30 för en räddningsövning2.10.2024 09:46:00 EEST | Pressmeddelande
P-tunneln i Tavastehus tunnel på riksväg 3, det vill säga körvägen norrut, stängs den 9.10.2024 kl. 10.00–14.30.
Hämeenlinnan tunneli suljetaan liikenteeltä 9.10.2024 klo 10.00–14.30 pelastusharjoitusta varten2.10.2024 09:46:00 EEST | Tiedote
Valtatie 3:lla sijaitsevan Hämeenlinnan tunnelin P-tunneliputki, eli ajoreitti pohjoiseen, suljetaan 9.10.2024 kello 10–14.30.
Ändringar i tidtabellen för den upphandlade busstrafiken vid NTM-centralen i Nyland26.9.2024 12:50:00 EEST | Pressmeddelande
Målet är att bussarna bättre ska hålla tidtabellen. De nya tidtabellerna träder i kraft från och med 30.9.2024.
Uudenmaan ELY-keskuksen linja-autojen ostoliikenteessä aikataulumuutoksia26.9.2024 12:50:00 EEST | Tiedote
Tavoitteena on, että bussit pysyisivät paremmin aikataulussa. Uudet aikataulut tulevat voimaan 30.9.2024 alkaen.
Jokimaantie (landsväg 13849) i Janakkala är stängd på grund av beläggningsarbeten 25.9–11.10.202425.9.2024 16:27:00 EEST | Pressmeddelande
Jokimaantie i Janakkala stängs av från anslutningen mellan Jokimaantie och Löyttymäentie till anslutningen mellan Jokimaantie och Turkhaudantie. Omvägen går via Jokimaantie och Löyttymäentie.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme