Lähes 70 % suomalaisista kärsii syksyllä ihon kuivuudesta – Älä tee ihonhoidossa nyt näitä virheitä

Jaa

Syksy ja ilmojen viileneminen tuo lähes kaikille jonkinlaisia haasteita ihonhoitoon. Sokoksen kyselytutkimuksen* mukaan peräti 82 prosenttia kokee vuodenaikojen vaihtelun vaikuttavan ihon hyvinvointiin ja 68 prosenttia kärsii tai on joskus kärsinyt ihon kuivuudesta nimenomaan syksyisin. Asiantuntijan mukaan kuivan ihon hoidossa tehdään yleisimmin kaksi keskeistä virhettä.

Sokoksen kyselytutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista kärsii ihon kuivuudesta syksyisin
Sokoksen kyselytutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista kärsii ihon kuivuudesta syksyisin

Ihon hilseily ja kiristely ovat tuttuja oireita kuivasta ihosta kärsiville. Erityisesti kesän jälkeen iho on usein todella kuiva ja karhea, joten se kaipaa hyvin kosteuttavia tuotteita. Puolet kyselyyn vastanneista kokee tehokkaimmaksi hoitokeinoksi paksumpien rasvojen ja voiteiden käyttämisen ja 24 prosenttia puolestaan öljypohjaisten tuotteiden lisäämisen ihonhoitorutiiniin. 

”Kuluttajat hakevat meiltä eniten apua tällä hetkellä erityisesti kuivaan ja herkkään ihoon, jota tulee todellakin hoitaa kosteuttavilla tuotteilla. Teemme asiakkaille paljon esimerkiksi ihoanalyysimittauksia, joilla pystytään löytämään juuri oikeanlaiset täyteläisemmät voiteet tai kosteuttavat seerumit. On hyvä muistaa, että jokaisella ihotyypillä on omanlaisensa tarve kosteuttaville tuotteille”, kertoo Sokoksen ihonhoidon hankintapäällikkö Mona Davidsson.   

Suomalaiset ovat nykyään tietoisempia ihonhoitotuotteiden raaka-aineista, niiden tehoista ja vaikutuksista. Yleisesti ottaen ollaan myös aiempaa tarkempia sen suhteen mitä iholle laitetaan ja tuotteiden halutaan olevan vastuullisesti valmistettuja. Petrattavaa Davidssonin mukaan löytyy kuitenkin juuri vuodenaikojen vaihtelun huomioimisessa. 

”Ihonhoitoon ohjeistaisin tuomaan enemmän ajatusta eri vuodenaikoina eli nimenomaan tarkemmin tehtyä tuotteiden päivittämistä aina uuteen kauteen. Perusohjeena voi pitää kesällä kevyempiin ja nyt syksyllä täyteläisempiin tuotteisiin vaihtamisen, jolla valmistetaan iho vastaanottamaan talven tuiskut ja viimat. Edelleen käytetään monesti samoja tuotteita läpi vuoden, joten siinä on monella edelleen parannettavaa.” 

Nämä tavat pahentavat ihon kuivuutta 

Yleisimmät virheet kuivan ihon hoidossa ovat sen ylihoitaminen ja väärien tuotteiden käyttäminen. Ihoa hoidetaan usein myös liian kevyillä tuotteilla, jotka eivät tuo riittävästi kosteutta. 

”Yksi tyypillinen esimerkki ihon ylihoitamisesta on sen ylipeseminen. Kun ihoa pestään liian voimakkailla puhdistustuotteilla, vie se iholta kaiken oman kosteuden pois ja kierre on jo ennen voiteiden levittämistä käytännössä valmis. Edes oikeat kosteuttavat tuotteet eivät auta ongelmaan tehokkaasti, jos ensimmäinen vaihe eli puhdistus on pielessä”, muistuttaa Davidsson. 

Yhtä kesällä totuttua rutiinia ei kuitenkaan tule lopettaa. Ihon suojaaminen eli aurinkosuojatuotteiden käyttö kaikkina vuodenaikoina on tärkeää, vaikkei aurinko enää paistaisikaan. Moni ei tule ajatelleeksi, että ihoa on syytä suojata edelleen myös esimerkiksi näyttöpäätteiden heijastamalta valolta.  

Sisäisen ihonhoidon merkitys unohdetaan helposti 

Myös ravinnolla on tärkeä merkitys ihonhoidossa, sillä monella ravintoaineella on vaikutusta ihon kuntoon. Esimerkiksi B-vitamiineista B2-vitamiinin eli riboflaviinin puute voi näkyä suupielien halkeamisesta. Kollageeni puolestaan on yksi kehon keskeisimmistä proteiineista, joka muodostaa solukalvojen ja tukikudosten perustan. C-vitamiinin puutos heikentää kollageenin tuotantoa ja imeytymistä, jolloin iho voi muuttua ryppyiseksi.  

Kyselyyn vastanneista jopa 79 prosenttia ilmoitti, ettei hoida ihoaan sisäisesti nautittavilla ravintoainevalmisteilla. Niitä ei kuitenkaan kannata unohtaa tai laiminlyödä osana kokonaisvaltaista ihonhoitoa. Esimerkiksi ravintorikas tyrnimarja sisältää itsessään peräti 190 bioaktiivista ainesosaa.  

”Jos pitää valita yksi sisäisesti nautittava täsmätuote kuivalle iholle, on se ehdottomasti hyvä rasvahappovalmiste. Etenkin tyrniöljyvalmiste vaikuttaa monipuolisesti, sillä se tunnetaan ainutlaatuisesta rasvahappokoostumuksestaan eli se sisältää kaikkia neljää omegarasvahappoa. Lisäksi sen sisältämät E- ja C-vitamiinit auttavat ihoa ylläpitämään jäntevyyttään ja kehoa tuottamaan kollageenia eli proteiinia, joka rakentaa ihoa”, täsmentää Sokoksen terveystuotteiden hankintapäällikkö Sari Juntunen

*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa kesäkuussa 2024. Kyselyn kohderyhmänä olivat vähintään kerran viimeisen 3 kuukauden aikana Sokoksella asioineet suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1435, joista 88 % oli naisia ja 12 % miehiä.  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sokos

Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Perinteisiä makuja ja herkullisia lahjoja – tältä maistuu suomalaisten joulu9.12.2024 07:31:00 EET | Tiedote

Joulu on lämpimän tunnelman ja tärkeiden perinteiden aikaa. Juhlan perinteet kantavat joulupöytään saakka, jossa suomalaisille maistuvat vuodesta toiseen tutut maut kuten kinkku, rosolli, limppu, kala, joulumakeiset ja glögi. S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) myyntidata osoittaa, että joulun mauissa voi kuitenkin havaita myös alueellisia ja ikäpolvien välisiä mieltymyseroja.

Nämä suomalaiset ruokayrittäjät kilpailevat elämän mullistavasta mahdollisuudesta – Suomalaisen menestysreseptin finalistit on valittu4.12.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Tänä vuonna kilpailun voitosta kamppaillaan kotimaisella kauralla ja rukiilla, viljattomalla piirakalla, perunalla ja herkuttelutuotteilla. Tuoteideoissa toistuvat S-ryhmän datasta nousevat ruokailmiöt ja niissä on näkyvissä myös heijastuksia uusista ravitsemussuosituksista. Suomalaisen menestysreseptin voittajatuote on vuoden odotetuimpia uutuuksia - voittaja selviää tammikuussa 2025.

Juomatottumukset murroksessa ja 9 muuta ruokailmiötä – kasvipohjaisuus ja alkoholittomuus trendaavat juomapuolella28.11.2024 11:59:00 EET | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) laaja myyntidata kertoo, mitä suomalaisten ostoskoreista löytyy. Data kertoo positiivisista muutoksista, kuten kasvisten syönnin monipuolistuminen sekä kalan ostamisen kääntyminen kasvuun. Myös suomalaisten juomatottumuksissa on nähtävissä selkeitä muutoksia. S-ryhmän myyntidatasta tunnistettiin kymmenen ajankohtaista ilmiötä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye