Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopisto jälleen maailman parhaiden joukossa tutkimusyliopistojen vertailussa

Jaa

Jyväskylän yliopisto sijoittui välille 401-500 tutkimuspainotteisia yliopistoja vertailevalla Times Higher Education World University Rankings (THE) -listalla.

Kaksi laboratoriotakissa työskentelevää henkilöä laboratoriossa.

Kaikkiaan vertailuun oli otettu mukaan 2 092 maailman huippuyliopistoa 115 maasta. Suomalaisia yliopistoja mukana oli 10, joista Jyväskylän yliopiston sijoitus oli 7.

Yliopiston sijoitus oli sama kuin viime vuoden listauksessa. Vertailussa lasketaan tarkka sijoitus ainoastaan 200 parhaalle yliopistolle. Maailman parhaiksi yliopistoiksi tässä vertailussa arvioitiin brittiläinen Oxfordin yliopisto sekä yhdysvaltalaiset MIT ja Harvard.

Vertailun arviointikriteereissä painoarvo on 60-prosenttisesti tutkimuksessa, sen volyymissä, rahoituksessa, tieteellisten julkaisujen vaikuttavuudessa ja yliopiston maineessa globaalissa tiedeyhteisössä. Jyväskylän yliopisto sai parhaat sijoitukset osioissa tutkimusympäristö ja tutkimuksen laatu.

Kaikkiaan tulosindikaattoreita on 18, ja ne mittaavat tutkimuksen lisäksi opetusta, kansainvälisyyttä sekä yritysyhteistyötä ja innovaatioita. 

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Viivi-Maija Aumanen, puh. 040 805 4732, viivi.aumanen@jyu.fi

Times Higher Education World University Rankings verkossa osoitteessa: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös: Koulun johtaminen on yhteinen tehtävä – opettajankoulutus vahvistaa johtamisen ydintaitoja (Alho)14.11.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Kasvatus- ja koulutusalan johtajuudessa on syvimmiltään kyse oppimisen ja opettamisen tulevaisuuden suunnan kirkastamisesta. Tässä työssä tarvitaan laajasti koulun ammatillisen yhteisön jäseniä, ei pelkästään virallisessa johtaja-asemassa toimivia. Opettajien rooli onkin aivan keskeinen koulun yhteisessä johtamistehtävässä. Tästä syystä on tärkeää, että tulevia opettajia tuetaan johtajuusosaamisensa kehittämisessä jo perustutkintokoulutuksessa – erityisesti nyt, kun opettajien täydennyskoulutuksesta ollaan laajasti leikkaamassa.

Väitös: Yhtenäiskoulun kehittämisessä kohtaavat ala- ja yläkoulujen erilaiset perinteet ja toimintatavat (Toikka)13.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Peruskoulun ala- ja yläkoulun yhdistyminen sekä yhteisöllisyyden rakentuminen eivät synny itsestään pelkällä päätöksellä yhdistää kaksi tai useampi koulu. KM Teppo Toikan väitöstutkimus tarjoaa ajankohtaisen kuvauksen yhtenäiskoulukehityksen tämänhetkisistä haasteista ja mahdollisuuksista yksilön, tiimin ja koko kouluyhteisön tasoilla.

Keski-Suomen biopankin ja Jyväskylän yliopiston tutkimusjohtaja Tiina Jokela ehkäisee syöpää tutkimalla elintapoja13.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Keski-Suomen biopankin uuden tutkimusjohtajan Tiina Jokelan tavoitteena on lisätä yhteistyötä Jyväskylän yliopiston, Keski-Suomen hyvinvointialueen ja Keski-Suomen biopankin kanssa. Tärkeää on tehdä biopankkitoimintaa näkyvämmäksi, jotta sen käyttöä tutkimuksessa voidaan entisestään lisätä. Jokela tutkii omassa tutkimuksessaan verinäytteistä löytyviä merkkiaineita, jotka voivat viitata syövän kehittymiseen erityisesti Lynchin syndroomaa kantajien keskuudessa.

Laaja tutkimus: Osaamiserot oppilaiden digitaidoissa ovat kasvaneet12.11.2024 12:00:00 EET | Tiedote

Suomen kahdeksasluokkalaiset sijoittuvat neljänneksi yhdessä useamman muun maan kanssa Kansainvälisessä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksessa (ICILS 2023). Monilukutaidossa korkeimmat pistemäärät olivat Etelä-Koreassa (540), Tšekissä (525) ja Tanskassa (518). Ohjelmoinnillisessa ajattelussa kärkimaat olivat Taiwan (548), Etelä-Korea (537) ja Tšekki (527). Tutkimus osoittaa myös, että oppilaiden väliset osaamiserot ovat aikaisempaa suurempia ja kouluissa tarvitaan selvempi strategia tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseksi ja opettajien tukemiseksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye