Työn ja talouden tutkimus LABORE

Koulutus kohentaa perheiden terveyttä

Jaa

Tuore tutkimus kysyy, mikä vaikutus koulutustason kasvulla on yksilöiden ja heidän vanhempiensa mielenterveyteen ja elinikään. Tutkimuksessa hyödynnettiin Suomen yliopistojärjestelmän alueellisen laajenemisen synnyttämää luonnollista koeasetelmaa. Tulosten mukaan koulutus vähentää merkittävästi yksilöiden mielenterveysongelmia ja pidentää erityisesti heidän äitiensä elinikää.

Kuva: Unsplash.

Suomessa, kuten kaikkialla maailmassa, korkeasti kouluttautuneet ihmiset ovat keskimäärin matalasti kouluttautuneita selvästi terveempiä, mittaustavasta riippumatta. Tämän perusteella ei voida kuitenkaan päätellä, että koulutus parantaa ihmisten terveyttä, koska jo lähtökohtaisesti terveemmät yksilöt voivat valikoitua suorittamaan useampia tutkintoja. Yksilöiden koulutusasteen ja terveyden välisen tilastollisen yhteyden tarkastelu ei myöskään kerro siitä, voiko panostuksilla yksilöiden koulutukseen olla heijastusvaikutuksia muiden ihmisten terveyteen. 

Saadakseen käsitystä koulutusinvestointien terveyshyödyistä, Laboren tutkimusjohtaja Tuomo Suhonen tarkasteli yhdessä Thang Dangin (Turun yliopisto/INVEST-lippulaiva) ja Mika Haapasen (Jyväskylän yliopisto) kanssa Suomen yliopistoverkoston menneisyydessä tapahtuneen laajenemisen vaikutuksia yksilöiden omiin ja heidän vanhempiensa pitkän aikavälin terveystulemiin. Tutkimuksessa hyödynnettiin Tilastokeskuksen, THL:n ja Kelan pitkittäisaineistoja Suomen koko väestöstä usealta vuosikymmeneltä. 

”Koska yliopistojen perustamiset uusiin kaupunkeihin 1960- ja 1970-luvuilla aiheuttivat äkillisiä, paikallisesti merkittäviä muutoksia aikakauden nuorten koulutusmahdollisuuksiin, ne tarjoavat luonnollisen koeasetelman koulutuksen pitkän aikavälin terveysvaikutusten tutkimiseen”, Tuomo Suhonen selittää. 

Tutkimuksessa havaittiin, että kotipaikan ja yliopiston välisen etäisyyden merkittävä pieneneminen ja koulutuksen saavutettavuuden paraneminen paitsi nostavat 19-vuotiaiden nuorten tulevaa koulutustasoa, ne ovat myös yhteydessä pienempään riskiin joutua sairaalahoitoon mielenterveysongelmien takia sekä pienempään mielenterveyslääkkeiden käyttöön pitkällä aikavälillä tarkasteltuna. Lisäksi tutkijat löysivät näyttöä siitä, että yksilön koulutusmahdollisuuksien paraneminen heijastuu hänen vanhempiensa, erityisesti äidin, mahdollisuuksiin elää vähintään 70–80-vuotiaaksi. 

Tutkimustulokset viittaavat siihen, että koulutustason kasvusta voi koitua merkittäviä terveyshyötyjä sekä yksilöille että koko yhteiskunnalle. Olettamalla, että koulutuksen saavutettavuuden muutokset vaikuttavat terveystulemiin vain yksilöiden koulutusvuosien määrän muutoksen kautta, tutkijat arvioivat, että yksi vuosi lisää koulutusta vähentää mielenterveysongelmien todennäköisyyttä 3–4 prosenttiyksiköllä ja lisää äidin pitkäikäisyyden todennäköisyyttä 2–3 prosenttiyksiköllä.

Koulutuksen terveyshyödyt voivat syntyä osin taloudellisten resurssien paranemisen kautta, sillä tulosten mukaan koulutusvuosien määrän kasvu näkyy myös kasvuna yksilöiden keski-iässä mitatuissa tuloissa – joskin tulovaikutukset ovat selvästi pienempiä naisilla kuin miehillä. Toinen mahdollinen selitys liittyy siihen, että paikallisten koulutusmahdollisuuksien paraneminen lisää yksilöiden todennäköisyyttä asua pidempään lähellä vanhempiaan, mistä voi olla molemminpuolisia terveyshyötyjä. Myös tästä mekanismista löydettiin viitteitä tutkimuksessa. 

”Päätöksenteossa on syytä huomioida, että yhteiskunta voi hyötyä jäsentensä korkeasta koulutustasosta monin tavoin. Aiemmin Suomesta on saatu uskottavaa tutkimusnäyttöä esimerkiksi siitä, että koulutus vähentää rikoksia ja lisää innovaatioita. Nyt myös koulutuksen terveysvaikutuksista alkaa olla tällaista näyttöä”, Tuomo Suhonen sanoo. 

Tutkimus:
Thang Dang, Mika Haapanen, Tuomo Suhonen (2024) The Causal Effects of Education on Family Health: Evidence from Expanding Access to Higher Education. Laboren Työpapereita 347.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Labore eli Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen tutkimuslaitos, jossa keskitytään yhteiskunnallisesti merkittävään ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävään soveltavaan taloustieteelliseen tutkimukseen. Tutkimuksen painopistealueisiin kuuluvat työn taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede ja toimialan taloustiede. Lisäksi teemme suhdanne-ennusteita ja toimialakatsauksia sekä julkaisemme Talous & Yhteiskunta -lehteä ja podcasteja.

Vahvuuksiamme ovat tutkijoiden korkea tieteellinen osaaminen sekä tiivis yhteistyö kotimaisten ja ulkomaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Tutkijoillamme on tärkeä asiantuntijarooli eri yhteyksissä ja he osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Labore (punainen tekstilogo)

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Työn ja talouden tutkimus LABORE

M&A-podcast: Uusi alku - talousjournalismi nyt ja huomenna5.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Mitä talousjournalismissa tapahtuu nyt? Mitkä ovat sen sokeat pisteet ja mihin suuntaan sitä pitäisi viedä? Laboren tilaisuudessa yleisön edessä äänitetyn M&A&X-jakson vieraina ovat Marko Junkkari (talouden ja politiikan toimittaja, HS), Riina Nevalainen (vastaava päätoimittaja, Kauppalehti ja johtaja, Alma Business Medioiden toimitukset), & Teijo Valtanen (päällikkö, Ylen talous ja arki -toimitus) sekä Elina Lappalainen (taloustoimittaja, Helsingin Sanomien HS Visio), Oskari Onninen (vapaa toimittaja ja kriitikko) & Olli Seuri (päätoimittaja, Uusi Juttu ja journalistiikan dosentti).

Lukion ja ammatillisen koulutuksen vaikutus perustaitoihin – uutta tutkimustietoa koulutuspolitiikan tueksi22.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Tutkimuksessa tarkasteltiin lukioon sisäänpääsyn vaikutusta kognitiivisiin kykyihin ja sosiaalisiin taitoihin Puolustusvoimien peruskokeiden perusteella. Tulokset osoittavat, että suuret tasoerot lukion ja ammatillisen koulutuksen käyneiden testituloksissa johtuvat oppilaiden valikoitumisesta, eivät itse koulutuksen vaikutuksista. Tulokset tuovat uutta tietoa koulutuksen roolista perustaitojen kehittäjänä. Tutkimus on julkaistu arvostetussa Economics of Education Review -lehdessä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye