Kauppakamarikysely: Yli puolet suomalaisyrityksistä turvautuu kansainvälisiin osaajiin – kokemukset aiempaakin myönteisempiä

Jaa

Kansainvälisyys on jo enemmistöllä suomalaisista työpaikoista arkipäivää, vaikka lisävauhtia kansainväliseen rekrytointiin ei viime vuosina ole tullut. Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan 37 prosenttia yrityksistä on rekrytoinut kansainvälisiä työntekijöitä viimeisen viiden vuoden aikana ja 54 prosentissa vastanneista yrityksistä on tällä hetkellä vähintään yksi työntekijä taustaltaan ulkomaalainen. Niiden yritysten kokemukset, jotka ovat kansainvälisiärekrytointeja tehneet, ovat erittäin myönteisiä.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Kauppakamarikyselystä selviää, että 37 prosenttia suomalaisyrityksistä on rekrytoinut tai vuokrannut kansainvälisiä osaajia viimeisen viiden vuoden aikana. Määrä on jopa hieman laskenut vuoden takaisesta, mihin osaltaan vaikuttanee heikko suhdannetilanne ja rekrytointien väheneminen yleensäkin.

Niillä yrityksillä, jotka ovat rekrytoineet kansainvälistä työvoimaa, on kyselyn mukaan pääsääntöisesti myönteisiä kokemuksia. Erittäin myönteisiä tai myönteisiä kokemuksia on 73 prosentilla. Vain viisi prosenttia kuvaili kokemusta kielteisenä.

”Tässä on tapahtunut selvä muutos edelliseen vuoteen, jolloin positiivinen kokemus oli 59 prosentilla yrityksistä ja huomattavasti useammalla neutraali. Vuonna 2023 kielteinen kokemus oli kahdeksalla prosentilla. Tämän perusteella toivoisikin, että kynnystä ensimmäisen kansainvälisen osaajan palkkaamiseen saataisiin yrityksissä edelleen madallettua”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Palkkatukea pitäisi voida käyttää suomen kielen opiskeluun

Kyselyn mukaan tarve osata suomen kieltä on suurin syy olla rekrytoimatta tai vuokraamatta kansainvälisiä osaajia. Näin vastaa 54 prosenttia niistä yrityksistä, jotka eivät ole viimeisen viiden vuoden aika rekrytoineet kansainvälisiä osaajia. Kaikista yrityksistä myös vain 31 prosenttia arvioi, että heillä olisi mahdollisuus tukea kansainvälisen osaajan suomen kielen oppimista. 

”Kansainvälinen rekrytointi ja jo maassa olevien ulkomaalaisten osaamisen hyödyntäminen työmarkkinoilla on koko yhteiskuntamme etu. Siksi suomen kielen oppimisen tai kotoutumisen tukemista ei pitäisi jättää niin vahvasti yksittäisten työnantajien harteille”, Pulkkinen sanoo. 

Keskuskauppakamarin mukaan kotoutumisessa tulisi panostaa enemmän työn ohessa tapahtuvaan kotoutumiseen kurssien sijasta. Tällöin esimerkiksi kielen ja ammattisanaston oppiminen tapahtuisi luonnollisessa ympäristössä.  

“Esimerkiksi palkkatukea tulisi voida käyttää suomen kielen opiskeluun työajalla ja työn kautta”, Pulkkinen sanoo.

Yrityksillä on tällä hetkellä hyvät valmiudet englannin kielellä rekrytointiin ja monikieliseen kommunikointiin, kun taas haasteellisimpia osa-alueita ovat suomen kielen oppimisen tukeminen sekä auttaminen Suomeen asettautumisessa, selviää kyselystä. 

”Erityisesti pienillä yrityksillä voi olla vaikeaa järjestää työntekijälle suomen kielen kursseja tai auttaa selvittelemään viranomaisten kanssa erinäisiä asioita. Kielitietoisessa työyhteisössä suomea voi kuitenkin oppia, mutta se vaatii panostuksia koko työyhteisöltä ja vie aikaa myös varsinaiselta työltä”, Pulkkinen toteaa.  

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.

Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye