Varsinais-Suomen ELY-keskus

Miten varmistamme sujuvan liikenteen talvikeleillä?

Jaa

Talvihoidon ensisijaisena tavoitteena on varmistaa turvallinen ja sujuva liikenne kaikilla teillä. Teiden hoito perustuu hoitoluokkiin, jotka määrittävät, kuinka nopeasti ja millä tasolla teitä hoidetaan talvella. Talvihoidolla turvataan teiden liikennöinti kaikilla teillä ja pääteillä pyritään ennakoitavaan ja häiriöttömään liikenteeseen, mutta kesäkelien kaltaista tilannetta ei tavoitella.  Viime vuosina talvikelit ovat muuttuneet yhä haastavammiksi. Nopeat säämuutokset ovat yleistyneet, mikä tekee hoitotoimien ennakoinnista entistä vaikeampaa.

Talvihoitoluokat määrittävät, missä ajassa ja miten teitä hoidetaan. Tämä luokittelu perustuu teiden merkittävyyteen ja liikennemääriin, ja se auttaa varmistamaan, että vilkkaimmin liikennöidyt reitit saadaan nopeimmin kuntoon. Jokaisella tiellä ei voida tehdä hoitotoimia yhtä aikaa, vaan työt tehdään ennalta suunnitellussa järjestyksessä. Talvihoidon taso on erilainen eri hoitoluokan teillä, mutta saman hoitoluokan tiet hoidetaan koko maassa samantasoisesti.

Korkeamman hoitoluokan teillä, kuten pääteillä, hoitotoimenpiteet toteutetaan nopeammin ja tiheämmin, kun taas vähäliikenteisemmillä alempien hoitoluokkien teillä toimenpiteet kestävät pidempään ja hoidolla tavoitellaan erilaista laatutasoa. Pääteillä tavoitteena on paljas tienpinta, kun taas alemmissa hoitoluokissa tie on pääosin lumipintainen.

Talvisin kelit voivat muuttua nopeastikin, jolloin hoitourakoitsijan on mahdoton vastata laatuvaatimusten mukaisesta teiden hoidosta. Erityisesti pitkään jatkuneen runsaan lumisateen aikana on tilanteita, jolloin aura-auton reittien loppupuolella olevien teiden auraus saattaa viivästyä. Teiden talvihoitotoimenpiteiden ajoitusta ei voi valita ennakkoon ja kunnossapitotoimet vaativat aina oman aikansa. Nopeissa sään vaihteluissa saattaa pääteilläkin olla toisinaan huono keli. Vaikka kunnossapitoajoneuvo olisi jatkuvasti liikenteessä, teiden kunto voi muuttua hyvinkin nopeasti hoitotoimenpiteiden jälkeen uudelleen.

Moni asia vaikuttaa talvihoidon lopputulokseen

Teiden talvihoidossa on monta muuttuvaa tekijää, jotka vaikuttavat lopputulokseen. Nopeat sään vaihtelut ja nollan molemmin puolin sahaavat kelit ovat yleistyneet. Sään ollessa nollan tuntumassa, ei ole varmuutta, missä olomuodossa sade tulee. Esimerkiksi, kun lumisade muuttuu vesisateeksi, vesi voi jäätyä tien pinnalle, mikä lisää liukkauden riskiä. Tällaisissa olosuhteissa hoitotoimenpiteet saattavat viivästyä, ja tienkäyttäjät voivat kokea viivästyksiä matkanteossa. Tilanteissa, joissa pakkaskelillä sataa alijäähtynyttä vettä, ei tienhoidon valikoimasta löydy hyviä keinoja liukkauden estämiseen. Suurimmat ongelmat keskittyvät yleensä vähäliikenteisemmille teille, joiden liukkaudentorjunta hoidetaan hiekoittamalla. Pääteillä, joilla liukkaudentorjunta hoidetaan suolaamalla, ongelmia on lähinnä yksittäisillä tiejaksoilla. Ongelmakeleillä tienhoitotoimenpiteitä tehdään vuorokauden ympäri.

Urakoitsijat hyödyntävät kattavia sääennustuspalveluja, joiden avulla he voivat ennakoida sääolosuhteita ja ajoittaa hoitotoimenpiteitä mahdollisimman tehokkaasti. Sääennustusten muuttuessa aina ei kuitenkaan onnistuta ajoittamaan ennakoivia hoitotoimia optimaalisesti koko urakka-alueella. Jos sade alkaa aamuyön tunteina, kaikkia teitä ei ehditä hoitaa kuntoon ennen aamun työmatkoja ja koulukuljetuksia. Ensin hoidetaan vilkkaat päätiet ja vasta sen jälkeen muut tiet.

Tienkäyttäjillä on tärkeä rooli turvallisuuden varmistamisessa talvikeleillä. On suositeltavaa varata enemmän aikaa matkoihin ja sopeuttaa ajonopeus vallitseviin keliolosuhteisiin. Liikenteessä on tärkeää säilyttää myös riittävät turvavälit. Vaikka hoitourakoitsijat tekevät parhaansa, myös tienkäyttäjien oma vastuullinen käyttäytyminen voi merkittävästi parantaa liikenneturvallisuutta talvella.

Fintraffic Mobiili -sovelluksessa reaaliaikainen tieto maanteiltä

Ilmaisesta Fintraffic Mobiili -sovelluksesta löydät reaaliaikaiset tiedot Suomen maanteiltä. Fintraffic Mobiili hyödyntää reaaliaikaista dataa suoraan Fintrafficin liikennekeskuksista, joten saat aina ajantasaisen tiedon liikennetilanteesta. Sijaintiin perustuvat push-ilmoitukset kertovat käyttäjälle välittömästi, kun lähialueen tieliikenteessä sattuu jotain poikkeavaa.

Sovelluksesta löytyvät kaikki Suomen kelikamerat, ajokeli- ja säätiedot, tiesäävaroitukset, tietyöt, ruuhkapaikat sekä paljon muuta hyödyllistä. Autoilijat voivat myös vinkata toisilleen erilaisista havainnoista liikenteessä. Käyttäjien havainnot näkyvät kartalla 30 minuutin ajan. Fintraffic Mobiili on ladattavissa ilmaiseksi iOS- ja Android-sovelluskaupoista.

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, maanteiden hoidon projektipäälliköt, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin3.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote

Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye