Väitös: Yhtenäiskoulun kehittämisessä kohtaavat ala- ja yläkoulujen erilaiset perinteet ja toimintatavat (Toikka)
Peruskoulun ala- ja yläkoulun yhdistyminen sekä yhteisöllisyyden rakentuminen eivät synny itsestään pelkällä päätöksellä yhdistää kaksi tai useampi koulu. KM Teppo Toikan väitöstutkimus tarjoaa ajankohtaisen kuvauksen yhtenäiskoulukehityksen tämänhetkisistä haasteista ja mahdollisuuksista yksilön, tiimin ja koko kouluyhteisön tasoilla.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja nykyinen lainsäädäntö ovat luoneet puitteet perusopetuksen yhtenäisyydelle, mutta raja peruskoulun ala- ja yläkoulujen välillä näkyy opetusjärjestelmässä yhä.
Vaikka yhtenäiskoulujen osuus peruskouluista on kasvussa, kouluyhteisöjen valmistautumista tähän muutokseen on tutkittu varsin vähän. KM Teppo Toikka tutki Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan erillisten peruskoulun ala- ja yläkoulun kehittämistä yhtenäisenä peruskouluna. Tutkimuksessa tarkasteltiin erään kouluyhteisön yhteisöllistä kehittämistä oppivana yhteisönä.
– Kun erilaisiin toimintatapoihin ja käytänteisiin tottuneet opettajat alkavat yhdessä kehittää uutta koulua, on uudessa tilanteessa haastavaa hahmottaa, mikä olisi yhteistä esimerkiksi aineen- ja luokanopettajille tai eri-ikäisille oppilaille, Toikka kertoo.
Perusopetuksen perinteet näkyvät koulujen kehittämisessä
Kouluyhteisön kehittymistä yhtenäisenä peruskouluna haastavat monet tekijät. Väitöstutkimuksen mukaan haasteet kumpuavat sekä paikallisista olosuhteista että nykykouluissa vaikuttavista koulujärjestelmän perinteistä ja toimintatavoista.
Tutkimuksessa tarkastellun kouluyhteisön kehittäminen kesti hieman vajaat kaksi lukuvuotta. Tuloksien perusteella koulun opettajistossa ja kehittämistiimeissä ilmeni erilaisia valmiuksia ja odotuksia yhteisölliseen kehittämiseen ja tiimityöhön liittyen.
Uuden yhtenäiskoulun toimintakulttuurin rakentamisessa keskityttiin ymmärtämään paremmin opettajien mielenmalleja muutoksesta. Erityisesti kiinnitettiin huomiota opettajien käsityksiin yhteistyön mahdollisesta muuttumisesta uuden koulun myötä. Kehittämisprosessin alussa haastateltiin koko uuden koulun henkilöstö, jonka lisäksi yhteisöllisen kehittämisen käynnistymistä tuettiin luomalla koululle yhteinen jaettu visio sekä visioon perustuvat kehittämistiimit. Tutkimusaineistoa kerättiin myös kehittämisprosessin lopussa uuteen kouluun siirtymisen kynnyksellä.
– Koulun muutoksessa hyvien ja toimivien käytäntöjen ja ammatilliseen oppimiseen kiinnittyvien kehittämismallien löytäminen ja luominen näyttää olevan paljon yksittäisen kouluyhteisön opettajien ja rehtorin tai rehtorien varassa, Toikka summaa.
Tutkimus toteutettiin osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) -hanketta.
KM Teppo Toikan kasvatustieteen (OKL) väitöskirja “Building a school as a learning community: Exploring the development of a unified comprehensive school in Finland" tarkastetaan 29.11.2024 klo 12 Ruusupuiston Juho-salissa (RUUD101). Vastaväittäjänä toimii professori Janne Pietarinen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöskirja on julkaistu osana Jyväskylän yliopiston JYU Dissertations -sarjaa ja on saatavilla verkossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0386-3.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teppo ToikkaVäitöskirjatutkija
teppo.t.toikka@jyu.fiKirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Yliopistot muokkaavat relationaalisia johtajia muuttuvaan maailmaan13.1.2025 12:20:00 EET | Tiedote
MA Bhavani Ramamoorthi tarkastelee väitöstutkimuksessaan johtajuusidentiteetin kehittymistä sekä kollektiivisia johtajuuden muotoja. Tutkimuksessa korostetaan, kuinka kipeästi osallistavia, kollektiivisia ja relationaalisia johtajuuden muotoja tarvitaan – etenkin nopeasti muuttuvassa maailmassa navigoimiseksi.
Kävelykyky ja ympäristö tukevat iäkkäiden liikkumista13.1.2025 08:00:00 EET | Tiedote
TtM Essi-Mari Tuomola tutki väitöskirjassaan yksilöllisten tekijöiden, ympäristön piirteiden ja aktiivisuuden paikkojen yhteyttä iäkkäiden ulkona liikkumiseen. Liikkumista voidaan tukea kiinnittämällä huomiota esimerkiksi katujen kuntoon, lähiliikuntapaikkoihin ja palveluiden saavutettavuuteen.
Läpimurto ydinfysiikassa – kolmen eri muodon rinnakkaiselo mitattu ensimmäistä kertaa13.1.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Ydinfysiikassa on saavutettu uusi merkkipaalu, kun lyijy-190:n (190Pb) atomiytimessä havaittiin samanaikaisesti kolme erilaista deformaatiota. Nämä voidaan liittää pallomaiseen, oblaattiin (tomaatin kaltainen) ja prolaattiin (vesimelonin kaltainen) muotoon. Tieto haastaa nykyiset teoreettiset mallit ja auttaa kehittämään parempia ydinvuorovaikutusmalleja. Tulokset julkaistiin Communications Physics -lehdessä tammikuussa 2025.
Väitöstutkimus ehdottaa uusia menetelmiä ihmisen aivoaktiivisuuden langattomaan mittaamiseen liikunnan aikana10.1.2025 11:28:04 EET | Tiedote
Tutkijatohtori Alessandra Giangrande ehdottaa väitöskirjassaan uusia teknologisia ratkaisuja aivoaktiivisuuden mittaamiseen ja tulkintaan, etenkin liikunnan aikana. Tutkimus tuotti arvokasta tietoa siitä, kuinka aivomittauksia voi suorittaa liikkumisen aikana ja myös laboratorioympäristön ulkopuolella. Tutkimus raivaa tietä innovatiivisille tutkimuslinjoille aivojen ja kehon vuorovaikutuksen mittaamiseksi luonnollisissa tilanteissa: urheilussa, kuntoutuksessa, diagnostiikassa, jne.
Yliopiston tutkimusprofiili vahvistuu – Suomen Akatemialta rahoitusta yli 6 miljoonaa euroa10.1.2025 10:05:00 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt yliopistojen profiloitumisrahoitusta Jyväskylän yliopistolle 6 045 000 euroa vuosille 2025-2030 keskeisten tutkimusalojen kehittämiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme