Väitös: Koulun johtaminen on yhteinen tehtävä – opettajankoulutus vahvistaa johtamisen ydintaitoja (Alho)
Kasvatus- ja koulutusalan johtajuudessa on syvimmiltään kyse oppimisen ja opettamisen tulevaisuuden suunnan kirkastamisesta. Tässä työssä tarvitaan laajasti koulun ammatillisen yhteisön jäseniä, ei pelkästään virallisessa johtaja-asemassa toimivia. Opettajien rooli onkin aivan keskeinen koulun yhteisessä johtamistehtävässä. Tästä syystä on tärkeää, että tulevia opettajia tuetaan johtajuusosaamisensa kehittämisessä jo perustutkintokoulutuksessa – erityisesti nyt, kun opettajien täydennyskoulutuksesta ollaan laajasti leikkaamassa.
KM Janni Alhon väitöskirjassa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden johtajuusosaamisen kehittymistä suomalaiseen luokanopettajakoulutusohjelmaan integroidussa opiskeluryhmässä. Ryhmän keskeisenä tavoitteena oli opettajaopiskelijoiden johtajuusosaamisen vahvistaminen.
Väitöstutkimuksen mukaan opettajaopiskelijoiden johtajuusosaaminen vahvistui ryhmässä erityisesti yhteistoiminnallisessa johtajuusosaamisessa, johon kuuluvat esimerkiksi vahvat vuorovaikutustaidot, positiivinen asenne moninaisuutta ja erilaisuutta kohtaan sekä yhteisön tunnistaminen voimavarana. Johtajuusosaamisen kehittymistä tuki ryhmässä etenkin se, että opettajaopiskelijat harjoittelivat yhteistoiminnallisen johtajuuden ydintaitoja osana ryhmän päivittäistä toimintakulttuuria, sekä vertaiskeskustelut johtajuuteen liittyvistä aiheista. Opiskeluryhmä tuki lisäksi opiskelijoiden tietoisuuden vahvistumista johtajuudesta osana opettajan tehtävää.
Johtajuusosaaminen vaihtelee eri oppilaitoksista valmistuvilla opettajilla
Väitöstutkimuksen mukaan opettajien perustutkintokoulutus on tärkeä johtajuuskehittymisen konteksti, jossa johtajuuskehittymisen tukea tulee kuitenkin jatkossa vahvistaa entisestään. Keskeistä on, että tämä tuki alkaa opettajankoulutuksessa riittävän varhain, mikä näyttää mahdollistavan koko opettajankoulutuksen tehokkaamman hyödyntämisen tulevien opettajien johtajuusosaamisen kehittämisessä.
– Eri yliopistoista valmistuvat opettajat lähtevät nyt työhönsä hyvin erilaisella koulutuksesta saadulla johtajuusosaamisella. Siksi olisi hyvä, että johtamiseen painottuvien opintojen osalta käytäisiin nykyistä enemmän valtakunnallista keskustelua siitä, mitä johtajuusosaamista kaikilla opettajilla tulisi olla valmistuttuaan ja millaisella täydennyskoulutuksella sitä voidaan kehittää uran aikana, Alho ehdottaa väitöstutkimuksensa pohjalta.
KM Janni Alhon väitöskirjan “Student teachers’ leadership development in a Finnish class teacher education-integrated study group” tarkastustilaisuus järjestetään lauantaina 30.11.2024 klo 12 Agora-rakennuksessa salissa B222.1 (Gamma). Vastaväittäjänä toimii professori Janne Pietarinen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena dosentti Sirpa Eskelä-Haapanen (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöskirja on luettavissa osoitteessa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/98110.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janni AlhoProjektitutkija
janni.e.alho@jyu.fiKirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Suomen Akatemia rahoittaa tutkimushankkeista kummunneita ideoita – rahoitusta kahdelle Jyväskylän yliopiston hankkeelle4.12.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt Ideat ratkaisuiksi – tutkimuksen hyödyntämisen rahoitushaussa yhteensä kymmenen miljoonaa euroa 32 hankkeelle, yhteensä 39 osahankkeelle. Rahoituksen sai 17 prosenttia hakemuksista.
Suomalaisoppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen kansainvälisesti tarkasteltuna hyvällä tasolla - osaamiserot kasvavat edelleen4.12.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten neljäs- ja kahdeksasluokkalaisten matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen on hyvää tasoa, mutta oppilaiden väliset osaamiserot kasvavat edelleen. Tämä käy ilmi tänään julkistetusta kansainvälisestä TIMSS 2023 -tutkimuksesta, jossa arvioitiin neljäs- ja kahdeksasluokkalaisten matematiikan ja luonnontieteiden osaamista.
Filosofian ala kaipaa koulukuntarajat ylittävää tutkimusta menetelmistä4.12.2024 08:58:00 EET | Tiedote
YTM Tiia-Mari Hovilan väitöskirja tuo esiin tarpeen selkeyttää filosofisen tutkimuksen käytäntöjä. Hovila tarkastelee, minkälaisiin menetelmiin ja koulukuntiin suomalaiset filosofit ovat joko tietoisesti tai huomaamattaan sitoutuneet. Väitöskirja osoittaa, että filosofin koulukunta- ja menetelmäsitoumuksien tutkiminen vaatii analyysia filosofian alan institutionaalisista tekijöistä.
Väitös: Harvinaiset maametallit talteen aminofosfonaateilla kaivosvesistä ja neodyymimagneeteista (Virtanen)4.12.2024 06:15:00 EET | Tiedote
Harvinaisten maametallien kemiallisen kierrätyksen kehittäminen ja talteenottaminen sivu- ja jätevirroista on entistä tärkeämpää uusiutuvien energioiden tuotannon ja sähköautoteollisuuden kasvaessa. Myös Euroopan unioni haluaa kasvattaa kriittisten mineraalien omavaraisuutta kiertotalouden keinoin. Jyväskylän yliopiston väitöskirjatyössä tutkittiin aminofosfonaatteja harvinaisten maametallien talteenottamisessa kaivosvesistä ja neodyymimagneeteista, mikä johti lopulta patenttihakemukseen.
Suurhankkeissa merkittävä potentiaali, uudistuminen edistäisi potentiaalin hyödyntämistä3.12.2024 12:00:00 EET | Uutinen
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on selvittänyt ennakkoarvioinnissaan energia-alan suurhankkeiden vaikutuksia aluetalouteen. Tutkimuksen mukaan suurhankkeiden taloudelliset vaikutukset ovat merkittävät, mutta keskeistä on alueen kyky hyödyntää tarjoutuvaa potentiaalia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme