Laaja tutkimus: Osaamiserot oppilaiden digitaidoissa ovat kasvaneet
Suomen kahdeksasluokkalaiset sijoittuvat neljänneksi yhdessä useamman muun maan kanssa Kansainvälisessä monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimuksessa (ICILS 2023). Monilukutaidossa korkeimmat pistemäärät olivat Etelä-Koreassa (540), Tšekissä (525) ja Tanskassa (518). Ohjelmoinnillisessa ajattelussa kärkimaat olivat Taiwan (548), Etelä-Korea (537) ja Tšekki (527). Tutkimus osoittaa myös, että oppilaiden väliset osaamiserot ovat aikaisempaa suurempia ja kouluissa tarvitaan selvempi strategia tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseksi ja opettajien tukemiseksi.
Monilukutaidossa Suomen pistemäärä (507) oli laskenut merkitsevästi vuoden 2018 tuloksesta (531), kuten monissa muissakin maissa. Suomessa hyvä osaamistaso oli 20 %:lla oppilaista, mutta heikko osaamistaso 37 %:lla. Vuonna 2018 vastaavat osuudet olivat 30 % ja 28 %.
Ohjelmoinnillisessa ajattelussa Suomen pistemäärä (502) ei ollut vuodesta 2018 muuttunut merkitsevästi (508). Suomessa hyviä osaajia oli 36 % ja heikkoja 28 % oppilaista. Sekä hyvien että heikkojen määrä oli hieman lisääntynyt, joten osaamiserot ovat kasvaneet. Kotitaustan yhteys on voimistunut erityisesti ohjelmoinnillisen ajattelun osaamisessa.
– Heikosti osaavilta puuttuu keskeinen digiosaaminen. Heillä voi olla vaikeuksia käyttää verkossa olevia yhteiskunnan palveluita tai tunnistaa verkkohuijauksia eivätkä he pysty tuottamaan opintojen ja työelämän vaatimia dokumentteja. He ovat suurimmassa vaarassa syrjäytyä yhteiskunnassa, sanoo tutkimuksen kansallinen koordinaattori Kaisa Leino Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselta.
Opettajat kaipaavat tukea tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöön
Tutkimuksen mukaan lähes puolella kouluista puuttui kattava tieto- ja viestintäteknologian käytön suunnitelma, joka ohjaisi teknologian käyttöön liittyvää tukea, oppimisen sisältöjä ja opettajien ammatillista kehittymistä. Merkittävä osa opettajista kokee tarvitsevansa ammatillista lisäkoulutusta teknologian hyödyntämiseksi opetuksessaan eri tarkoituksiin. Erityisesti opettajat toivoivat lisäosaamista tukea tarvitsevien oppilaiden teknologian käytöstä. Suomessa opettajilta edellytettiin digiosaamista kansainvälistä keskiarvoa vähemmän.
Erilaisista digiosaamisen sisällöistä opettajat kertoivat painottavansa eniten tiedon hakua, arviointia ja esittämistä. Sen sijaan tietoturvaan ja ohjelmoinnilliseen ajatteluun liittyviä sisältöjä painotettiin selvästi vähemmän. Vain pieni osa oppilaista oli opiskellut koulussa ohjelmointia.
– Tulosten valossa ohjelmoinnillinen ajattelu ja ohjelmointi ovat koulumaailmassa melko vakiintumattomia, ja niihin liittyvässä opetuksessa on paljolti vaihtelua. Ohjelmoinnin roolista perusopetuksessa käytävässä keskustelussa on hyvä tunnistaa ohjelmoinnillisen ajattelun merkitys jatko-opintojen ja työelämän kannalta sekä osana yleissivistystä ja eri oppiaineiden tapoja käsitellä oikean maailman ilmiöitä, muistuttaa tutkimuksen toinen koordinaattori Janne Fagerlund.
Vaikka suomalaiset oppilaat ja opettajat suhtautuvat teknologian käyttöön pääasiassa myönteisesti, olivat asenteet muuttuneet hieman aiempaa kielteisemmiksi. Erityisesti opettajat kokivat teknologian käytön lisäävän kopioimista ja heikentävän keskittymistä, eikä sen uskottu parantavan oppilaiden koulumenestystä. Suomessa oli Tanskan lisäksi kaikista maista vähiten oppilaita, jotka arvelivat opiskelevansa jotain teknologiaan liittyvää tai työskentelevänsä sen parissa tulevaisuudessa.
ICILS-tutkimuksessa (International Computer and Information Literacy Study) tarkasteltiin kahdeksannen luokan oppilaiden monilukutaitoa ja ohjelmoinnillista ajattelua. Monilukutaidon vertailussa oli 31 maata ja ohjelmoinnillisessa ajattelussa 21 maata. Tehtävät koostuivat tietokoneilla toteutettavista tehtäväkokonaisuuksista, joissa oppilaiden piti hakea, arvioida, tuottaa ja viestiä tietoa sekä ratkaista ohjelmoinnillisia ongelmanratkaisutehtäviä. Keväällä 2023 Suomessa 158 koulusta 4 249 oppilasta vastasi kokeeseen ja kyselyyn keväällä 2023. Lisäksi 2 099 opettajaa sekä koulujen rehtorit ja TVT-vastuuhenkilöt vastasivat heille osoitettuihin kyselyihin. Suomi on osallistunut näin kattavaan ICILS-tutkimukseen aiemmin vuonna 2018.
Suomessa tutkimuksen toteutti Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
Lisätietoja:
Yliopistotutkija Kaisa Leino, p. 040 805 4810, kaisa.j.leino@jyu.fi
Tutkijatohtori Janne Fagerlund, p. 040 805 4711, janne.fagerlund@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirsi HäkämiesviestintäsihteeriKoulutuksen tutkimuslaitos
Puh:040 805 4249kirsi.m.hakamies@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston englanninkieliset ohjelmat houkuttelivat hakijoita – etenkin uusi kandidaattiohjelma kiinnosti23.1.2025 15:03:32 EET | Tiedote
Syksyllä 2025 alkavat Jyväskylän yliopiston englanninkieliset ohjelmat houkuttelivat jälleen runsaasti kansainvälisiä ja kotimaisia hakijoita. Kevään 1. yhteishaussa oli haettavana 18 kansainvälistä maisteriohjelmaa sekä yksi kandidaattiohjelma Jyväskylän yliopiston kuudesta tiedekunnasta.
Jyväskylän yliopisto vastaa turvallisuusteknologian ja datatieteen osaajapulaan laajentamalla diplomi-insinöörikoulutusta23.1.2025 14:01:41 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa käynnistyy kaksi uutta monitieteistä ja yliopiston vahvuusalueisiin pohjautuvaa diplomi-insinöörin koulutusta: turvallisuusteknologia sekä tilastotiede ja datatiede. Koulutukset täydentävät vuonna 2020 informaatioteknologian tiedekunnassa alkanutta DI-koulutusta ja hyödyntävät monialaisen yliopiston laajaa opetustarjontaa.
Häiriintynyt syömiskäyttäytyminen ja tietyt ruoka-aineet voivat lisätä naisten virtsankarkailun riskiä keski-iässä23.1.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen Jyväskylän yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan keski-ikäisten naisten syömiskäyttäytymisellä on yhteys lantionpohjan toimintahäiriöiden oireisiin. Esimerkiksi paljon prosessoitujen valmisruokien ja pikaruokien runsaampi kulutus lisäsi riskiä kokea ponnistus- ja pakkovirtsanvirtsankarkailun oireita. Runsaampi hedelmien kulutus sekä kokonaisuudessaan laadukkaampi ruokavalio puolestaan pienensivät ponnistusvirtsankarkailun riskiä.
Suomi Liikkeelle -ohjelma sai myös Jyväskylän yliopiston ja Keski-Suomen kunnat liikkeelle22.1.2025 10:54:53 EET | Tiedote
Nykyisessä hallitusohjelmassa toimeenpannaan ainutlaatuista Suomi Liikkeelle –ohjelmaa. Ohjelman rahoittamassa hankkeessa Jyväskylän yliopisto koordinoi keskisuomalaisten kuntien liikkumisohjelmien rakentamista sekä erilaisia liikkumisen edistämiskokeiluja. Tavoitteena on luoda jatkossa hyödynnettävä konsepti liikkumisohjelmien muotoiluun.
THE-ranking 2025: Kahdeksan JYU:n tieteenalaa mukana arvostetussa listauksessa22.1.2025 09:20:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellinen tutkimus arvioitiin sijalle 126-150 maailmassa tutkimuspainotteisia yliopistoja vertailevalla Times Higher Education – World University Rankings –tieteenalakohtaisella listalla. Viime vuonna sijoitus oli välillä 101-125. Sijoitus Suomen kakkosena säilyi edellisvuodesta. Listalle pääsi 767 yliopistoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme