Varsinais-Suomen ELY-keskus

Porin seudun onnettomuustilanne huolestuttava: Onnettomuuksia sattuu lähes kaksi kertaa enemmän kuin muualla maassa

Jaa

Väkilukuun suhteutettuna Porin seudulla tapahtuu lähes kaksi kertaa enemmän henkilövahinkoon johtavia liikenneonnettomuuksia verrattuna koko maan keskiarvoon. Alueelle laaditaan parhaillaan liikenneturvallisuussuunnitelmaa, jonka tavoitteena on parantaa seudun liikenteen turvallisuutta. Suunnitelmaa laativat Harjavalta, Huittinen, Kokemäki, Merikarvia, Nakkila, Pomarkku, Pori ja Ulvila yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Suunnitelmassa painotetaan asukkaiden näkemyksiä ja kokemuksia liikenneturvallisuudesta ja liikkumisolosuhteista, joita on kerätty kyselyillä.

Viimeisten viiden vuoden aikana Porin seudulla tapahtui 732 poliisin tietoon tullutta tieliikenneonnettomuutta, jotka johtivat henkilövahinkoon. Onnettomuuksissa kuoli 36 henkilöä ja loukkaantui 850 henkilöä. Väkilukuun suhteutettuna Porin seudulla tapahtuu lähes kaksi kertaa enemmän henkilövahinkoon johtavia liikenneonnettomuuksia verrattuna koko maan keskiarvoon. Alueella tapahtuneista tieliikenneonnettomuuksista aiheutui laskennallisesti 44,7 miljoonan euron vuosittaiset kokonaiskustannukset yhteiskunnalle.

Ikäryhmän kokoon nähden 15–17-vuotiaat ovat selvästi yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Myös 18–24-vuotiaille sattuu ikäryhmän kokoon nähden enemmän onnettomuuksia. Kulkutapojen osalta 15–17-vuotialla korostuvat mopo ja muut kulkuvälineet (mopoautot, mönkijät ja traktorit) kun taas nuoret ovat pääosin liikkeellä autolla.

Asukaskysely: Autoilijoiden asenteessa parannettavaa

Porin seudulla eli Harjavallassa, Huittisissa, Kokemäellä, Merikarvialla, Nakkilassa, Pomarkussa, Porissa ja Ulvilassa liikkuvien mielipiteitä kuntien liikenneturvallisuustilanteesta selvitettiin syyskesällä 2024 kyselyllä, johon vastasi 1405 henkilöä. Vastaajat arvioivat kuntansa liikenneturvallisuutta asteikolla 1-5 siten, että alueen keskiarvoksi saatiin 2,8. Kyselyyn vastanneiden käytetyin kulkutapa oli henkilö- tai pakettiauto vuoden ympäri, minkä lisäksi kesäisin pyöräiltiin ja talvisin käveltiin jonkin verran.

Vastaajat nostivat esiin autoilijoiden asenteiden muuttamisen tärkeimpänä toimenpiteenä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Myös liikennealueiden turvallisuuden parantamista kävelijöille ja pyöräilijöille sekä poliisin suorittamaa liikenteen valvontaa pidettiin tärkeinä parannuskeinoina.

Avovastauksissa esiin nousi lisäksi sähköpotkulautailun rajoittaminen ja lautailijoiden asenteisiin vaikuttaminen, sekä sähköpotkulautojen poistaminen katukuvasta kokonaan. Myös näkemäesteiden poistaminen kasvillisuutta leikkaamalla sekä teiden ja katujen kunnon parantaminen mainittiin useissa vastauksissa.

Realistinen tieto kannustaa koululaisia liikkumaan turvallisesti

Porin seudun kunnissa asuvien lasten ja nuorten mielipiteitä ja kokemuksia liikenteestä, liikenneturvallisuudesta ja -ympäristöstä selvitettiin keväällä 2024 kyselyllä, johon vastasi 2482 henkilöä Harjavallasta, Huittisista, Kokemäeltä, Merikarvialta, Nakkilasta, Pomarkusta, Porista ja Ulvilasta. Kysely suunnattiin peruskoulujen 3.–9.-luokkien oppilaille.

Autokyyti oli vastaajien joukossa yleisin kulkutapa yli viiden kilometrin koulumatkoilla. Suurin osa vastaajista taas pyöräili koulumatkansa, kun matka oli pituudeltaan alle 5 km.  Pyöräilykypärän käyttö oli alakoululaisilla hyvin hallussa: kypärää käytti aina tai melkein aina jopa 88 % kyselyyn vastanneista alakoululaisista.  Yläkoululaisista 73 % vastaavasti käytti kypärää vain melko harvoin tai ei koskaan.

Mopolla, moottoripyörällä, mönkijällä ja traktorilla liikkuvat nuoret kertoivat toisinaan ottavansa riskejä liikenteessä, kuten ajavansa ylinopeutta tai ajavansa ilman kypärää.

90 % kyselyyn vastanneista koululaisista oli kysyttäessä sitä mieltä, että koulussa opetetaan riittävästi turvalliseen liikkumiseen liittyviä asioita. Turvavälineiden, kuten heijastimen, kypärän ja turvavyön käytöstä voisi vastaajien mielestä opettaa lisääkin, samoin liikenteeseen keskittymisen tärkeydestä. ”Puhelin pois liikenteessä!”, totesi moni vastaaja.

Mikä Porin seudun kunnissa asuvia lapsia ja nuoria sitten innostaisi liikkumaan entistä turvallisemmin? Vanhempien ja kavereiden esimerkki sekä riskeistä kertominen mainittiin hyvinä kannustimina: ”Jos tietäisi realistiset seuraamukset, mitä tapahtuu esimerkiksi kolarissa”, tuumaili eräs vastaaja.

Kuntakohtaiset suunnitelmat valmistuvat tulevana keväänä

Kyselyiden sekä nykytila-analyysien pohjalta määritellään realistinen ja sopivasti toimintaa ohjaava suunnitelma liikenneturvallisuuden parantamiseksi Porin seudulla. Kuntakohtaiset liikenneturvallisuussuunnitelmat valmistuvat keväällä 2025 ja ne ohjaavat sekä kuntien että ELY-keskuksen liikenneturvallisuustyötä tulevina vuosina.

Lisätietoja hankkeesta antavat:

  • Harjavallan kaupunki, Tommi Aalto, tommi.aalto@harjavalta.fi
  • Huittisten kaupunki, Johanna Kalaoja, johanna.kalaoja@huittinen.fi
  • Kokemäen kaupunki, Ilkka Välke, ilkka.valke@kokemäki.fi
  • Merikarvian kunta, Kari Pitkäranta, kari.pitkaranta@merikarvia.fi
  • Nakkilan kunta, Harri Kukkula, harri.kukkula@nakkila.fi
  • Pomarkun kunta, Timo Pihlaja, timo.pihlaja@pomarkku.fi
  • Porin kaupunki, Eija Riihimäki, eija.riihimaki@pori.fi
  • Ulvilan kaupunki, Eetu Elohaka, eetu.elohaka@ulvila.fi
  • Varsinais-Suomen ELY-keskus, Silja Reinikainen, silja.reinikainen@ely-keskus.fi
  • Linea Konsultit Oy, Aleksi Krankka, aleksi.krankka@linea.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin3.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote

Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye