Keskuskauppakamari: Lakkovuoden hintalappu Suomelle jo kohtuuton
Keskuskauppakamarin mukaan Suomessa tänä vuonna pidettyjen lakkojen hintalappu on jo saavuttanut kohtuuttoman tason. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan tämän vuoden poliittisten lakkojen seurauksena Suomen bruttokansantuotteesta jäi eri arvioiden mukaan 0,5–1 prosenttia pysyvästi pois.
"Tässä herää kysymys, kuinka paljon halutaan heikentää Suomen kasvua lakoilla, joiden vaikutukset näkyvät sekä Suomen taloudessa, juuri lakkoilevien alojen tulevassa työllisyydessä ja palkansaajien rahapussissa. Tänä vuonna lakkoilemalla on jo tehty 0,5-1,0 % pysyvä lovi kansantalouteen. Paljonko sitä vielä halutaan heikentää”, sanoo Romakkaniemi.
Teollisuusliitto on ilmoittanut useista lakoista, joilla tavoitellaan korkeampia palkankorotuksia vastauksena hintojen nousuun. Teollisuusliiton ilmoittamista kuudesta eri lakkopäivästä ensimmäinen on tänään tiistaina. Lakot kohdistuvat erityisesti teknologiateollisuuteen.
Romakkaniemi ymmärtää, että palkansaajien vaatimukset perustuvat menneeseen hintojen nousuun. Hän myös korostaa, että ay-liikkeellä on täysi oikeus työtaisteluihin työehtosopimuksista neuvoteltaessa. Se ei kuitenkaan poista vastuuta toimien seurauksista.
"On inhimillisesti ymmärrettävää, että palkansaajat vaativat palkankorotuksia, sillä hintojen nousu on ollut viime vuosina varsin nopeaa. Samalla kuitenkin tuntuu unohtuvan, että Suomen talous ja tuottavuus ovat laahanneet viimeiset 17 vuotta", sanoo Romakkaniemi.
Keskuskauppakamari on useaan otteeseen muistuttanut, että kestävä palkankorotusvara syntyy vain talouden ja tuottavuuden kasvun kautta. Suomi on jäänyt sekä talouskasvussa että kilpailukyvyssä kilpailijamaidensa taakse.
"Kestävä palkankorotusvara tulee siinä vaiheessa, kun olemme saaneet talouden ja tuottavuuden kasvamaan. Tällä hetkellä lakot syövät juuri siitä kasvusta, jonka turvin palkankorotuksia voisi tulevaisuudessa tehdä", Romakkaniemi toteaa.
Keskuskauppakamarin mukaan tässä tilanteessa tarvitaan malttia ja pitkäjänteistä yhteistyötä, jotta Suomen kilpailukykyä ei vaaranneta, vaan sitä parannetaan pitkäjänteisesti.
Yhteyshenkilöt
Juho RomakkaniemiToimitusjohtaja
Puh:040 050 5269juho.romakkaniemi@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Isännöinnin eettinen neuvosto suosittelee ensimmäistä kertaa varoituksen antamista22.1.2025 10:37:39 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin yhteydessä toimiva Isännöinnin eettinen neuvosto on antanut kaksi uutta lausuntoa. Neuvosto päätyi ensimmäistä kertaa suosittelemaan varoituksen antamista isännöintiyritykselle. Toisessa tapauksessa lausunto oli vapauttava.
Kauppakamaritilastot: Vienti supistui vielä 4 prosenttia vuonna 2024 – joulukuu toi toivoa paremmasta14.1.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Yritysten vientikauppaa varten tarvitsemia alkuperätodistuksia haettiin kauppakamareilta viime vuonna 4 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Vaikka pudotusta oli edelleen, ei se ollut läheskään niin suuri kuin vuotta aiemmin, jolloin vienti supistui alkuperätodistusten määrällä mitattuna 14 prosenttia edellisvuodesta.
Maria-Elena Ehrnrooth Keskuskauppakamarin kv-asioiden kehitysjohtajaksi8.1.2025 15:29:47 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden kehitysjohtajaksi on nimitetty Maria-Elena Ehrnrooth (vtm). Hän siirtyy Keskuskauppakamariin Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL:n toimitusjohtajan ja palveluliiketoiminnan johtajan tehtävästä.
Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle2.1.2025 10:08:20 EET | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta. Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.
Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme