Suomen Akatemia rahoittaa tutkimushankkeista kummunneita ideoita – rahoitusta kahdelle Jyväskylän yliopiston hankkeelle
Suomen Akatemia on myöntänyt Ideat ratkaisuiksi – tutkimuksen hyödyntämisen rahoitushaussa yhteensä kymmenen miljoonaa euroa 32 hankkeelle, yhteensä 39 osahankkeelle. Rahoituksen sai 17 prosenttia hakemuksista.
Tutkimuksen hyödyntämisen rahoitus edistää tutkimustulosten hyödyntämistä kohti kaupallistamista ja muuta yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Rahoitusta sai kaksi Jyväskylän yliopiston hanketta. Hankkeet käynnistyvät 1.1.2025 ja kestävät kaksi vuotta.
Ennaltaehkäisevää hyvinvoinnin tukea Nuorten Kompassilla
Vuosina 2019–2023 toimineessa, kehityspsykologian professori Noona Kiurun johtamassa Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimushankkeessa kehitettiin uusi viiden viikon pituinen hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio iACT. Satunnaistettujen interventiotutkimusten tulokset osoittivat, että iACT:in avulla voidaan edistää nuorten hyvinvointia urasuunnittelua, paineensietokykyä ja psykologista joustavuutta etenkin paljon oireilevilla nuorilla. Uudistettu iACT-ohjelma 'Nuorten Kompassi' avattiin kaikkien suomalaisten nuorten ja heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten vapaaseen käyttöön toukokuussa 2022. Nuorten Kompassin aiempaa pilottiversiota on kehitetty myös Keski-Suomen Kulttuurirahaston ja Suomen Kulttuurirahaston rahoittamana.
Nyt Kiurun johtama uusi hanke sai noin 300 000 euron rahoituksen.
”Uudessa hankkeessa keräämme ja analysoimme Nuorten Kompassista saatua laajaa palaute- ja käyttöaktiivisuusdataa sekä laajennamme ohjelman kielivalikoimaa. Lisäksi kehitämme uutta ryhmäinterventiomallia sekä jatkamme ja laajennamme iACT:in levitystyötä yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien kanssa. Hankkeemme myötä avautuu kustannustehokas mahdollisuus tarjota ennaltaehkäisevää hyvinvoinnin tukea suurelle joukolle nuoria”, Kiuru kertoo.
Mobiilisovellus kotoutuskoulutuksen kielenopiskelun tueksi
Suomen Akatemian rahoittamassa DigiTala-hankkeessa (2019–2023) kehitettiin Moodle-työkalu automaattiseen puhumisen arviointiin lukiolaisille, jotka opiskelevat suomea ja ruotsia. Helsingin yliopiston johtamassa projektissa olivat mukana myös Jyväskylän yliopisto ja Aalto-yliopisto.
Uuden Digitala in action -projektin tavoitteena on kehittää työkalusta mobiilisovellus, joka palvelee uutta arviointitarkoitusta: kotoutuskoulutusta ja sen päätteeksi järjestettävää suomen kielikoetta. Sovellus sopii myös omatoimiseen suullisen kielitaidon harjoitteluun.
Jyväskylän yliopiston osahanketta johtaa yliopistonlehtori Mikko Kuronen kieli- ja viestintätieteiden laitokselta. Jyväskylän osuus rahoituksesta on noin 96 000 euroa. Projektin kokonaisrahoitus on noin 445 000 euroa.
Mobiilisovelluksen kehittämisen lisäksi projektin aikana parannetaan työkalun käytettävyyttä ja arviointien luotettavuutta sekä kehitetään puhumisen tehtäviä ja arviointikriteerejä kotoutujille sopiviksi. Mobiilisovelluksen prototyypin käyttökokemuksia kerätään opettajilta ja opiskelijoilta kotoutumiskoulutuksen aikana ja päättyessä. Hankkeeseen liittyy yhteistyötä muun muassa Opetushallituksen ja muiden kotoutumiskoulutuksen toimijoiden kanssa.
Lisätietoja:
Noona Kiuru, professori, psykologian laitos
noona.h.kiuru@jyu.fi, puh. +358408054740
Mikko Kuronen, yliopistonlehtori, kieli- ja viestintätieteiden laitos
mikko.j.kuronen@jyu.fi, puh. +358408053242
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitös: Homomies kelpasi malliksi vain heteroksi naamioituneena16.1.2025 09:32:17 EET | Tiedote
FM Kari Silvolan väitöstutkimus tarkastelee, miten maskuliinisuuden ihanteet määrittelivät sitä, kuka kelpasi edustamaan suomalaista miestä mainoskuvissa lama-ajan Suomessa. Väitöstutkimus tuo esiin aikansa kulttuuriset jännitteet, joita hallitsivat homofobiset asenteet, aids-epidemian leimaama pelon ilmapiiri ja maskuliinisuuden tiukat rajat.
Unohtuvatko kouluopetuksen tehtävät digimaailmassa? Tutkijat tarkastelivat datalukutaidon opetuksen tarkoitusperiä16.1.2025 09:10:00 EET | Tiedote
Yhteiskunnallisten muutosten tuulissa kouluopetukseen on vaadittu tuotavaksi monenlaisia taitoja, joita oppilaiden tulisi ottaa haltuun. Vaikka osaamisen kehittäminen on tärkeää, yhtä olennaista on tarkastella miksi jotakin opetetaan, eli opetuksen laajempia pyrkimyksiä.
Peter Sarlin tekee mittavan lahjoituksen Suomen tekoälytutkimuksen vahvistamiseksi – 13 uutta professuuria suomalaisiin yliopistoihin ja ELLIS-instituuttiin15.1.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Mittava lahjoitus tukee tekoälytutkimusta kolmessatoista yliopistossa: Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lapin yliopisto, Maanpuolustuskorkeakoulu, Oulun yliopisto, Svenska Handelshögskolan, Taideyliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi. Lahjoitus tukee kansainvälisen ELLIS-instituutin toimintaa.
Väitös: Purkamista suosivat puhetavat hallitsevat kaupunkisuunnittelun keskustelua15.1.2025 09:08:54 EET | Tiedote
Arkkitehti Paula Julin tarkastelee väitöskirjassaan kiinteistökehittämisen ja kulttuuriympäristön suojelun vastakkaisia ajattelutapoja nykyajan kaupunkisuunnittelussa. Tutkimuksen mukaan vuorovaikutteiseen suunnitteluun kohdistuu epärealistisia odotuksia keskustelun järkevyydestä ja demokraattisuudesta.
Väitös: Simulaatiopohjaiset opetusmenetelmät edistävät fysioterapeuttiopiskelijoiden ammatillista osaamista14.1.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Minna Haapakosken väitöstutkimus käsitteli simulaatio-oppimisen hyödyntämistä fysioterapeuttien koulutuksessa. Tulosten mukaan simulaatioharjoittelu edisti ammatillisen osaamisen sanoittamisen monitahoisuutta ja auttoi opiskelijoita reflektoimaan paremmin oman osaamisensa vahvuuksia ja heikkouksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme