SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Perinteisiä makuja ja herkullisia lahjoja – tältä maistuu suomalaisten joulu

Jaa

Joulu on lämpimän tunnelman ja tärkeiden perinteiden aikaa. Juhlan perinteet kantavat joulupöytään saakka, jossa suomalaisille maistuvat vuodesta toiseen tutut maut kuten kinkku, rosolli, limppu, kala, joulumakeiset ja glögi. S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) myyntidata osoittaa, että joulun mauissa voi kuitenkin havaita myös alueellisia ja ikäpolvien välisiä mieltymyseroja.

Samettinen glögijuustokakku - Yhteishyvä
Samettinen glögijuustokakku - Yhteishyvä Reetta Pasanen

-Joulukinkku on edelleen monessa kodissa juhlapöydän tähti, ja viime vuonna keskimääräinen kinkun koko oli 4,5 kg. Kinkkua ostetaan ympäri Suomen, mutta sen ostaminen on muihin maakuntiin verrattuna suositumpaa Etelä-Savossa ja vähemmän suosittua Uudellamaalla. Kinkun ohella moni on tottunut kattamaan pöytään myös kalkkunaa, jonka ostaminen korostuu erityisesti Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.

Joulukuussa kalatuotteita ostetaan lähes kaksinkertainen määrä muihin kuukausiin nähden. Eniten ostoskoriin valitaan tuoretta lohta ja kotimaista kirjolohta, sillejä sekä graavikalaa. Myös muut juhlasesongin kalatuotteet kiinnostavat suomalaisia. Silliä ja silakoita suositaan erityisesti Pohjanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa, mätiä Uudellamaalla ja lipeäkalaa Pohjanmaalla sekä Ahvenanmaalla.

Lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikko sekä rosolli ovat kiinteä osa joulun makumaailmaa. Jouluviikolla esimerkiksi punajuurten ja lanttujen myynti viisinkertaistuu tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Erityisesti rosolli ja lanttulaatikko maistuvat vanhemmille ikäryhmille nuorempia enemmän.

-Myyntimäärissä tarkasteltuna eri joululaatikot näyttävät maistuvan suomalaisille hyvin tasavertaisesti. Kullakin alueella on kuitenkin omat suosikkinsa. Perunalaatikko maistuu suhteessa enemmän Länsi-, Keski- ja Etelä-Suomessa, porkkana- ja lanttulaatikko painottuvat puolestaan Itä- ja Pohjois-Suomessa, toteaa Backström.

Joulun tarjoiluja täydentävät ruokiin sopivat juomat. Glögi kasvatti viime vuoden jouluna suosiotaan erityisesti Pohjanmaalla ja kotikalja Kymenlaaksossa. Tänä jouluna myös uudet juomauutuudet kuten viinit ja muut rypäletuotteet täydentävät S-ruokakauppojen monipuolista juomavalikoimaa.

Herkkua monenlaista - ruokalahjat kasvattavat suosiotaan

Leivonta, herkut ja joulupuuro kuuluvat oleellisesti osaksi joulua. Joulumakeisten, luumumarmeladin, voilehti- sekä piparkakkutaikinan myynti kiihtyy jo viikkoja ennen joulua. Nuoret valitsevat kaupassa useammin piparitaikinan, kun taas valmiita piparkakkuja ja joulutorttuaineksia löytyy useammin vanhempien ikäryhmien ostoskoreista. Riisipuuron suomalainen haluaa myyntidatan valossa tehdä jouluna iästä riippumatta ennemmin itse kuin ostaa valmiina.

Erilaiset makeiset ja herkut ovat perinteisesti myös suosittuja lahjoja ja joulun ajan viemisiä. S-ryhmän joulututkimukseen* vastanneista 43 prosenttia suunnittelee antavansa tänä jouluna lahjaksi ruokalahjoja. Ruokalahjojen suosio on kasvanut viimeisen parin vuoden aikana.

-Itse tehdyt kuiva- ja maustekakut, pullat sekä tortut ilahduttavat lahjana vuodesta toiseen ja niihin löytyykin runsaasti ideoita Yhteishyvän resepteistä. Herkullisia viemisiä voi kuitenkin ostaa myös valmiina. Tänä jouluna lahjansaajaa voi muistaa esimerkiksi kauden uutuusmakeisilla kuten Fazerin glögikuulilla tai Pandan vegaanisesta suklaasta valmistetuilla appelsiinikrokanttikonvehdeilla. Makeiden lisäksi myös erilaiset juustopakkaukset ovat toivottuja ruokalahjana, Backström vinkkaa.

Joulun jälkeen monien joulun suosikkituotteiden kysyntä kääntyy laskuun ja jouluruoan jäljiltä suomalaisille maistuu muun muassa jäätelö sekä pakastepizza. Niiden kysyntä laskee jouluviikolla, mutta kasvaa selkeästi heti joulun jälkeen.

Lähde: SOK Joulututkimus 9/2024, N=3763, Feelback Group Oy

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Hans Backström
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1520
hans.backstrom@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prismassa varaudutaan nyt isoihin myyntipiikkeihin pakkasten vuoksi – taustalla lauhan talven aiheuttama ilmiö suomalaisten ostamisessa9.1.2025 08:12:00 EET | Tiedote

Suomalaisten varautuminen tulevan talven pakkasiin on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prismoissa odotetaan tämän vuoksi nyt isoja myyntipiikkejä, kun pakkaset kiristyvät. Samalla lauha talvi on nostanut yhden tuoteryhmän myyntiä jopa 50 prosenttia ja tuonut pukeutumisessa esiin uuden suosikkimateriaalin.

S-ryhmään palkataan jälleen 18 000 kesätyöntekijää2.1.2025 07:45:00 EET | Tiedote

S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät kesällä 2025 ympäri Suomen noin 18 000 nuorta. Tavoitteena on tarjota erinomaisia ensimmäisiä työkokemuksia, jotka kannustavat ja sitouttavat työelämään. Osuuskaupoissa kehitetäänkin jatkuvasti toimintatapoja ja -malleja, jotta kaikenlaisten – erilaisten – nuorten kohtaaminen onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla ja kokemus on hyvä niin työntekijälle kuin työnantajalle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye