Stora framsteg i utvecklingen av behandling mot depression och ångest i Österbottens välfärdsområde
Mentalvårdstjänsterna på basnivå har varit föremål för ett digert utvecklingsarbete i Österbottens välfärdsområde de senaste två åren. Det nationella projektet Första linjens terapier har gjort det möjligt att ge personalen övergripande utbildning i olika metoder.

Psykosociala servicens professionella har avlagt eller avlägger som bäst en utbildning i kognitiv korttidsterapi. Det här har gett en direkt effekt i tillgången till kognitiv korttidsterapi. Nu får kunderna lättare tillgång till högklassig, evidensbaserad vård för exempelvis depression eller ångest.
– År 2022 gick fyra av våra anställda utbildningen i kognitiv korttidsterapi och i år kommer antalet som avlagt utbildningen att vara uppe i 20, gläder sig Jaana Kilpiö, serviceenhetschef i det mellersta området.
Utbildningen, som tar åtminstone ett år, inkluderar omfattande studier på webben, handledning i metoden samt praktiskt genomförande av utbildningens behandlingar i kundarbetet.
– Både när det kommer till den kognitiva korttidsterapin och andra utbildningar samarbetar vi med södra och norra områdets psykosociala center och med ungdomsstationerna. Genom att använda samma metoder höjs kvaliteten på vården och invånarna kan få samma service i hela välfärdsområdet, berättar Kilpiö.
Kunderna får den hjälp de behöver
Majoriteten av kundresponsen är mycket positiv och kunderna har upplevt att de fått hjälp på riktigt. Inom korttidsterapin lär sig kunden att hantera tankar och känslor som påverkar välbefinnandet.
– Inom den kognitiva korttidsterapin bedöms kundens situation bland annat med hjälp av en poängsättning av symtomen. När metoden fungerar som bäst ser man att de mest betydande symtomen lindras och blir medelsvåra eller till och med lindriga, förklarar Nadja Kakkuri, biträdande närchef i det mellersta området.
Före den kognitiva korttidsterapin får kunden handledd egenvård, vilket betyder att hen får grundläggande information om sina egna symtom och på vilka sätt hen kan hjälpa sig själv med stöd av en professionell.
Vad är kognitiv korttidsterapi?
Kognitiv korttidsterapi ger konkreta sätt att tackla mentala kriser. Grundtanken är att det finns ett samband mellan hur människan tänker, känner och handlar.
Behandlingstiden i kognitiv korttidsterapi är 2–3 månader och en kund har ungefär 5–10 besök. I regel sker besöken en gång i veckan, med andra ord är det en intensiv och effektfull behandling. Träffarna kan också ordnas på distans, antingen delvis eller helt.
Förutom ångest och depression passar kognitiv korttidsterapi som behandling även mot sömnlöshet, beroende, social nervositet och panikångest. I korttidsterapin kan kunden få sådan hjälp att hen inte behöver ty sig till tyngre behandlingar.
Andra behandlingsmetoder mot depression och ångest
– Efter att ha lyssnat till kundernas behov har vi också börjat använda andra behandlingsmetoder, såsom SEE FAR. Med hjälp av den metoden öppnar man upp svåra traumatiska minnen och bearbetar hur kunden föreställer sig saker på ett nytt sätt, beskriver Kilpiö.
En läkemedelsfri behandling vid depression är likströmsstimulering. Efter att ha fått en introduktion i hur behandlingen går till genomför kunden sedan behandlingen hemma med en elektrodmössa. Hjärnbarkens neuroner stimuleras med en svag likströmsstimulering. En vårdperiod är fyra veckor lång. För tillfället är tio elektrodmössor i användning i det mellersta området.
– Vi satsar på att utveckla behandlingar som ges i grupp. Gruppverksamheten gör det möjligt för kunden att både aktivera sig själv och umgås socialt. Speciellt deltagarna i vår avslappningsgrupp har varit mycket nöjda med arrangemanget. Just den gruppen använder vi öronakupunktur, berättar Kakkuri.
De psykosociala centrens tjänster kräver ingen remiss och de är avgiftsfria.
Forskning mäter effektfullheten i behandlingarna
– Vi deltar i den nationella FLT-Step-undersökningen, som kartlägger effekten av läkemedelsfria behandlingar som sätts in av primärvården i ett tidigt skede för depressions- och ångestsymtom. Vi hoppas att nya kunder deltar i den frivilliga undersökningen och på så sätt påverkar hur mentalvårdsarbetet utvecklas, uppmuntrar Kilpiö.
Behandlingsformerna som utvärderas är handledd egenvård, nätterapi och kognitiv korttidsterapi. Forskningen stöder det arbete som görs för att göra servicen högklassig. Uppföljningen av kunderna pågår i fem år.
HUS informerade om forskningen 6.11.2024 (på finska): Kuinka vaikuttavaa lyhytterapia on?
Kontakter
Jaana Kilpiöserviceenhetschef
Tel:040 658 1042jaana.kilpio@ovph.fiNadja KakkuriBiträdande närchef
Tel:040 809 1482nadja.kakkuri@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Läkarbesök via telefon vid behov19.2.2025 11:00:00 EET | Pressmeddelande
Innan man åker in till jouren ska man alltid ringa Jourhjälpen på telefonnummer 116 117. På Jourhjälpen betjänas kunden av professionella inom hälso- och sjukvården som bedömer om tillståndet kräver ett besök på jouren. Om det räcker med egenvård får kunden tillförlitliga vårdanvisningar hen kan följa hemma, fast direkt i soffan. Jourhjälpen betjänar dygnet runt.
Lääkärikäynti tarvittaessa puhelimitse19.2.2025 10:59:13 EET | Tiedote
Ennen päivystykseen hakeutumista tulisi aina soittaa Päivystysavun numeroon 116117. Päivystysavussa terveydenhuollon ammattilaiset kertovat, vaatiiko tilanne käynnin päivystyksessä. Mikäli itsehoito riittää, soittaja saa luotettavat kotihoito-ohjeet kätevästi vaikka kotisohvalle. Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden.
Den digitala servicen för invånarna i sju kommuner uppdaterades17.2.2025 13:03:00 EET | Pressmeddelande
Under veckoslutet togs det nya klient- och patientdatasystemet i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Den här veckan kan det uppstå rusning i våra tjänster. Om ditt ärende inte är brådskande, önskar vi att du tar kontakt först nästa vecka.
Digitaalinen asiointipalvelu päivittyi seitsemän kunnan asukkaille17.2.2025 13:02:39 EET | Tiedote
Viikonlopun aikana on otettu käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä. Kuluvan viikon aikana palveluissa voi olla ruuhkaa. Mikäli asiasi ei ole kiireellinen, ota yhteyttä vasta ensi viikolla.
Pohjanmaan hyvinvointialueen vaativan kuntoutuksen osasto yhä kinestetiikan laatuyksikkö12.2.2025 12:25:43 EET | Tiedote
Suomen Kinestetiikkayhdistys ry:n on myöntänyt sertifikaatin Pohjanmaan hyvinvointialueen Vaasan keskussairaalan vaativan kuntoutuksen osastolle (VAKU) tunnustuksena siitä, että sen toiminta ja palvelut täyttävät valtakunnalliset kinestetiikan laatuyksikön kriteerit. VAKU on ensimmäinen ja edelleen ainut erikoissairaanhoidon yksikkö Suomessa, jolle sertifikaatti on myönnetty. Nyt myönnetty sertifikaatti on jatkoa vuonna 2021 saadulle tunnustukselle.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum