Avgifterna höjdes så lite som möjligt
Välfärdsområdesstyrelsen fastställde nivån på de klientavgifter som ska tas ut år 2025 vid sitt sammanträde den 16 december. Prishöjningarna baserar sig på den nationella förordningen om klientavgifter. Mindre bemedlade klienter kan ansöka om lättnad i avgifterna.
Det här betyder att från och med 1.1.2025 ska klienterna betala 28,20 euro för ett läkarbesök inom primärvården och 66,70 euro för ett specialistbesök. Priserna motsvarar de linjedragningar som gjorts på riksnivå. När man på riksnivå fastställer storleken på avgifter har välfärdsområdet svårt att avvika från dem. Klientavgifterna är en del av finansieringen av välfärdsområdets verksamhet. Om välfärdsområdet går in för en lägre klientavgift än den som fastställts på riksnivå måste välfärdsområdet få in motsvarande summa på något annat sätt.
För besök på sjukskötar- eller hälsovårdarmottagning uppbärs däremot ingen avgift. För icke-annullerade besök dit klienten inte anländer uppbärs en avgift på 56,70 euro.
När det gäller socialtjänster har välfärdsområdet större spelrum att använda egen prövning i prissättningen. Exempelvis avgifterna för hem- och boendeservicen och funktionshinderservicen höjdes bara med 1 procent för år 2025.
– I och med att dessa tjänster används av människor som är i sårbar ställning och som ofta har svag ekonomi ville vi inte höja avgifterna mer än nödvändigt, säger välfärdsområdesdirektör Marina Kinnunen.
Be om lättnad i avgifterna i tid
Serviceavgifterna höjs, vilket kan leda till att betalningssvårigheterna ökar. En klient kan ansöka om lättnad i klientavgifterna, men välfärdsområdet kan också låta bli att ta ut en klientavgift om klientens situation bedöms kräva det. Klienter kan anhålla om att få sina avgifter sänkta – det här gäller alla socialvårdsavgifter och de hälso- och sjukvårdsavgifter som bestäms utifrån inkomsterna. För betalning av fast prissatta besök, såsom läkarbesök, kan klienter ansöka om grundläggande utkomststöd.
– Vi hoppas att alla som behöver lättnad i sina avgifter ska ta kontakt med oss så tidigt som möjligt – redan före de inte längre kan betala sina räkningar, säger ekonomidirektör Lena Nystrand.
Personaldimensioneringen inom boendeservicen för äldre ändrar
Välfärdsområdet står inför nya samarbetsförhandlingar. Förhandlingarna måste föras på grund av en lagändring som medför att personaldimensioneringen inom boendeservicen för äldre ändrar från och med 1.1.2025. Enligt den nya dimensioneringen ska det finnas minst 0,6 arbetstagare per klient. Staten kommer att minska på välfärdsområdets finansiering så att den motsvarar den nya personaldimensioneringen.
Det primära syftet med samarbetsförhandlingarna är inte att minska på personalen utan att igen se över personaldimensioneringen på enheterna. Anställda kan överföras till en annan enhet eller få andra uppgifter.
– På en del enheter måste servicebehovet hos särskilt krävande klienter iakttas, där kan dimensioneringen vara högre än den lagstadgade miniminivån. Klienternas servicebehov bedöms med hjälp av det nationella utvärderingssystemet RAI, säger HR-direktör Juha Suikkanen.
Förhandlingarna inleds i januari 2025.
Kontakter
Marina Kinnunenvälfärdsområdesdirektör
Tel:044 323 1808marina.kinnunen@ovph.fiAnne Salovaara-Kerovälfärdsområdesstyrelsens ordförande
Tel:044 060 2660Lena NystrandEkonomidirektör
Tel:044 323 1740lena.nystrand@ovph.fiJuha SuikkanenHr-direktör
Tel:040 183 5803juha.suikkanen@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Dokument
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Läkarbesök via telefon vid behov19.2.2025 11:00:00 EET | Pressmeddelande
Innan man åker in till jouren ska man alltid ringa Jourhjälpen på telefonnummer 116 117. På Jourhjälpen betjänas kunden av professionella inom hälso- och sjukvården som bedömer om tillståndet kräver ett besök på jouren. Om det räcker med egenvård får kunden tillförlitliga vårdanvisningar hen kan följa hemma, fast direkt i soffan. Jourhjälpen betjänar dygnet runt.
Lääkärikäynti tarvittaessa puhelimitse19.2.2025 10:59:13 EET | Tiedote
Ennen päivystykseen hakeutumista tulisi aina soittaa Päivystysavun numeroon 116117. Päivystysavussa terveydenhuollon ammattilaiset kertovat, vaatiiko tilanne käynnin päivystyksessä. Mikäli itsehoito riittää, soittaja saa luotettavat kotihoito-ohjeet kätevästi vaikka kotisohvalle. Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden.
Den digitala servicen för invånarna i sju kommuner uppdaterades17.2.2025 13:03:00 EET | Pressmeddelande
Under veckoslutet togs det nya klient- och patientdatasystemet i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Den här veckan kan det uppstå rusning i våra tjänster. Om ditt ärende inte är brådskande, önskar vi att du tar kontakt först nästa vecka.
Digitaalinen asiointipalvelu päivittyi seitsemän kunnan asukkaille17.2.2025 13:02:39 EET | Tiedote
Viikonlopun aikana on otettu käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä. Kuluvan viikon aikana palveluissa voi olla ruuhkaa. Mikäli asiasi ei ole kiireellinen, ota yhteyttä vasta ensi viikolla.
Pohjanmaan hyvinvointialueen vaativan kuntoutuksen osasto yhä kinestetiikan laatuyksikkö12.2.2025 12:25:43 EET | Tiedote
Suomen Kinestetiikkayhdistys ry:n on myöntänyt sertifikaatin Pohjanmaan hyvinvointialueen Vaasan keskussairaalan vaativan kuntoutuksen osastolle (VAKU) tunnustuksena siitä, että sen toiminta ja palvelut täyttävät valtakunnalliset kinestetiikan laatuyksikön kriteerit. VAKU on ensimmäinen ja edelleen ainut erikoissairaanhoidon yksikkö Suomessa, jolle sertifikaatti on myönnetty. Nyt myönnetty sertifikaatti on jatkoa vuonna 2021 saadulle tunnustukselle.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum