15 vuotta täyttävä Aalto-yliopisto käynnistää varainhankintakampanjan – tavoitteena 30 miljoonaa euroa
Lahjoituksilla Aalto pystyy vastaamaan entistä paremmin koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan kasvaviin tarpeisiin ja tukemaan näin koko Suomen menestystä ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamista.

Aalto-yliopisto juhlii 15-vuotissyntymäpäiviään 8. tammikuuta 2025. Samalla käynnistyy Aallon varainhankintakampanja, jonka tavoitteena on saada kahdessa vuodessa 30 miljoonaa euroa lahjoituksia ja 1 500 lahjoittajaa.
Aalto on täyttänyt ne tavoitteet, joita sille perustamisvaiheessa asetettiin. Vuosittaisten maisteritutkintojen määrä ja tieteellisten julkaisujen määrä ovat nousseet yli 50 prosenttia, ja Aallon ympärille muodostuneesta ekosysteemistä ponnistaa vuodessa sata uutta yritystä.
”Muodin opiskelijamme ovat valloittaneet maailman ja teemme huippuluokan tutkimusta kymmenillä aloilla kvanttiteknologiasta tekoälyyn, johtamiseen ja biomateriaaleihin. Nyt kerättävät lahjoitukset antavat Aallolle mahdollisuuden vastata entistä paremmin koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan kasvaviin tarpeisiin – ja tukevat siten koko Suomen menestystä ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamista”, rehtori Ilkka Niemelä tiivistää.
Lahjoitukset auttavat tulevia sukupolvia
Suomi on pudonnut tällä vuosituhannella nuorten korkeakoulutettujen osuudessa selvästi verrokkimaiden alapuolelle. Suomen tulevaisuuden kannalta kehitys on huolestuttava, sillä koulutus on tärkein innovaatiopotentiaalia lisäävä tekijä. Suomi tarvitsee menestyäkseen huippututkimusta, korkeasti koulutettuja ja myös kansainvälisiä osaajia sekä yrittäjiä ja innovaatioita.
“Laadukas korkeakoulutus ja tutkimus ovat kriittisiä Suomen kilpailukyvyn kannalta. Innovaatiot, kestävän kehityksen ratkaisut, uudistuva yrityskenttä ja luova yhteistyö yhteiskunnan eri osa-alueilla ovat kasvun edellytyksiä”, sanoo Sari Baldauf, Aalto-yliopiston kampanjakomitean puheenjohtaja, joka toimi myös yliopiston hallituksen jäsenenä vuosina 2017–2023.
Aallon saama julkinen perusrahoitus on vähentynyt reaalisesti yli kolmanneksen vuoden 2010 tilanteeseen verrattuna ja muodostaa enää 54 prosenttia Aallon kokonaisrahoituksesta. Loput tulevat muun muassa Euroopan unionilta, Suomen Akatemialta ja Business Finlandilta. Yliopiston rahasto-omaisuuden tuotoilla ja lahjoituksilla katetaan nyt noin 10 prosenttia budjetista.
Osa kampanjan lahjoituksista käytetään kasvattamaan Aallon rahastopääomaa, jonka tuotot tukevat ja vahvistavat yliopiston taloutta ja toimintaa pitkällä aikavälillä. Osa lahjoituksista puolestaan ohjataan suoraan tutkimuksen kärkihankkeisiin, nykyisten ja tulevien opiskelijoiden opintojen tukemiseen ja yrittäjyys- ja innovaatiotoiminnan vahvistamiseen.
Kampanja käynnistyy tempauksella tammikuussa
Varainhankintakampanjan nimi “Merkki muutoksestA!” viestii Aallon laajasta vaikutuksesta yhteiskunnassa ja kannustaa ihmisiä rakentamaan toiveikkaampaa ja kansainvälisempää Suomea yhdessä Aallon kanssa.
Kampanja käynnistyy 7. tammikuuta tempauksella, jossa tunnettujen valomainosten A-kirjaimiin Helsingissä ja Espoossa ilmestyy huutomerkki osoituksena yliopiston laajasta vaikuttavuudesta yhteiskunnassa. Esimerkiksi päärautatieaseman kyltti muuttuu muotoon “R A! U T A T I E A S E M A”. Kyltit ovat paikallaan 13. tammikuuta saakka ja niistä tehdään kuva- ja videomateriaalia kampanjassa käytettäväksi, minkä jälkeen kyltit muuttuvat takaisin omaan tavanomaiseen kirjoitusasuunsa.
Tempaus on toteutettu yhdessä kumppaneiden kanssa eli mukana ovat Amos Rex, Kaapelitehdas, Kauppakeskus Ainoa, Rautatieasema, Ravintola Savoy, Suvilahti, Tallberg ja Finavia (digitaalisena, sillä turvallisuussyistä kylttiin ei voida lisätä mitään).
Henkilöstölle ja opiskelijoille kampanja lanseerataan 15-vuotisjuhlissa 8.1. Dipolissa, missä on näytteillä myös laajasti tutkijoiden ja opiskelijoiden hankkeita yliopiston 15 vuotisen historian ajalta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura Aalto
Viestintäjohtaja, Aalto-yliopisto
laura.aalto@aalto.fi
p. 040 507 9660
Kuvat




Linkit
Tietoa julkaisijasta
Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu noin 13 000 opiskelijaa ja yli 4 500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
KAJ-yhtyeen Eurooppaa kiertänyt sauna mallinnettiin 3D:nä – Aalto-yliopisto tallentaa Pohjanmaan kulttuuriperintöä virtuaalitodellisuuteen16.5.2025 13:50:00 EEST | Tiedote
Kuka tahansa voi kurkistaa sisään Euroopan sydämet valloittaneen KAJ-yhtyeen kuuluisaan saunaan, sillä se on nyt mallinnettu 3D:nä. Aalto-yliopiston tutkijat kuvasivat saunan Vöyrillä osana laajempaa hanketta, jossa tallennetaan pohjalaista kulttuuriperintöä uudella tavalla. 3D-malli saunasta on nyt median vapaasti ladattavissa tästä kansiosta. Aalto-yliopiston Rakennetun ympäristön mittauksen ja mallinnuksen instituutti eli MeMo on parhaillaan Pohjanmaan kiertueella mallintamassa paikallisia museoita, rakennuksia ja esineitä. Tarkoituksena on kehittää uudenlaisia tapoja visualisoida ja pelillistää kulttuuriperintöä, ja näin innostaa nuoria sen pariin. Samalla luodaan saavutettavia virtuaalikokemuksia – teekkarimaisella rohkeudella, MeMon johtaja Hannu Hyyppä muistuttaa. Mallinnusta tehdään useilla erilaisilla 3D-teknologioilla. ”Drooniteknologialla mallinnamme rakennetun ympäristön. Tätä yhdistetään sitten laserkeilausaineistoon, jota otetaan sekä ulkoa että sisältä. Erilaiset kamera-
Ennallistamisasetus ei yksin pysäytä luontokatoa kaupungeissa – laatu ratkaisee, ei pelkkä vihreän määrä15.5.2025 13:30:00 EEST | Tiedote
Helsingistä laaditut erilaiset skenaariot kaupungin kasvun ja kaupunkivihreän yhteensovittamisesta osoittivat, että viherryttämisellä on melko pieni vaikutus luonnon monimuotoisuuteen. Lisäksi viherryttäminen edellyttäisi kaupunkirakenteen huomattavaa tiivistämistä.
EU Nature Restoration Law alone won’t halt urban biodiversity loss, says study15.5.2025 13:30:00 EEST | Press release
Urban greening alone has limited impact on biodiversity, and meeting EU restoration targets may require significantly densifying city structures, shows a new study.
Aalto-yliopiston muodin ja tekstiiliosaamisen kärkitapahtuma Näytös/Näyttely25 nyt laajempana kuin koskaan14.5.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Toukokuun lopussa kansainvälisen muoti- ja tekstiilimaailman katseet kohdistuvat Aalto-yliopistoon ja sen kärkitapahtumaan Näytös/Näyttely25. Mukana on koko Aallon tekstiilin, vaatteen ja muodin alueen osaaminen, kun sekä muodin kandidaattipääaineesta että muodin ja tekstiilin maisteripääaineesta (Fashion, Clothing and Textile Design) valmistuvat opiskelijat esittelevät opinnäytetyönsä. Tapahtuma on kaksiosainen. Näytös25-muotinäytöstä on mahdollista seurata livelähetyksenä verkossa osoitteessa aalto.fashion tai Instagram-tilillä @aalto_fashion torstaina 22.5.2025 alkaen klo 20.30. Tekstiilin, vaatteen ja muodin konsepteja näyttelyn muodossa esittelevä Näyttely25 on yleisölle avoinna 16.–31.5.2025 Otaniemen kampuksen Väre-rakennuksessa. Suomalaiselle muoti- ja tekstiiliosaamiselle on paljon kysyntää Muoti peilaa ympäröivän yhteiskunnan tilaa ja on jatkuvassa muutoksessa. Tällä hetkellä kestävyyskriisin keskellä kamppaileva maailma tarvitsee erityisen paljon luovien alojen tarjoamaa pos
Filosofi Frank Martela tutki Minecraftia ja tappajadroonia – havaitsi, että tekoälyllä on vapaa tahto13.5.2025 16:00:00 EEST | Tiedote
Tutkimuksessa tarkasteltiin Minecraft-pelin Voyager-agenttia ja kuvitteellista tappajadroonia. Martelan mukaan ne täyttävät kolme vapaan tahdon ehtoa – ja siksi tekoälylle tarvitaankin moraalista kompassia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme