SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prismassa varaudutaan nyt isoihin myyntipiikkeihin pakkasten vuoksi – taustalla lauhan talven aiheuttama ilmiö suomalaisten ostamisessa

Jaa

Suomalaisten varautuminen tulevan talven pakkasiin on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prismoissa odotetaan tämän vuoksi nyt isoja myyntipiikkejä, kun pakkaset kiristyvät. Samalla lauha talvi on nostanut yhden tuoteryhmän myyntiä jopa 50 prosenttia ja tuonut pukeutumisessa esiin uuden suosikkimateriaalin. 

Ronnie Hole

Prisman käyttötavaramyynnissä useissa marras-joulukuussa perinteisesti hyvin myyneissä kategorioissa laahataan nyt jäljessä ja vaikuttaa siltä, että moni suomalainen on jättänyt talveen varautumisen selvästi aiempia vuosia myöhemmäksi. 

Ilmiö on läpileikkaava ja koskee muun muassa niin lämmintä pukeutumista (pitkien alusvaatteiden myynti -25 % viime vuoteen verrattuna), kuin esimerkiksi talvisin kuivaa sisäilmaa helpottamaan hankittavia ilmankostuttimiakin (-10 %). 

”Kyllähän sen ihmisluonnosta ymmärtää, että kun ulkona on plussaa, ei välttämättä mieti kerrospukeutumista, lumiharjaa autoon tai sitä, että sisäilma saattaa olla epämiellyttävän kuivaa. Nyt kuitenkin tilastot ovat sen verran poikkeuksellisia, että kaupoissa saattaa olla ruuhkaa, jos elohopea laskee koko maassa -20 asteeseen. Kyllä ne pakkaset sieltä lopulta yleensä tulevat ja nyt mietityttää, että olemmekohan me ihan valmiita niihin,” Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa. 

Viitanen korostaa, että lähes kaikkiin yllä oleviin kategorioihin odotetaan myyntipiikkejä tulevina viikkoina, kun pakkasen ennustetaan kiristyvän. 

“Olemme varautuneet ja tuotteita riittää hyvin. Silti jos on mahdollista tehdä jotain hankintoja ennen sitä vuoden kylmintä päivää, niin totta kai siihen suosittelen.” 

Jopa 50 prosentin kasvua lasinpesunesteissä - talvivaatteissa uusi suosikkimateriaali 

Lämpimät talvisäät ovat tarkoittaneet myös myynnin kasvua yllättävissä paikoissa. Prismassa on myyty lähes 700 000 litraa lasinpesunestettä marras-joulukuussa. Kyseessä on yli 50 prosentin kasvu viime vuoteen verrattuna. 

“Leuto sää on tarkoittanut kurakelikauden pitkittymistä ja tulos näkyy nyt tässä. Mielenkiintoista tosin on se, että myyntikasvu on tasaista tavallisissa ja kovan pakkasen nesteissä, joten siinä mielessä moni autoilija vaikuttaa varautuneen pakkasiin kuitenkin etukäteen,” Viitanen pohtii. 

Vaikka talvivaatteiden myynti on ollut tavallista hiljaisempaa, suomalaisilla vaikuttaa olevan sielläkin uusi suosikki. 

”Kerrospukeutumisessa merinovilla on edelleen tärkeässä roolissa, mutta myös pehmeät fleecetuotteet ovat kasvattaneet kysyntäänsä. Esimerkiksi vauvojen fleecehaalareiden myynti on kasvanut 21 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Lisäksi miesten fleecepuseroiden ja -takkien volyymit ovat kasvaneet huimasti ja olemme myyneet niitä yli 5 kertaa enemmän kuin viime vuonna syys-joulukuun aikana,” kertoo Viitanen. 

Myyntidatan perusteella yhä useampi suomalainen on alkutalven aikana uskonut pärjäävänsä välikausituotteilla pitkälle talveen. Esimerkiksi softshell-takkeja ja lasten haalareita on myyty 30 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna. Samoin naisten villakangastakeissa myynti on kasvanut peräti 60 prosenttia. 

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:
Matti Viitanen 
Prisman kodin myyntipäällikkö 
matti.viitanen@sok.fi 
p. 010 768 0704

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Marttojen ja S-ryhmän Ässäkokki-kursseilta kotitaloustaitoja ja ruokailoa lapsille11.2.2025 08:05:00 EET | Tiedote

S-ryhmä ja Martat järjestävät tänä vuonna jälleen noin 100 suosittua Ässäkokki-kurssia eri puolilla Suomea, Halikosta Kolariin. Ruokakurssit antavat paitsi tärkeää ruokakasvatusta, ne ehkäisevät myös lasten ja nuorten yksinäisyyttä. Kursseilla keskitytään taloudelliseen, terveelliseen, maistuvaan ja mukavaan kotikokkailuun koululaisille sopivalla tavalla. Marttojen ja S-ryhmän yhteistä Ässäkokki-toimintaa on järjestetty jo vuodesta 2017 alkaen.

Suomalaisten matkustamisessa tapahtuu nyt selvä muutos – Prisman myynnissä nähty 8-kertainen myyntipiikki vain muutamassa kuukaudessa10.2.2025 10:04:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen vaikuttaa tulevana hiihtolomakautena matkustavan pelkillä käsimatkatavaroilla ja sitä kautta halvemmilla lipuilla, kertoo Prisman tuore myyntidata. Käsimatkatavaroiksi soveltuvien matkalaukkujen ja -kassien myynti on vain muutamassa kuukaudessa kahdeksankertaistunut. Ilmiöstä kertoo myös digitaalisten matkalaukkuvaakojen kysynnän räjähtäminen monisatakertaiseksi.

Terhi Kinnarin valmisruoka-ateriat ovat Suomalainen menestysresepti 2025 – ”Suomalaiset voivat rakastua kauraan muutenkin kuin puurossa”29.1.2025 21:00:00 EET | Tiedote

Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitosta käytiin kova taisto kuuden elintarvikealan yrittäjän kesken. Voittajatuote käyttää rakastettua kotimaista raaka-ainetta ennakkoluulottomalla ja helposti lähestyttävällä tavalla. Voittajan ja finalistien kehittämät tuotteet ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.1. alkaen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye