Ennätykselliset 120 000 suomalaista panosti osuuskauppaan, valtaosa nuoria aikuisia
Ennätysmäärä suomalaisia valitsi saada S-ryhmän edut täysimääräisenä ja liittyi osuuskauppojen asiakasomistajaksi viime vuonna. Erityisesti nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt.

Vuodenvaihteessa rikkoutui merkittävä rajapyykki: uusia asiakasomistajia liittyi S-ryhmän osuuskauppojen jäseniksi viime vuoden aikana enemmän kuin koskaan aikaisemmin, yli 120 000 henkilöä. Tämä oli yli 8000 uutta asiakasomistajaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Erityisen huomattavaa on myös se, että kolmasosa viime vuonna asiakasomistajaksi liittyneistä oli alle 25-vuotiaita nuoria. Alle 35-vuotiaiden osuus oli peräti 62 %.
Kasvava asiakasomistajien määrä kertoo siitä, että S-ryhmän palvelut koetaan vetovoimaisina ja suomalaiset myös haluavat ottaa täyden hyödyn irti S-ryhmän tarjoamista eduista. Osuuskaupat maksavat asiakasomistajiensa pankkitileille vuosittain yli puoli miljardia euroa.
”Luvut kertovat, että nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt. He ovat valinneet liittyä osuuskaupan jäseneksi maksamalla osuusmaksun ja pääsevät näin nauttimaan täysimääräisesti S-ryhmän tarjoamista eduista”, sanoo asiakkuusjohtaja Heini Dahlström SOK:lta.
Oma osansa kasvussa on myös sillä, että S-Etukortti on ollut mahdollista lisätä Applen Lompakkoon viime keväästä alkaen. Mahdollisuus kerätä Bonusta mobiilisti on tärkeää erityisesti monelle nuoremmalle asiakkaalle. Myös edellisvuonna lanseerattu, asiakasomistajuudesta hauskalla tavalla kertova Tilipäivä-konsepti toimii edelleen ja vetoaa erityisesti nuoriin.
Asiakasomistajamäärän kehitykseen ovat vaikuttaneet myös Handelsbankenista S-Pankkiin siirtyneet asiakkaat. S-Pankki tarjoaa asiakasomistajille maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut. Lisäksi S-mobiili-sovelluksesta julkaistiin viime vuonna englanninkielinen versio, joka on saadun palautteen perustella houkutellut uusia vieraskielisiä asiakasomistajia osuuskaupan palveluiden piiriin.
Suomalaisten luottamus 30-vuotiaaseen S-Etukorttiin on vahva. Tästä osoituksena on S-Etukortin nousu neljännelle sijalle Taloustutkimuksen Suomen arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa 2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Heini DahlströmAsiakkuusjohtaja, SOK
Puh:010 7680960heini.dahlstrom@sok.fiKuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Seppo Jokisen odotettu uutuusdekkari yksinoikeudella myyntiin Prismoihin ja S-marketeihin12.2.2025 08:12:00 EET | Tiedote
Yhden maamme tunnetuimman dekkaristin Seppo Jokisen suositusta Komisario Koskinen -kirjasarjasta ilmestyy tänä keväänä kolmaskymmenes osa. Viimeinen vääntö -uutuusdekkari saapuu keväällä yksinoikeudella myyntiin Prismoihin ja S-marketeihin sekä Prisma.fi-verkkokauppaan. Kirja on jo ennakkotilattavissa verkkokaupasta.
Marttojen ja S-ryhmän Ässäkokki-kursseilta kotitaloustaitoja ja ruokailoa lapsille11.2.2025 08:05:00 EET | Tiedote
S-ryhmä ja Martat järjestävät tänä vuonna jälleen noin 100 suosittua Ässäkokki-kurssia eri puolilla Suomea, Halikosta Kolariin. Ruokakurssit antavat paitsi tärkeää ruokakasvatusta, ne ehkäisevät myös lasten ja nuorten yksinäisyyttä. Kursseilla keskitytään taloudelliseen, terveelliseen, maistuvaan ja mukavaan kotikokkailuun koululaisille sopivalla tavalla. Marttojen ja S-ryhmän yhteistä Ässäkokki-toimintaa on järjestetty jo vuodesta 2017 alkaen.
Suomalaisten matkustamisessa tapahtuu nyt selvä muutos – Prisman myynnissä nähty 8-kertainen myyntipiikki vain muutamassa kuukaudessa10.2.2025 10:04:00 EET | Tiedote
Yhä useampi suomalainen vaikuttaa tulevana hiihtolomakautena matkustavan pelkillä käsimatkatavaroilla ja sitä kautta halvemmilla lipuilla, kertoo Prisman tuore myyntidata. Käsimatkatavaroiksi soveltuvien matkalaukkujen ja -kassien myynti on vain muutamassa kuukaudessa kahdeksankertaistunut. Ilmiöstä kertoo myös digitaalisten matkalaukkuvaakojen kysynnän räjähtäminen monisatakertaiseksi.
S-ryhmän tuulivoimainvestoinnit päätökseen – uusin Luvian tuulipuisto käytössä10.2.2025 08:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän uusin tuulivoimapuisto Eurajoen Luvialla on tällä erää viimeisin investointi S-ryhmän uusiutuvan energiantuotannon monivuotisessa suunnitelmassa. Kuluneen kymmenen vuoden aikana S-ryhmä on ollut yksi suurimmista kotimaisista tuulivoimatuotannon rakennuttajista ja investoinut lähes 600 miljoonaa euroa tuulivoimaan.
Terhi Kinnarin valmisruoka-ateriat ovat Suomalainen menestysresepti 2025 – ”Suomalaiset voivat rakastua kauraan muutenkin kuin puurossa”29.1.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitosta käytiin kova taisto kuuden elintarvikealan yrittäjän kesken. Voittajatuote käyttää rakastettua kotimaista raaka-ainetta ennakkoluulottomalla ja helposti lähestyttävällä tavalla. Voittajan ja finalistien kehittämät tuotteet ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.1. alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme