Unohtuvatko kouluopetuksen tehtävät digimaailmassa? Tutkijat tarkastelivat datalukutaidon opetuksen tarkoitusperiä
Yhteiskunnallisten muutosten tuulissa kouluopetukseen on vaadittu tuotavaksi monenlaisia taitoja, joita oppilaiden tulisi ottaa haltuun. Vaikka osaamisen kehittäminen on tärkeää, yhtä olennaista on tarkastella miksi jotakin opetetaan, eli opetuksen laajempia pyrkimyksiä.

Miksi kouluissa opetetaan? Onko opetettavan aiheen tarkoituksena ”pätevöittää” oppilaita tietynlaisilla taidoilla, kuten nykykeskusteluissa usein korostetaan, vai myös sosialisoida heitä yhteiskunnan rakenteisiin vai kenties voimaannuttaa heitä toimijoina?
Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen tutkijat tarkastelivat tuoreesta kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta datalukutaidon opetuksen erilaisia opetuksellisia tarkoitusperiä. Niihin sisältyivät muun muassa oppilaiden sopeuttaminen arjen datarikkaisiin ympäristöihin ja dataan liittyvät tekniset taidot eri ammattialoihin kuuluvana osaamisena.
”Eräs keskeinen havaintomme oli, että datalukutaidossa korostuu digitaalisen tiedon kerääminen ja tallentaminen esimerkiksi taulukoihin ja kaavioihin, jotta vaikkapa luonnontieteellisiä ilmiöitä voidaan mallintaa ja ymmärtää paremmin. Näin oppilaat ”pätevöityvät” ja “sosialisoituvat” heiltä odotettuihin osaamisrooleihin”, tutkijatohtori Janne Fagerlund avaa.
Opetuksen tavoitteena myös voimaannuttaminen ja kriittinen datatoimijuus
Osassa tutkimuksista datalukutaidon opetuksella kuvattiin selkeämmin oppilaiden voimaannuttamista. Tämä tarkoitti esimerkiksi sitä, että nuoria rohkaistaan suhtautumaan kriittisesti ihmisistä kerättävään dataan ja valvontaan tai pohtimaan, millaisia datajälkiä he itse jättävät sosiaalisessa mediassa. Tällaisissakin asioissa nuoret voivat "pätevöityä" ja ymmärtää paremmin digimaailmaan liittyviä eettisiä ja markkinataloudellisia näkökulmia.
Oppilaita halutaan myös toisinaan kasvattaa ”vastuullisiksi ja viisaiksi datakansalaisiksi”, joka voi merkitä hyvinkin erilaisia kasvatuspyrkimyksiä: mukautumista tulevaisuuden rooliodotuksiin tai kriittisen datatoimijuuden harjoittamista omaehtoisesti omassa nykyelämässä.
Opetuksessa korostuvat usein välineelliset taidot
Nuorten kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen digimaailmassa edellyttää tietoisia pyrkimyksiä kasvattajilta: osaamisen kehittämistä, sopeutumisen tukemista sekä itsemääräämiseen rohkaisemista. Jotkin päämäärät saattavat kuitenkin painottua tai unohtua niin opetuksessa kuin yhteiskunnallisissa keskusteluissa, tutkijat muistuttavat.
Datalukutaito onkin esimerkki opetusaihepiiristä, jossa välineellisten taitojen merkitys uhkaa korostua. Tällöin vähemmälle huomiolle – ja mahdollisesti arvostukselle – saattavat jäädä kasvatuksen sellaiset tavoitteet, jotka ovat vähemmän konkreettisia tai joita on vaikeampi esimerkiksi suoraan opettaa tai arvioida.
”Onkin tärkeä muistaa se, mistä nimenomaan kouluopetuksessa on lopulta kyse: pyrkimyksestä kasvattaa ajattelevaisia nuoria, joilla on valmiudet elää hyvää elämää osana maailmaa omalla tavallaan”, Fagerlund huomauttaa.
Tutkimusartikkeli on julkaistu vertaisarvioidussa Educational Research Review -lehdessä. Tutkimusjulkaisu on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Kohti datalukutaitoa (MODALITY) -tutkimushanketta.
Fagerlund, J., Palsa, L., & Mertala, P. (2025). Exploration of domains of educational purpose in K-12 data literacy education research.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Fagerlund,
tutkijatohtori, Jyväskylän yliopisto
janne.fagerlund@jyu.fi, +358 40 805 4711
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Suomalaisten sanomalehtien metsäkeskustelussa nousee esiin poliittinen päätöksenteko - Moniääninen metsäkeskustelu kestävyystavoitteista kaipaa vielä uusia alustoja17.2.2025 10:57:52 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa toteutettu tutkimus paljastaa, miten metsistä kirjoitetaan Suomessa, ketkä keskusteluun osallistuvat, ja mitkä ovat eri toimijoiden keskeiset argumentit heijastaen moninaisia näkemyksiä, tavoitteita ja toimijoiden välisiä suhteita. Tutkimuksessa analysoitiin kirjoituksia Maaseudun Tulevaisuudessa ja Helsingin Sanomissa. Metsiin liittyvä poliittinen päätöksenteko nähtiin kriittisen tärkeänä sekä poliitikkojen valta merkittävänä molemmissa medioissa.
Leikkipuistot tukevat lasten ja perheiden yhteenkuuluvuuden tunnetta17.2.2025 10:04:10 EET | Tiedote
Kaksi tuoretta Jyväskylän yliopistossa tehtyä tutkimusta tarkastelee leikkipuistojen merkitystä lasten ja perheiden hyvinvoinnin ja sosiaalisen kestävyyden edistäjinä Suomessa. Varhaisvuosien liikuntakasvatuksen dosentin Anne Soinin johtamassa tutkimuksessa tarkasteltiin pikkulapsiperheiden julkisten leikkipuistojen käyttöä eri vuodenaikoina. Historian tutkijatohtori Essi Jouhkin ja Aalto-yliopiston väitöskirjatutkijan Veera Mollin tutkimus puolestaan keskittyi leikkikenttien historiaan ja rooliin lasten hyvinvoinnin rakentajina 1950–1970-luvuilla.
Tutkijat kehittivät salasanoja miellyttävämmän ja turvallisemman tavan kirjautumiseen14.2.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat kehittäneet uuden monivaiheisen tunnistautumismenetelmän, jolla pyritään ratkaisemaan salasanoihin liittyviä käytettävyys- ja turvallisuusongelmia. Alustasta riippumaton ratkaisu pyrkii korvaamaan perinteiset salasanat, ja sitä voi käyttää useiden digitaalisten tilien kanssa. Hanke kehitettiin Business Finlandin Research to Business -rahoituksella. Menetelmän kehittäneen SAFE-tiimin mukaan kyseessä on yksi ensimmäisistä inklusiivisista tunnistautumisratkaisuista maailmassa.
Jyväskylän yliopistolle yhteensä yli 200 000 euroa lahjoituksia museologian apulaisprofessuurin tehtävään13.2.2025 09:04:13 EET | Tiedote
Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Keskitien säätiö, Museoliitto-konserni ja Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL ry ovat lahjoituksillaan varmistaneet täysimääräisen museologian tieteenalan säilymisen ja kehittämisen Suomessa. Toimijoiden lahjoitus kohdennetaan humanistis-yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa museologian apulaisprofessorin tehtävään.
Kulttuurinen yhteistyö, ei ylivalta, luo yhteenkuuluvuutta12.2.2025 13:54:30 EET | Tiedote
Horizon Europe -ohjelman 3 miljoonan euron rahoitus tuo yhteen taiteilijat ja tutkijat 12 maasta luomaan uusia suuntaviivoja taidekasvatukselle. Jyväskylän yliopisto on mukana muokkaamassa tulevaisuuden taidekasvatusta kansainvälisessä hankkeessa. Euroopan komissio on myöntänyt lähes 3 miljoonan euron rahoituksen hankkeelle, joka yhdistää 13 yliopistoa ja taideorganisaatiota Euroopasta ja Etelä-Tyynenmeren alueelta. Kolmivuotinen yhteistyöhanke käynnistyy helmikuussa 2025 ja tähtää kulttuurisen demokratian edistämiseen. INTRACOMP-hankkeessa ("Intercultural and Transcultural Competence Through Collaborative Cultural Expression") kehitetään uusia koulutuksen ja kulttuuripolitiikan kehyksiä maailmanlaajuisella, alueellisella ja kansallisella tasolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme