Underhållsarbetena på rörbron i Håkansböle på Ring III vid Kormuniitynoja förbättrar områdets dagvattenhantering och minskar översvämningsrisken
Underhållet av rörbron i Håkansböle på Ring III vid Kormuniitynoja pågår. Projektet genomförs i samarbete med NTM-centralen i Nyland och Vanda stad. Målet är att förbättra rörbrons funktion och dagvattenhanteringen i närområdet samt minska översvämningsrisken i bostadsområdet ovanför Fagerstavägen. Dessutom förebygger projektet skador på vattendragen nedströms orsakade av jordmaterial som vattnet för med sig i och med erosionen, och förbättrar på så sätt vattendragens tillstånd i området.
Ovanför rörbron i Håkansböle observerades översvämningar i Kormuniitynoja och även om det inte tidigare har förekommit översvämningar har området under de senaste cirka tio åren redan översvämmats tre gånger. Det konstaterades att rörbron i Håkansböle under Ring III har börjat fungera sämre på grund av igenslamning och ansamling av annat lösmaterial. Orsaken till problemet är det lösmaterial som erosionen för med sig samt den extra belastning som dagvattensystemen orsakar.
En dykare inspekterade rörbron 2020, då man redan upptäckte rikligt med slam. Efter rörbron mynnar bäcken i sydost ut mot trumman under gång- och cykelleden i norr, varifrån den flyter fritt. Vanda stad muddrade sommaren 2024 dikessträckan norr om Ring III.
Innan entreprenaden konkurrensutsattes utreddes områdets bakgrund och begränsningar i arbetet samt begärdes utlåtanden av nödvändiga myndigheter om begränsningarna i genomförandet av arbetet och områdets särdrag. Vid planeringen av genomförandet av arbetet utreddes dessutom om det finns halter av skadliga ämnen i området, men utifrån de tagna PIMA-proverna var allt bra i förhållande till bakgrundshalterna. Entreprenaden konkurrensutsattes hösten 2024, inleddes i december och fortsätter till mars i år.
Vid byggplatsen är avrinningsområdets areal över nio kvadratkilometer. Det utvidgade bebyggda området och den starka strömmen för med sig sand och sediment från det övre loppet. Vid byggplatsen börjar de dämma för fåran när strömmen blir långsammare och de sjunker till botten.
“I samma fåror måste strömma mer vatten än tidigare, vilket har sina negativa följder. Behovet av motsvarande underhåll kommer att öka även på andra håll på grund av de större vattenmängderna i och med klimatförändringen, så detta är inte ovanligt“, säger Aleksi Kuitunen, projektchef vid NTM-centralen.
Projektet genomförs i två faser, varav den första nyligen avslutades. För närvarande har man fällt träd i området och byggt sedimenteringsbassänger. Dessutom är röjningen av dikena nästan klar. För arbetet byggdes en grunddamm för att begränsa spridningen av finmaterial.
”Områdets invånare och förbipasserande har tagit väl emot entreprenaden och gett positiv respons”, konstaterar Kuitunen.
Nästa fas genomförs i februari och mars, då rörbron töms och slam och jordmaterial transporteras bort. Rörbron töms i mån av möjlighet som torrarbete. Vattnet pumpas då genom rörbron längs en förbiledning som byggts.
Jordmaterialet från rörbron levereras till en ändamålsenlig mottagningsplats. Jordmaterialet som blivit över efter röjningen av diket och formningen av slänterna används för att reparera erosionsskador på rampens slänter. Trumrören från rampen täcks med erosionsstenar och rännor så att vattnet obehindrat kan rinna till brunnarna. Erosionsskydden görs sist.
”Slutresultatet kommer att minska invånarnas oro för översvämningar, förbättra kvaliteten i vattendragen nedströms och kommer säkert också att vara estetiskt tilltalande bland invånarna och användarna i området. Det har vi fått uppleva redan under arbetets gång”, summerar Kuitunen.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen, projektchef Aleksi Kuitunen, aleksi.kuitunen@ely-keskus.fi
Vanda stad, stadsingenjör Henry Westlin, henry.westlin@vantaa.fi
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Päijänne-Tavastland är ett viktigt förmedlande landskap för godstransporter13.2.2025 10:37:00 EET | Pressmeddelande
Päijänne-Tavastlands logistikutredning kartlägger nuläget för godstrafiken i landskapet och föreslår åtgärder för att utveckla logistiken. I utredningen betonas särskilt landsvägs- och järnvägstrafikens effektivitet, minskningen av miljökonsekvenserna och förbättringen av säkerheten.
Päijät-Häme on tärkeä tavarakuljetusten välittäjämaakunta13.2.2025 10:37:00 EET | Tiedote
Päijät-Hämeen logistiikkaselvitys kartoittaa maakunnan tavaraliikenteen nykytilaa ja esittää toimenpiteitä logistiikan kehittämiseksi. Selvityksessä painotetaan erityisesti maantie- ja rautatieliikenteen tehokkuutta, ympäristövaikutusten vähentämistä ja turvallisuuden parantamista.
Ett planeringsprojekt på riksväg 2 mellan Nummela och Högfors inleds: Miljökonsekvensbedömning och utarbetandet av utredningsplanen inleds12.2.2025 15:14:00 EET | Pressmeddelande
Miljökonsekvensbedömning (MKB) och utarbetandet av utredningsplanen för Riksväg 2 mellan Nummela och Högfors inleds. I planeringen går man igenom olika alternativ för hur säkerheten och smidigheten på riksvägen kan förbättras. Till en början utarbetas alternativa vägarrangemangsplaner utifrån vilka förfarandet för miljökonsekvensbedömning genomförs. Beslut om vilket alternativ som väljs för fortsatt planering fattas efter miljökonsekvensbedömningen.
Valtatien 2 Nummela-Karkkila välille käynnistyy suunnitteluhanke: Ympäristövaikutusten arviointi ja yleissuunnitelman laatiminen alkaa12.2.2025 15:14:00 EET | Tiedote
Valtatielle 2 Nummelan ja Karkkilan välille aloitetaan ympäristövaikutusten arviointi (YVA) ja yleissuunnitelman laatiminen. Suunnittelussa käydään läpi eri vaihtoehtoja siitä, miten valtatien turvallisuutta ja sujuvuutta voitaisiin parantaa. Aluksi laaditaan vaihtoehtoisia tiejärjestelysuunnitelmia, joiden pohjalta toteutetaan ympäristövaikutusten arviointimenettely. Jatkosuunnitteluun valittava vaihtoehto päätetään ympäristövaikutusten arvioinnin jälkeen.
NTM-centralen tilldelade över 169 miljoner i företags- och utvecklingsfinansiering för utveckling av näringarna och livskraften i Nyland10.2.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
NTM-centralen i Nylands finansieringsöversikt för 2024 har publicerats. Nylands landsbygdsområden finansierades i enlighet med Finlands CAP-plan 2023–2027 med över 15 miljoner euro. Sysselsättningsanslaget på över 93 miljoner euro producerade bl.a. arbetskraftsutbildningar. Över 13 miljoner euro delades ut i stöd för fiskerinäringen. Dessutom beviljades cirka 6 miljoner euro i Nyland, varav ett betydande belopp anvisades till mikro- och småföretagens tillväxt- och internationaliseringsprojekt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum