AI-pohjaiset toimitusjohtajahuijaukset haastoivat yritysten kyberturvaa alkuvuodesta – kuluvalla viikolla syytä valppauteen

Verkkorikolliset pyrkivät hyötymään viestinnällisesti aktiivisista teemapäivistä ja juhlapyhistä, eikä ystävänpäivä ole poikkeus. Kalastelun tavoitteena on lähes aina taloudellinen hyöty.
Kalasteluviestit ja toimitusjohtajahuijaukset ovat pitäneet pintansa kyberrikollisten keinovalikoimassa myös tammi-helmikuussa. Telian tietoturvavalvomon alkuvuoden aikana tunnistamista tietoturvauhista reilu kolmannes on liittynyt tietojenkalasteluun.
”Olemme havainneet sekä yleistä tietojenkalastelua että hyvin kohdennettua spear phishing -menetelmää, jossa kalastelu kohdistetaan esimerkiksi yritysten johtoon tai talousosastoon”, Telia Cygaten tietoturvapäällikkö Henry Kylänlahti sanoo.
Huijarit hyödyntävät nykyään myös tekoälyä sumentaakseen todellisuuden rajoja. Uutena ilmiönä Suomeen ovat rantautuneet AI-pohjaiset toimitusjohtajahuijaukset, jotka vaativat erityistä tarkkuutta viestin vastaanottajalta.
"Nyt alkuvuodesta on ollut liikkeellä tekoälyllä toteutettuja suomenkielisiä ääniviestejä, joissa esiintyvä ääni imitoi vastaanottajalle tutun johtajan ääntä. Tällaisia viestejä voi tulla esimerkiksi työpuhelimen viestisovelluksiin", Kylänlahti sanoo.
Todenna yhteydenotto kasvotusten tai toisessa viestintäkanavassa
Kylänlahden mukaan ystävänpäivän hyväntuulisen viestittelyn ja markkinointisähköpostien vilinässä on syytä erityiseen valppauteen paitsi henkilökohtaisissa- myös työkanavissa.
”Ystävänpäivä on omiaan vetämään puoleensa johtajien nimissä tehtäviä huijausyrityksiä niin puhelimessa, sähköpostissa kuin somekanavissakin. Jos pomo pyytää maksamaan vuosibonukset yllättäen etuajassa, niin hälytyskellojen kannattaa soida”, Kylänlahti opastaa.
Mikäli työpuhelimeen kilahtaa epäilyttävä viesti, kannattaa aina varmistaa, oliko viestin takana se henkilö, kenen nimissä viesti oli saapuvinaan.
”Epävarmoissa tilanteissa kannattaa aina varmistaa kasvotusten, puhelimitse tai toisessa viestisovelluksessa, että viesti on oikeasti tullut lähettäjältä itseltään.”
Jos vastaanotat huijausviestin, älä klikkaa linkkejä, ilmoita epäily kalasteluviestistä tietoturva-asiantuntijoille ja tiedota kollegoita tapahtuneesta. Kalasteluviesteissä vedotaan taitavasti vastaanottajan tunteisiin ja luodaan kiireen tunne.
”Huijarit pyrkivät hyötymään arjen vilskeessä inhimillisistä virheistä. Kaikista epäilyttävistä yhteydenotoista ja selvistä huijausyrityksistä kannattaa raportoida oman organisaation tietoturvavastaaville. Tärkeintä on pysyä rauhallisena ja pysähtyä hetkeksi miettimään, mistä tässä on mahdollisesti kyse”, Kylänlahti suosittelee.
Telian tietoturvavalvomon vinkit digiturvalliseen työarkeen:
-
Varmista, että tietokoneesi ja työpuhelimesi ohjelmistopäivitykset ovat ajan tasalla.
-
Käytä työasioiden edistämiseen vain työsovelluksia.
-
Mieti, minkä tiedon tarvitsee olla julkisesti esillä. Esimerkiksi nettisivuilta löytyvät puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet voivat altistaa yrityksen tietojenkalastelulle.
-
Suhtaudu johtajan nimissä yllättäen tuleviin tilisiirtopyyntöihin ja hankintapäätöksiin varauksella – jos jokin kuulostaa epäilyttävältä, varmista viestin aitous kasvotusten tai puhelimitse.
-
Pysy valppaana myös LinkedInin äärellä – huijarit toimivat monikanavaisesti.
-
Jos epäilet huijausta, ole välittömästi yhteydessä yrityksen tietoturva-asiantuntijoihin.
Kuvat

Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj
Suomeen kohdistuu vähiten huijauspuheluita Pohjoismaissa – Telian data kertoo, miten maat poikkeavat toisistaan18.11.2025 12:10:00 EET | Tiedote
Telia on torjunut kuluneen vuoden aikana yli 12,9 miljoonaa Suomeen kohdistunutta huijauspuhelua. Tehokas väärinkäytösten torjunta kysyy kansainvälistä yhteistyötä.
Varo Black Friday -huijauksia – Näin asioit verkossa turvallisesti loppuvuoden tarjouskimaran keskellä13.11.2025 15:05:00 EET | Tiedote
Loppuvuoden alennukset ja joulumarkkinan alku ovat huijausyritysten kulta-aikaa digitaalisissa kanavissa. Tarjousviestien ja hakukoneista löytyvien verkkokauppojen kanssa kannattaa olla erityisen tarkkana.
Puhelinmarkkinassa käänne: kierrätyspuhelimet ohittivat Telialla suosituimman uuden puhelimen myynnin3.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Telian lokakuun myyntitilastoissa näkyy kuluttajien kasvava kiinnostus kiertotalouteen. Recycled-puhelimia myytiin jo enemmän kuin myydyintä uutta älypuhelinta.
Telian TV-asiakkaille maksutta urheilukanava ja brittiläisen suoratoistopalvelun sisällöt31.10.2025 09:36:22 EET | Tiedote
Marraskuun alusta Telia Play -asiakkaat näkevät Eurosport 1 -kanavan ja brittiläisen BritBox -suoratoistopalvelun sisällöt maksutta.
Asiakkaiden laitehankintojen maksaminen uudistuu Telialla – yli puolet laitemyynnistä tapahtuu rahoituksella30.10.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Telia tuo kuluttaja-asiakkailleen muiden perinteisten maksutapojen rinnalle uusina vaihtoehtoina joustavat Klarnan maksutavat ja MobilePayn nopean maksamisen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme